Noile planuri-cadru, publicate de Ministerul Educației. Când intră în vigoare noile schimbări

Noile planuri-cadru, publicate de Ministerul Educației. Când intră în vigoare noile schimbăriliceeni / sursa foto: dreamstime.com

Ministrul Educației, Daniel David,  a publicat raportul rezultat în urma dezbaterii planurilor-cadru pentru învățământul liceal, precum și varianta finală a acestora. De asemenea, a fost lansat în consultare publică proiectul planului-cadru pentru liceu.

Reforma educațională, începând cu clasa a IX-a

Ministrul Daniel David a declarat că prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională începând cu anul școlar 2026-2027, iar rezultatele vor fi vizibile după cinci ani.

„Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu. Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naţionale”, a afirmat el.

Daniel David face public Raportul privind planurile-cadru

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că va face public Raportul rezultat în urma dezbaterilor privind planurile-cadru din învățământul liceal, precum și varianta finală a acestora.

De asemenea, a fost lansat în consultare publică proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal, care va constitui baza pentru pilotarea acestuia în școlile selectate. Sugestiile pot fi trimise la adresa consultare@rocnee.ro, până pe 26 iunie.

„Aşa cum ştiţi, acest demers nu mai poate fi amânat. Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu.

Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naţionale (februarie-martie 2025). Eu am început public acest demers, aşa că este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice”, a mai spus Daniel David.

David, despre importanța menținerii unui echilibru între discipline

Daniel David subliniază importanța menținerii unui echilibru între disciplinele școlare pentru a dezvolta eficient cele opt competențe cheie, adaptate în funcție de filieră, profil sau specializare.
Acest echilibru presupune o combinație între științe și religie, precum și între disciplinele care promovează cultura națională și cele care pregătesc elevii pentru viață. Scopul este formarea de specialişti calificaţi (nivelurile 3 și 4), cetățeni responsabili și persoane cu o calitate bună a vieții.
Daniel David

Daniel David. Sursa foto: Facebook

„Este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competenţe cheie, accentuate raţional în funcţie de filieră/profil/specializare. Numai printr-un echilibru între ştiinţe şi religie, pe de o parte, şi între discipline asociate culturii naţionale şi cele asociate pregătirii pentru viaţă, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialişti (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetăţeni şi oameni cu o calitate bună a vieţii”, mai spune ministrul.

Noi discipline, introduse în curriculumul liceal

Ministrul Educației evidențiază reintroducerea explicită în curriculumul liceal a disciplinelor precum gramatica, istoria și geografia axate pe cultura națională, cu un număr sporit de ore alocate. De asemenea, discipline precum stilul de viață sănătos, autocunoașterea, autoreglarea psihologică, sportul în echipă și artele vor fi obligatoriu incluse în oferta școlară, elevii având libertatea de a le alege.
„Mă bucur că după mulţi ani, gramatica, precum şi istoria şi geografia dedicate ţării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline faţă de propunerile iniţiale, doar cu condiţia focalizării acestora pe cultura naţională). De asemenea, disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea şi autoreglarea psihologică, sportul în echipă şi arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta şcolii către elevi (aceştia având apoi, desigur, opţiunea de a le alege sau nu)”, mai spune afirmă ministrul Educației.
Educația antreprenorială va fi integrată în disciplina obligatorie de economie, cu unități de învățare specifice incluse și în consiliere și orientare.
„În fine, educaţia antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie şi vor fi incluse unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere şi orientare”, a explicat Daniel David.