Noul serial HBO, care are premiera astăzi, la 20.00, la doar câteva ore după ce este difuzat în Statele Unite, se concentrează pe lumea din jurul hipodromului, unul dintre subiectele preferate ale scenaristului producţiei, David Milch.
Dustin Hoffman şi Nick Nolte sunt actorii-vedetă ai unei distribuţii impresionante. Vieţile amândurora se învârt în lumea pariurilor pe cursele de cai.
Primul îl interpretează pe "Ace" Bernstein, personaj care are legături misterioase cu Mafia locală. Nolte dă viaţă unui antrenor de cai devenit proprietar.
Regia primului episod i-a revenit lui Michael Mann. Atât Mann, cât şi David Milch, creator al unor seriale adorate de critici şi public, precum "NYPD Blue" şi "Deadwood", sunt producători executivi.
Remarcabil în "Norocul" este ritmul răbdător în care scenaristul îşi construieşte personajele şi ne lasă să le cunoaştem gradual, pe parcursul serialului, caracteristic lui Milch.
INTRODUCERE
Episodul pilot, prezentarea personajelor
Serialul începe cu eliberarea din închisoare a lui Ace Bernstein. El este preluat de Gus (Dennis Farina), cu ajutorul căruia şi-a cumpărat un cal de curse. El a intrat la închisoare pentru a-şi proteja partenerii şi pare decis să ceară înapoi favorurile care i se cuvin.
Mare parte a acţiunii se concentrează pe lumea hipodromului. Cunoaştem pariorii, unii calculaţi, alţii dependenţi, antrenorii cailor, proprietarii şi jocheii. Scenele de pe hipodrom îţi dau senzaţia că eşti, în persoană, martorul unei curse reale.
MĂRTURISIRI
"Dustin este unul dintre cei mai mari actori americani în viaţă"
Michael Mann, regizorul filmelor "Inamici Publici" şi "Obsesia" a vorbit pentru EVZ de spre capcanele regizării episodului pilot şi despre cum a lucrat cu protagoniştii acestuia.
EVZ: Cum ai decis să te implici în serialul "Norocul"?
Michael Mann:
Ceea ce m-a atras a fost excelentul scenariu scris de David Milch şi faptul că urma să lucrez cu Dustin Hoffman, Nick Nolte, Dennis Farina, John Ortiz, Jill Hennessy… şi toţi ceilalţi actori minunaţi.
Provocarea, din punct de vedere regizoral, a fost de a reuşi să atragem publicul în lumea unor pariori degeneraţi, o lume a proprietarilor de cai, a antrenorilor şi cailor, în lumea lui Ace Bernstein… astfel încât să trăiască, practic, în această lume. Asta mi se pare provocarea pe care a strecurat-o David în scenariu. Şi acesta este elementul care a influenţat toate celelalte departamente: casting, filmare, montaj, muzică…totul.
De ce l-ai ales pe Hoffman în rolul lui Ace Bernstein? Ce aduce el acestui rol?
Dustin este unul dintre marii actori americani în viaţă. Ne ştim şi voiam să lucrăm împreună de foarte mult timp. Lucrul incitant e că Dustin nu a mai jucat niciodată un personaj precum Ace Bernstein. Personajele sale celebre, precum Ratso sau Raymond, sunt cumva răspunsuri date unor oameni sau circumstanţe. Pe de altă parte, Ace e cel care dă tonul în toate – el e cel cu planurile şi ştie mai multe decât vrea să spună.
Motivele sale sunt precise, bine calculate. Ace intuieşte toate posibilele rezultate ale acţiunilor sale, de parcă aceste acţiuni ar fi nişte ecuaţii scrise pe cer. Pentru el, norocul e intersecţia dintre pregătire şi şansă şi intuieşte reacţiile oamenilor. E un tip decis, dar şi o fire deschisă. Se lasă emoţionat de natură, de un cal, de o femeie… Şi-a reprimat întotdeauna latura asta, dar există o lumină în Bernstein, o lumină care nu s-a stins şi care va ieşi, treptat, la suprafaţă.
Ce anume te atrage la curse?
Firea desăvârşită a cailor. Ajungi să-i consideri nişte mari atleţi cu suflet sensibil. Orice modificare în atitudinea jocheului este simţită de cal, care reacţionează imediat. Am un cal, îmi place să călăresc, dar nu e un pur-sânge. Prima senzaţie lăsată de o cursă filmată pentru serial a fost stranie – mi s-a părut nefiresc ca un animal atât de mare să poată alerga atât de repede.
Care au fost provocările ridicate de regia episodului pilot?
Există foarte multe personaje interesante şi fire narative de urmărit – am pornit de la premisa că publicul trebuie imersat în viaţa acestor personaje, în universul lor. De exemplu, trecem de la grija neexplicată a lui Nolte, care se teme că va fi văzut trişând, la un grup de pariori degeneraţi unde Marcus e dezamăgit că Jerry i-a irosit banii la poker.
Nu prea juxtapunem scene – mai degrabă trecem de la o scenă la alta – iar asta afectează modul în care filmăm, montăm, folosim muzica… şi afectează mai ales ritmul şi tonul abordate de actori. Sunt atâtea personaje şi poveşti… începând cu Ace, care tocmai ce a ieşit din închisoare şi are o misiune de îndeplinit. Încercăm să lăsăm povestea să se spună singură, iar pentru asta trebuie să alterez tot ceea ce ţine de regie: paletă de culori, interpretare, muzică, montaj etc.
Cum i-ai ales pe regizorii celorlalte episoade?
Cred că avem nişte regizori grozavi: Terry George, Allen Coulter, Phillip Noyce, Brian Kirk, Mimi Leder. Primele întrebări pe care ni le-au pus – toţi fiind foarte ambiţioşi şi încrezători în propriile lor puteri – au fost "Ce limbaj vom folosi?", "Ce tip de naraţiune?", "Ce format?". Cu toţii au vrut să rămână fideli stilului din episodul pilot şi să-şi ofere, astfel, o nouă provocare.
Ce rol are personajul lui Nick Nolte, Walter Smith, în poveste?
Nick joacă rolul unui antrenor din Kentucky care a trăit multe la viaţa lui. Pare să ascundă un secret tenebros, ca şi cum ar fi fugit de un scandal din trecut pe care-l regretă enorm. Chestia asta e sugerată în pilot, deşi nu ni se dezvăluie prea multe.
Mi-a plăcut enorm scena în care Nick vorbeşte cu calul său şi, pe lângă textul propriu-zis, întreaga sa atitudine transmite ceva legat de acest secret. Vom afla mai târziu că este vorba de un scandal ce a avut loc în Kentucky, cu ani în urmă. Dar Nick îl vede pe Walter Smith într-un mod extrem de special şi intuim asta din modul în care-şi asumă responsabilitatea în faţa calului său – este evident că Walter se va simţi veşnic vinovat.
Cum ai colaborat cu HBO-ul la acest proiect?
HBO face cele mai bune seriale de televiziune – de fapt, face cele mai bune programe de divertisment din America, punct. A fost una dintre cele mai grozave colaborări cu un studio din toată cariera mea.
Cred că trăim o epocă de aur a televiziunii prin cablu, pentru că HBO are atât succes comercial, cât şi succes de critică – şi totul graţie serialelor sale originale, neconvenţionale şi veşnic pe muchie. Nu cred că se pot găsi colaboratori mai buni decât Michael Lombardo, Richard Plepler, Sue Naegle şi Gina Balian.
<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/cFauXXvGysc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>