O nouă înșelătorie a apărut în România, care s-a extins și pe Tik Tok. Utilizatorii sunt ademeniți să sune infractorii cibernetici și să le spună informații personale sau detalii bancare prin intermediul telefonului. Aceștia se trezesc cu conturile goale.
Această schemă de frauda, numită vishing, este din ce în ce mai folosită pe Tik Tok. Cercetătorii Kaspersky atrag atenţia că s-a detectat o creştere a numărului de e-mail-uri de tip vishing în iunie (aproape 100.000 în total) şi s-au colectat aproximativ 350.000 de e-mailuri de acest tip în perioada martie - iunie 2022.
Vishing este o înșelăciune care se practică în mediul online. Oamenii sunt ademeniți să sune infractorii cibernetici și să dezvăluie informații personale sau detalii bancare prin intermediul telefonului. Utilizatorii primesc un e-mail neobișnuit de la un mare magazin online sau un sistem de plată. Hackerii folosesc o versiune falsă a PayPal.
În timp ce e-mail-urile obișnuite de tip phishing îi cer victimei să urmeze un link pentru a anula comanda, e-mail-urile vishing îi roagă pe utilizatori să sune de urgență pentru mai multe informații.
Această metodă a fost aleasă în mod intenționat de infractorii cibernetici, deoarece atunci când oamenii se uită la un site de phishing, nu se gândesc că nu este o pagină oficială. Hackerii îi grăbesc, îi intimidează și le cer să furnizeze urgent detaliile cardului de credit pentru a anula presupusa tranzacție frauduloasă. După obținerea detaliilor legate de contul bancar al victimei, aceasta rămâne fără bani în cont.
În ultimele patru luni s-au depistat 350.000 de e-mail-uri de tip vishing, prin care victimele sunt avertizate să sune și să anuleze o tranzacție. În iunie, numărul de astfel de e-mail-uri a crescut, ajungând la aproape 100.000.
Noua farsă pe Tik Tok
Utilizatorii TikTok practică și altă înșelăciune. Ei nu trimit un e-mail fraudulos și nici nu fură nimic de la victimele lor, dar se amuză teribil de panica acestora.
Apelul este efectuat printr-un robot telefonic, a cărui voce este generată cu un traducător online. Hackerii spun că sunt reprezentanți ai departamentului de servicii pentru clienți, parte dintr-un cunoscut magazin online, susținând că tocmai au primit o comandă de la victimă, în valoare de câteva mii de dolari.
Chiar dacă persoana respectivă spune că nu este adevărat, ei răspund: „Mulțumesc, comanda ta a fost confirmată”, potrivit A3.