O generație care a devenit sclava telefoanelor inteligente. Copiii și adolescenții au devenit dependenți

O generație care a devenit sclava telefoanelor inteligente. Copiii și adolescenții au devenit dependenți Sursa: Arhiva EVZ

Foarte mulți copii și adolescenți sunt dependenți de tehnologie, iar problemele care decurg din această adicție sunt multiple. Ce soluții au părinții.

Noua generație riscă să devină sclava telefoanelor inteligente. Dependența începe la vârste fragede, încă de momentul în care copiii încep să aibă acces la dispozitivele folosite de membrii familiei.

Nu este un mare secret faptul că și copiii, și adolescenții au o relație complexă cu tehnologia. Se așteaptă de la ei să folosească tehnologia atât în clasă, cât și în afara ei, pentru a lua note bune, își gestionează viața socială prin intermediul diverselor aplicații și platforme de socializare și folosesc tehnologia pentru a se organiza și pentru a fi la curent cu numeroasele lor activități. Adolescenții de astăzi se confruntă cu niveluri intense de presiune.

Noua generație are probleme mari de dependență din cauza tehnologiei

Uneori, utilizarea telefonului este legată de o activitate recreativă și îi poate ajuta să se elibereze de stres, dar alteori își folosesc telefoanele pentru a ține pasul cu viețile lor aglomerate. Nu este ușor să te asiguri că utilizarea tehnologiei de către copii nu duce la mai mult stres pentru ei; nu există o modalitate clară de a elimina activitățile tehnologice stresante. Deci, cum pot părinții, ca să nu mai vorbim de copii, să navigheze în lumea adesea stresantă a tehnologiei?

Ne puteți urmări și pe Google News

Deși nu există un diagnostic recunoscut de „dependență de smartphone”, este firesc ca părinții să se întrebe dacă obsesia aparentă a unui adolescent pentru un smartphone se califică drept comportament de dependență. La urma urmei, poate fi incredibil de frustrant să încerci să ții o conversație cu cineva atunci când acesta nu-și poate lua ochii de la telefon, conform psycom.net.

Dependența de telefonul mobil pentru adolescenți: Statisticile

După cum se pare, părinții au motive de îngrijorare. Rezultatele unui raport Common Sense Media au arătat că 50 la sută dintre adolescenți „se simt dependenți” de dispozitivele mobile, în timp ce 59 la sută dintre părinții intervievați cred că copiii sunt dependenți de dispozitivele lor. Acest sondaj a arătat, de asemenea, că 72 la sută dintre adolescenți și 48 la sută dintre părinți simt nevoia de a răspunde imediat la mesaje text, mesaje de pe rețelele de socializare și alte notificări; 69 la sută dintre părinți și 78 la sută dintre adolescenți își verifică dispozitivele cel puțin o dată pe oră.

Un raport Pew Research Report din 2018 a arătat că 45 la sută dintre adolescenți au declarat că folosesc internetul „aproape constant”, iar alți 44 la sută au declarat că intră online de mai multe ori pe zi. Potrivit acestui raport, 50 la sută dintre fetele adolescente sunt utilizatori online „aproape constant”, comparativ cu 39 la sută dintre băieții adolescenți. 95 la sută dintre adolescenți au acces la un smartphone.

Recunoașterea simptomelor dependenței de telefonul mobil și de internet

Un raport din 2016 publicat în Frontiers in Psychiatry sugerează utilizarea criteriilor DSM-5 pentru jocurile de noroc compulsive și abuzul de substanțe pentru a măsura utilizarea problematică a smartphone-urilor. Deși utilizarea problematică a smartphone-urilor nu este definită ca o dependență, aceasta poate fi evaluată ca o tulburare de comportament.

Folosind acest model, simptomele potențiale ar putea include următoarele:

Utilizarea conștientă în contexte interzise sau în situații potențial periculoase (de exemplu, trimiterea de mesaje text în timp ce conduceți) Utilizarea excesivă care provoacă conflicte cu familia; retragerea din familie sau de la evenimente comune în favoarea utilizării smartphone-ului Efecte negative asupra funcționării școlare, familiale, sociale sau emoționale Continuarea utilizării excesive în ciuda efectelor negative Verificarea impulsivă, frecventă, constantă a telefonului, chiar și în scurte reprize (simte nevoia puternică de a verifica la fiecare câteva minute) Insomnie sau tulburări de somn legate de verificarea frecventă Urgență excesivă sau nevoia de a fi conectat Creșterea gradului de utilizare pentru a obține satisfacție sau pentru a contracara dispoziția disforică (tristă) Nevoia de a răspunde imediat la mesaje și alerte Anxietate și/sau iritabilitate crescută dacă telefonul nu este accesibil Sentimente de neliniște atunci când nu se poate utiliza telefonul

