Forțele aeriene americane au testat demonstratorul unui nou avion de luptă dezvoltat în secret, în cadrul programului Next Generation Air Dominance
După ce președintele Donald Trump a evocat existența unei arme de care nimeni nu a mai auzit, Will Roper, secretar adjunct al US Air Force însărcinat cu achizițiile, tehnologie și logistică, a lansat o bombă, săptămâna aceasta, în timpul conferinței anuale organizate de Air Force Association.
Astfel, potrivit Defense News, Will Roper a susținut că Statele Unite au dezvoltat în secret și au făcut să zboare demonstrantul unui nou avion de vânătoare, ca parte a programului „Next Generation Air Dominance” (NGAD) al UA Air Force.
Ceea ce, oficial, nu s-a mai întâmplat de la apariția avioanelor Boeing X-32 și Lockheed Martin X-35.
Neoficial, mai multe avioane necunoscute au fost văzute în ultimii ani, pe cerul Californiei și al Texasului.
Un sistem de sisteme
Programul NGAD își propune să dezvolte un „sistem de sisteme” în jurul unei aeronave de luptă de „a 6-a generație” numită „Penetrating Counter Air” (PCA) și destinată să înlocuiască avioanele F-15 și F-22A Raptor ale US Air Force.
Acest aparat va fi plasat în centrul unei rețele cuprinzând drone, efectoare și captatori avansați. De precizat că Marina SUA derulează un program cu același nume, dar cu obiective diferite.
„Am construit și pilotat deja un demonstrator al programului NGAD. Am doborât recorduri în acest sens. (...) Suntem gata să construim următoarea generație de aeronave cu o nouă abordare ”, a spus Wull Roper, referindu-se la „Digital Century Series initiative”, care se bazează pe progresele în ingineria digitală pe care o promovează de când a preluat funcția.
Această inițiativă ar trebui să facă posibilă dezvoltarea mai rapidă a avioanelor de luptă, pentru a garanta superioritatea operațională a forței aeriene militare americane, care ar avea astfel echipamente mereu situate la vârful tehnologiei.
Această abordare fusese și cea din anii 1950/1960.
Avioane noi, „mai relevante”
În prezent, a explicat Will Roper, Forțele Aeriene ale SUA își cheltuiesc 70% din buget pentru a „întreține” platforme vechi în loc să cumpere altele noi, încorporând cele mai recente dezvoltări tehnologice.
De asemenea, provocarea inițiativei pe care o apără este de a inversa această tendință și, prin urmare, de a dedica doar 30% din pachetul bugetar întreținerii, prin retragerea aeronavelor din serviciu după maximum 15 ani pentru a le înlocui cu altele, „mai relevante”.
În mod clar, a rezumat el, este vorba de a cumpăra aparate noi, mai degrabă decât de a menține echipamente vechi în stare bună.
Pentru a încuraja industria în această direcție, secretarul forțelor aeriene, Barbara Barrett, anunțase la 14 septembrie că avioanele și sateliții proiectați folosind ingineria digitală vor fi desemnați prin prefixul „e”.
Ingineria digitală este mai mult decât simpla proiectare asistată de computer (CAD). Se bazează pe conceptul de „geamăn digital”, care constă, așa cum sugerează și numele său, în proiectarea dublului virtual al unui obiect pe care dorești să îl dezvolți și în simularea comportamentului său în timp real. Acest lucru reduce întârzierile și generează economii.
Teste „incredibile” dar clasificate
Cu toate acestea, Roper nu a dorit să indice dacă acest demonstrator a zburat cu un pilot la bord. De asemenea, el nu a spus nimic despre data acestui zbor inițial (sau unde a avut loc).
Iar caracteristicile acestui dispozitiv sunt clasificate în prezent. În plus, nici industriașul care l-a proiectat nu a fost specificat. „Tot ce pot spune este că zborurile de testare NGAD au fost incredibile. S-au doborât recorduri ”, a spus el.
Oricum, anunțul lui Will Roper „explică încotro se îndreaptă finanțarea pentru NGAD. Unul dintre lucrurile pe care le-am observat în recenta noastră analiză bugetară este că programul consuma aproximativ 1 miliard de dolari pe an, în timp ce strategia de achiziție nu fusese finalizată ”, a comentat pentru Breaking Defense, Todd Harrison, analist la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).
„În ciuda existenței unui prototip, Forțele Aeriene ale SUA vor trebui să convingă Congresul că este timpul să treacă la un nou avion de luptă, în condițiile în care F-35A nu a atins încă regimul maxim de exploatare”, a continuat Harrison.