O economie îngheţată: minus de 90% pe piaţa achiziţiilor

O economie îngheţată: minus de 90% pe piaţa achiziţiilor

Primul semestru al lui 2011 a adus doar 45 de tranzacţii noi în sectorul de M&A (Mergers and Aquisitions). Dar cu un buchet de flori nu se face primăvară.

Cuvintele de ordine sunt "tranzacţii forţate, conjuncturale", spune Doru Lionăchescu, partener principal la Capital Partners, şi dacă adăugăm aici frica de o nouă recesiune şi bani puţini, vom avea imaginea aproape completă a ceea ce se întâmplă acum pe piaţa locală de M&A (Mergers and Aquisitions - fuziuni şi achiziţii). În primul semestru din 2011 s-au încheiat tranzacţii în valoare de aproximativ 350 de milioane de euro, arată datele centralizate de Raiffeisen Investment. "Nu sunt perspective de revenire pe termen scurt. Va fi o condensare a tranzacţiilor în jurul companiilor aflate în dificultate", confirmă şi Ioana Filipescu, Managing Director la Raiffeisen Investment. După calculele sale, jumătatea de an a adus doar 45 de tranzacţii finalizate, din care o treime au valoarea exactă confidenţială. Raportat la perioada similară a anului trecut, piaţa M&A s-a contractat cu 36%. În plus, anul acesta, tranzacţia medie s-a cifrat la circa 11 milioane euro. Pentru comparaţie, în anul "de referinţă" 2008, aceeaşi valoare medie se apropia de 40 milioane euro. Adunând minusul de la lipsa tranzacţiilor cu minusul de la valoarea medie a acestora, rezultă în algebra businessului de M&A o scădere de 90% din valoarea totală a pieţei M&A pre-criză (apogeul pieţei de M&A a fost atins în 2008, când sau înregistrat fuziuni şi achiziţii în valoare de 5,5 miliarde euro). Cu ochii pe Bloomberg În opinia Lionăchescu, principalul motiv care blochează acum piaţa tranzacţiilor ţine de reticenţa cumpărătorilor. "Deciziile de investiţie se iau mult mai greu şi cu privirea aţintită asupra ecranului Bloomberg", spune Lionăchescu. Acesta a explicat că, având în vedere "interconexiunile globale", orice eveniment nefericit şi decizie politică la nivelul Statelor Unite ale Americii (SUA) sau Uniunii Europene (UE), de exemplu, are repercusiuni asupra tuturor statelor lumii. Ioana Filipescu adaugă aici şi aşteptările încă mari de preţ ale vânzătorilor. "Preţul acceptabil pentru ambele părţi şi structurarea acestuia reprezintă elementul central al fiecărei tranzacţii de succes. În România încă se resimte o cerere sporită de remunerare a riscurilor", explică Filipescu. De-aici şi creşterea duratei de finalizare a unei tranzacţii, care a ajuns la aproximativ 18 luni, faţă de o perioada de circa jumătate de an de evaluări şi negocieri, cum se întâmpla înainte de criză, arată Mihai Pop, partener la casa de investiţii Osprey Partners. Această companie a fost consultant financiar în trei deal-uri finalizate în prima jumătate a acestui an (achiziţia ciprioţilor de la Bramerton a pachetului majoritar de acţiuni al Q'Net; finanţarea clujenilor de la EnergoBit cu 10 milioane euro de către BERD; vânzarea Pegasus către GeoPost şi turcii de la Yurtici Kargo). Tot mai puţin interes Aşadar, cum se vede piaţa românească a fuziunilor şi achiziţiilor la mijlocul lui 2011? "Plină de bune intenţii şi idei", răspunde, mai în glumă, mai în serios, Doru Lionăchescu. Potrivit consultanţilor locali, din punct de vedere al volumului tranzacţiilor, cele mai importante sectoare au fost tele com&media, sectorul industrial şi serviciile. În ceea ce priveşte valoarea tranzacţiilor derulate, cele mai active au fost distribuţia, energia, domeniul serviciilor financiare (vezi vânzarea participaţiei BERD-ului în BRD), telecom (achiziţiile efectuate de Romtelecom) sau domeniul auto. Dar cea mai mare tranzacţie din România de la începutul anului a fost listarea Fondului Proprietatea din ianuarie, în valoare de 120 milioane euro (rulajul din prima săptămână de tranzacţionare). IT&C-ul şi energia sunt însă domenii dinamice în care oricând poate avea loc o tranzacţie, cred consultanţii. Dar o tranzacţie surpriză în adevăratul sens al cuvântului ar fi pentru consultanţi dacă un fond de investiţii şi-ar vinde participaţiile deţinute în companiile achiziţionate în anii de boom. "Lunile viitoare ar trebui să avem o serie de tran zacţii de consolidare a cotei de piaţă." DORU LIONĂCHESCU, partener principal, Capital Partners

Ne puteți urmări și pe Google News