Deși s-a dovedit că acestea au fost ilegale, prin modul în care au fost impuse sau implementate, analiștii economici susțin că o astfel de taxa este necesară dacă se dorește o tranziție către mașinile electrice, dar mai ales pentru că România a devenit cimitirul Europei la capitolul mașini second-hand, scrie ziare.com.

„Ce s-a schimbat în ultima perioada este planul Uniunii Europene de a trece către mașini și către activități care poluează cât mai puțin. Acum, s-ar putea că această cerință de reducere a poluării să vină din partea UE având în vedere că banii care vin sunt europeni”, a spus Adrian Codirlasu, vicepreședinte CFA România.

El spune că se așteaptă că în toată UE să fie luate măsuri pentru reducerea poluării.

„Să luăm de exemplu Tesla, care acum doi ani era blamată de producătorii tradiționali de autoturisme afirmând că nu este sustenabilă, iar acum se discuta cum să facem trecerea la mașini electrice. Acesta este trendul și aici se va ajunge, la impunere de mașini electrice și ieșirea graduală de pe cele tradiționale. Iar în acest context s-ar putea să apară taxe pentru cei care poluează și avantaje pentru cei care cumpără electrice sau hibrid, și nu numai în România, ci peste tot în Uniunea Europeană”, a mai spus analistul economic.

Măsura face ca poluarea în orașe să se reducă

„Producătorii auto tradiționali, care nu vor veni cu mașini electrice vor avea mari probleme în viitor, iar o asemenea taxa îi va ajută pe cei de la Dacia să vândă mult mai bine o mașină electrică precum e Spring”, afirmă analistul. Acesta spune că va trebui să găsim o balanță între a-i ajută pe cei care cumpără mașini electrice și taxarea celor care încă mai folosesc mașini foarte poluante.

Am devenit din nou o țară importatoare de mașini second hand

Pe de altă partea, analistul economic Adrian Negrescu spune că necesitatea unei taxe de poluare în România există, în condițiile în care am devenit din nou o țară importatoare de mașini second hand.

„Având în vedere că toate piețele mari internaționale încearcă să scape de mașinile vechi, România trebuie să găsească soluții, dar unele în concordanță cu legislația europenă, care spune că nu poți impune într-o țară o taxa care să încalce libertatea de circulație a mărfurilor. Dacă tu îmi pui taxa pentru mașinile importate, mai ales pe zona de second-hand, într-adevăr, încalci legislația”, spune Negrescu.

Potrivit analistului, noi, de 10 ani, ne complicăm să facem taxe de genul acesta când putem să împrumutăm o practică din țările civilizate, adică un impozit în funcție de poluare și de vechimea mașinii așa cum se practică în Germania, Franța și alte state.

Impozit diferențiat în funcție de capacitatea cilindrică, vechimea mașinii și normele de poluare

Adrian Negrescu crede că ar trebui să avem un impozit diferențiat în funcție de capacitatea cilindrică, vechimea mașinii și normele de poluare pe care le respectă sau nu.

„În momentul în care vom rupe pisica și vom decide că avem nevoie de un impozit foarte bine stabilit în funcție de lucrurile acestea, atunci România va reuși să iasă din zona asta de piață de second-hand pentru mașini și vom scapă și de aglomerația de mașini din marile orașe unde vedem o creștere semnificativă a parcului auto”, a mai spus analistul economic.

Parcul auto național are aproape 80% dintre mașini cu o vechime de peste 10 ani, ceea ce reprezintă un pericol pentru sănătatea oamenilor pe lângă cel adus de trafic.

„Aveam cea mai mare rată de accidente raportată la numărul de accidente din Europa. Iar acest lucru se întâmplă pentru că avem o infrastructură slab dezvoltată care nu este pregătită pentru numărul mare de mașini, dar și pentru că starea tehnică a mașinilor din România este degradată”, a mai spus Negrescu.