Noul Cod Penal invită la carnagiu pe şosele

Noul Cod Penal invită la carnagiu pe şosele

Românii se pot omorî în neştire în trafic. Noile prevederi reduc pedepsele pentru ucidere din culpă, iar alcoolul este scos din ecuaţie.

România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la accidente rutiere cu victime omeneşti, dar noul Cod Penal, care va intra în vigoare peste câteva luni, îndulceşte mult pedepsele pentru uciderea din culpă în circumstanţe agravante. Pedepse care oricum nu se dădeau nici până acum, legea fiind interpretată cu maximă indulgenţă de către judecători. Diferenţe în punctele esenţiale În Codul Penal actual consumul de alcool la volan era considerat o circumstanţă agravantă a unui accident mortal, ducând imediat la o pedeapsă cu executare, cuprinsă între 5 şi 15 ani. "Când uciderea din culpă a unei persoane este săvârşită de un conducător de vehicul cu tracţiune mecanică, având în sânge o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte limita legală sau care se află în stare de ebrietate, pedeapsa este de la 5 la 15 ani", este aliniatul aflat încă în vigoare. Iar dacă existau mai mult de două victime, se putea acorda un spor de 3 ani cu executare. Acest paragraf a fost înlocuit cu unul mult mai general: "Uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere ... se sancţionează cu închisoarea de la 2 la 7 ani", se arată în noul Cod Penal. În acest fel, se sugerează că "nerespectarea dispoziţiilor legale" include şi condusul în stare de ebrietate. Însă alcoolemia descoperită la şoferi va reprezenta, în noul Cod Penal, o altă infracţiune ce va fi pedepsită separat, de la 1 la 5 ani sau cu amendă. În noul Cod pedepsele se vor putea cumula, aceasta fiind diferenţa esenţială faţă de actuala cutumă penală, unde se aplică pedeapsa cea mai mare. Morţii se înmulţesc, pedepsele se îmblânzesc Se extrag trei concluzii: 1. În vechiul Cod Penal, accidentul mortal comis de un şofer beat se pedepsea automat cu executare, cu o pedeapsă între 5 şi 15 ani. În noul Cod Penal, un şofer beat care a comis un accident mortal primeşte maxim 7 ani şi nu obligatoriu cu executare. 2. În noul Cod Penal pedeapsa pentru accident mortal se reduce din start la jumătate (de la 5-15 ani la 2-7 ani). 3. În noul Cod Penal, un şofer beat care a omorât un om pe şosea poate primi o simplă amendă pentru circumstanţa agravantă că a consumat alcool. Separat, poate primi o pedeapsă cu suspendare pentru omor din culpă. Profesorul de procedură penală, avocatul Gheorghiţă Mateuţ susţine că tendinţa generală în materie de ucidere din culpă este de a pedepsi făptuitorul. CA ÎN RĂZBOI. 90.000 de români au murit pe şosele în ultimii 20 de ani. 20% dintre accidente sunt pe fond de alcool FOTO: ARHIV EVZ Profesorul Mateuţ cere pedepse mai dure "În toate regimurile juridice se ţine seama de rezultat ori dacă s-a produs moartea unei persoane este o chestiune gravă. În Statele Unite pentru o infracţiune de ucidere din culpă, fără alcool, au fost pedepse şi de 20 de ani. Eu nu înţeleg cum nu se mai face referire în Noul Cod Penal la consumul de alcool", spune profesorul Mateuţ. El este de părere că cei care comit accidente mortale, pe fondul consumului de alcool, ar trebui pedepsiţi mai aspru, fără să aibă posibilitatea de suspendare a pedepsei. "Accidentele pe fondul consumului de alcool se comit frecvent. Dacă e vorba de alcool nu mai putem vorbi despre o culpă, ci despre o faptă în care există intenţie directă. Nimeni nu îl pune pe şofer să bea şi apoi să conducă. Când se apucă de băut este conştient de consecinţa faptelor sale", spune Mateuţ. "Se va reţine concursul de infracţiuni, consum de alcool şi ucidere din culpă. Se va putea merge până la limita maximă de 12 ani." SERGIU BOGDAN, şeful catedrei de Ştiinţe Penale de la Facultatea de Drept din Cluj INTERPETĂRI Şeful Poliţiei cere pedepse mult mai aspre Comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere, susţine aplicarea unor pedepse mai dure pentru cei care se urcă băuţi la volan. "Am mai spus că avem o problemă cu incriminarea stării de ebrietate. Şi noi am ridicat aceeaşi problemă şi o să o reluăm dacă vom găsi sprijin la Parlament. Trebuie legi mai dure. Trebuie să ne uităm în legislaţiile rutiere din UE şi să vedem că amenzile pentru alcool cresc enorm şi sancţiunile penale la fel. Există chiar şi o rezoluţie ONU care îndeamnă statele membre să sancţioneze dur consumul de alcool", a spus comisarul şef Diniţă. Judecătorul Vasile Grunea, preşedintele Judecătoriei Huedin, consideră că nu se impunea eliminarea circumstanţei agravante din noul Cod Penal. "Legiuitorul trebuia să asimileze infracţiunea respectivă cu infracţiunea de ucidere din culpă în forma intenţiei indirecte, în condiţiile în care a te urca la volanul unui autovehicul în stare de ebrietate sau sub influenţa băuturilor alcoolice sau a drogurilor şi apoi să ucizi, într-un accident rutier, nu mai poate reprezenta o ucidere din culpă", crede Vasile Grunea. Profesorul de drept Sergiu Bogdan, şeful catedrei de Ştiinţe Penale de la Facultatea de Drept din Cluj, este mai îngăduitor. "Nu limitele infracţiunii contează ci aplicabilitatea pedepsei. Şi în actualul context sunt pedepse mari, dar nu se aplică".

Ne puteți urmări și pe Google News