Noi informații despre cartea electronică de identitate. Anul viitor românii vor avea acces la noile buletine

Sursa: Inquam Photos / Alex Nicodim

Reglementările europene cu privire la mbunătățirea securității cărților de identitate ale cetățenilor și a celorlalte documente care le asigură libera circulație trebuie implementate și în România. Pentru a se alinia cerințelor Uniunii Europene, care solicita ca aceste reguli să fie implementate din luna august 2021, autoritățile române au inițiat un program pilot la Cluj. De anul viitor, însă, măsurile vor trebui implementate la nivelul întregii țări.

Autoritățile române au anunțat calendarul implementării noilor cărți electronice de identitate (cu CIP) care va intra în vigoare de anul viitor. Oficial, conform reglementărilor europene, programul trebuia implementat încă din luna august a anului trecut, 2021, însă autoritățile române nu au fost pregătite. Drept urmare, au recurs la un subterfugiu.

Mai întâi, pentru a respecta termenul impus de comunitatea europeană, 1 august 2021, a fost inițiat un program pilot valabil doar în municipiul Cluj Napoca. Acum, după doi ani, reprezentanții MAI susțin că vor extinde acest program pilot.

Însă nu foarte curând. Abia peste șase luni, în vara anului 2023, emiterea cărților de identitate electronice se va face la nivelul municipiului București. Iar apoi, cu noroc, procedura va fi extinsă și în celelalte municipii mari. Un calendar definitiv, însă, va fi gata abia în primul trimestru al anului 2023.

„Astfel estimăm că la nivelul Municipiului București vom începe sa implementăm acest proiect în intervalul lunilor iunie-iulie 2023, iar continuarea extinderii la nivelul marilor Municipii se va realiza în a doua parte a anului 2023. Finanțare avem – 200 milioane de euro, iar ținta noastră este ca între 5 și 8 milioane de cetățeni să beneficieze și să dețină cărți electronice de identitate până la finalul anului 2026”, declara ministrul Lucian Bode la un eveniment, zilele trecute.

Potrivit MAI, clujenii nu s-au înghesuit să-și schimbe cărțile de identitate vechi cu altele electronice, fiind emise doar 4.261 de asemenea documente, până la data de 14 septembrie 2022.

Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Avantajele cărții electronice de identitate

Noua carte de identitate electronică asigură cetățenilor garanții suplimentare de securitate, iar instituțiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise, a precizat Ministerul de Interne într-un comunicat de presă. Conform unor informații prezentate de Cătălin Giulescu, director general Direcției Evidenței Persoanelor, MAI, în acest moment se pregătește un alt prototip al cărții de identitate care va conține mai multe informații stocare pe CIP-ul electronic.

„Vizual nu va fi diferită ci doar la nivel de stocare. Va beneficia de o viteză de scriere a informațiilor pe suportul de stocare și de viteză de citire pentru că ne interesează la producție și la utilizare. Suportul de stocare folosit acum la Cluj e o generație mai veche 10-11 ani, noul suport pe o tehnologie de trei patru ani”, a declarat Cătălin Giulesc, conform Euronews.

Noua carte de identitate va conține pe lângă informațiile de pe documentele de identitate clasice și pe cele de pe cardul național de asigurări sociale. Cartea de identitate electronică va permite, printre altele, autentificarea în Platforma informatică a sistemului public al asigurărilor sociale de sănătate pentru a dovedi calitatea de asigurat.

Informațiile conținute pe noul document

Forma și conținutul cărții electronice de identitate au fost definite prin Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, reședinta și actele de identitate ale cetățenilor români și în Normele Metodologice de aplicare.

Conform regulile, noile cărți de identitate electronice, cu CIP, sunt de mărimea unui card bancar și vor cuprinde o serie de informații după cum urmează:

Pe față: denumirea statului emitent; numele și prenumele beneficiarului; genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin); cetățenia; data nașterii; codul numeric personal (C.N.P.); numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului; imaginea facială a titularului.

Pe verso: domiciliul; data emiterii și autoritatea emitentă; zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ); zonă cip.

Cum se eliberează actul de identitate electronic

Potrivit O.U.G nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare, actul de identitate se eliberează de serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință a solicitantului. Acesta trebuie să prezinte o cerere scrisă însoțită de documentele care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române, adresei de domiciliu și, după caz, adresei de reședință.carti electronice ccarti electronice

Contravaloarea cărții electronice de identitate se stabilește potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 69/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de către Imprimeria Națională. Valoarea acesteia este, în prezent, de 67 lei.

În prima fază, însă, costurile de emitere nu vor exista, dat fiind că vor fi acoperite dintr-o finanțare europeană, din PNRR, bani pe care Guvernul îi primește pentru modernizarea acestui serviciu.

Copiii pot avea buletin la orice vârstă

Opțional, la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali, copiii minori vor putea beneficia de o astfel de carte de identitate, indiferent de vârstă. Se poate elibera carte de identitate simplă sau carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți, a reprezentatului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului.

„Până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate, se eliberează fără imaginile impresiunilor papilare, astfel cum este prevăzut la art. 16 alin. (4) din O.U.G. nr, 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare”, a mai transmis instituția.

De menționat că schimbarea cărții de identitate simple cu cea electronică nu este obligatorie. Doar că din anul 2031 posesorii de cărți de identitate simple nu vor mai putea călători în străinătate, în țările UE, doar cu buletinele vechi. Acestea vor fi valabile doar pe teritoriul României.