Cum se reperează dependența

Poate fi dificil să se facă distincția între utilizarea zilnică normală (sau ușor ridicată) și utilizarea problematică. Este util să vă puneți următoarele întrebări:

Adolescentul meu devine furios, iritabil, anxios sau chiar violent atunci când i se ia telefonul sau când nu poate fi folosit? Adolescentul meu sare sau evită evenimentele sociale sau activitățile extracurriculare pentru a folosi în schimb smartphone-ul? Îngrijirea personală (igiena), prieteniile, relațiile de familie sau activitatea școlară ale adolescentului meu sunt afectate în mod negativ de utilizarea smartphone-ului? Utilizarea smartphone-ului interferează cu rutina normală de somn a adolescentului meu? Există schimbări majore în obiceiurile alimentare ale adolescentului meu care nu pot fi explicate altfel? Există schimbări majore în starea de spirit care nu pot fi explicate altfel?

Cum să ajuți adolescenții să depășească dependența de smartphone Credeți sau nu, utilizarea smartphone-urilor poate fi benefică pentru adolescenți. Adolescenții folosesc smartphone-urile pentru a se conecta cu colegii, pentru a căuta ajutor la temele de la școală și pot folosi chiar și aplicații care să îi ajute să se organizeze. Deși ar putea părea că adolescenții sunt conectați în permanență, mulți își folosesc dispozitivele în limite sănătoase.

Măsuri pentru a reduce această adicție

Este important să le oferim adolescenților posibilitatea de a prelua controlul asupra propriei utilizări a smartphone-urilor și de a crea și menține un echilibru sănătos. Aceasta nu este o conversație de o singură dată. Câteva lucruri pe care le puteți face pentru a ajuta la furnizarea de îndrumare și sprijin includ următoarele:

Educați: Vorbiți deschis despre beneficiile și potențialele capcane ale timpului petrecut în fața ecranului. Predicațiile rareori dau rezultate pozitive, dar dacă le cereți adolescenților dvs. părerea despre avantajele și dezavantajele acestora, puteți declanșa conversații pline de viață. Cum ne afectează prea mult timp petrecut în fața ecranului din punct de vedere fizic, emoțional, academic și social? Ce putem câștiga dacă ne folosim smartphone-urile în mod responsabil?

Faceți un plan: Discutați despre stabilirea unor limite și granițe sănătoase pentru familie și despre ce controale și echilibre puteți folosi pentru a le respecta, cum ar fi să nu permiteți utilizarea telefonului în timpul cinei. Nu uitați că adolescenții nu sunt singurii predispuși la utilizarea excesivă. Ce se întâmplă dacă părinții forțează limitele de timp de utilizare a ecranului în familie?

Creați o politică de check-in

Monitorizați utilizarea în familie: Adolescenții caută soluții de rezolvare atunci când simt că sunt supravegheați. Faceți din monitorizare un obiectiv de familie, astfel încât adolescenții să recunoască utilizarea și comportamentul lor online. Există mai multe aplicații disponibile pentru a monitoriza cum și când își folosesc adolescenții telefoanele. iPhone-ul are acum o setare "screentime". Puteți utiliza această funcție pentru a urmări utilizarea și a stabili limite sănătoase pentru anumite aplicații (de exemplu, x ore pe zi pentru social media) și pentru a închide aplicațiile la o anumită oră. Discutați cu adolescenții dvs. despre limite sănătoase și realiste.

Creați o politică de check-in: Telefoanele, tabletele și laptopurile ar trebui să fie scoase din dormitor pe timp de noapte pentru a reduce tulburările de somn și insomnia. Creați un plan pentru a verifica dispozitivele la o anumită oră seara și pentru a le scoate dimineața. Stabiliți zone fără ecrane: Mesele, ieșirile în familie și întâlnirile sociale sunt exemple de momente în care verificarea frecventă afectează în mod negativ relațiile. Stabiliți limite pentru utilizarea ecranului în aceste contexte și respectați-le.

Modelați limite sănătoase: Atunci când părinții sunt lipiți de telefoane, adolescenții învață că acesta este un comportament adecvat. Respectați limitele și granițele pe care le stabiliți.