Noi obligații pentru asiguratori. Nerespectarea acestora atrage sancțiuni usturătoare
- Mădălina Sfrijan
- 29 decembrie 2024, 11:44
Val de schimbări începând cu prima lună a anului 2025. Firmele de asigurări vor avea obligația să trimită rapoarte semestriale cu persoanele care au încheiat contracte către ANAF. În caz contrar, acestea se pot alege cu amenzi mari.
Firmele de asigurări vor avea noi obligații din 2025
În rapoartele direcționate către Fisc trebuie să apară cei care au o de asigurare de viață sau au încheiat alte tipuri de contracte. Noua măsură apare în Ordonanța de Urgență 125/2024.
Firmele de asigurări care nu respectă obligațiile impuse prin lege se or alege cu amenzi cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.
Prin aceste noi reguli se urmărește alinierea la Directiva 2010/24/UE legată de „asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite și taxe”.
Ce trebuie să știe asiguratorii
Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) va putea colecta date privind asigurările de viață încheiate de persoanele fizice rezidente în țara noastră.
„Prin intermediul platformei EU Pilot, Comisia Europeană a solicitat României informații referitoare la punerea în aplicare a art.51 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri, fiind deschis Dosarul EU Pilot EUP(2023)10407”, au precizat reprezentanții Ministerului Finanțelor.
Firmele de asigurări vor trimite primele rapoarte la finalul primului semestru al anului 2025
Conform legislației actuale, ANAF cere datele necesare de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Procedura este una complicată și necesită mult timp.
„În cazul în care sunt solicitate astfel de informații, pentru a putea da curs solicitării, ANAF ar trebui să se adreseze punctual ASF pentru a intra în posesia datelor cerute, ceea ce conduce la un termen îndelungat de răspuns”, mai arată sursa.
Primele rapoarte vor fi trimise la finalul primului semestru al anului viitor.
„Opțiunea, atât a ordinului comun cât și a termenului de 60 de zile în interiorul căruia acesta urmează să fie emis, a avut în vedere identificarea cât mai clară alături de autoritatea de reglementare în domeniu, a tipurilor de produse financiare care să facă obiectul obligației raportării din perspectiva posibilității ulterioare a executării acestora, ținând seama de faptul că nu toate aceste produse pot face obiectul executării silite”, arată Ministerul.