Compania feroviară va trebui să organizeze licitaţii pentru închirierea a 1.600 de linii feroviare de importanţă secundară (neinteroperabile) pentru restructurare şi reechilibrarea financiară, astfel încât totalul liniilor închiriate operatorilor privaţi să ajungă la 4.000 de kilometri. Liniile care nu vor putea fi închiriate vor fi închise până la sfârşitul lunii aprilie. Scopul este ca lungimea totală a căii ferate aflată în administrarea CFR SA să ajungă la 15.500 de kilometri, informează Agerpres.

Totodată, compania trebuie să crească cu 10% veniturile provenite din închirieri până la sfârşitul anului şi să instaleze management privat în decursul acestui an.

Manageri privați se vor instala și la Electrificare CFR, până la jumătatea anului. Compania va trebui, conform documentului, să asigure achiziţia de energie, via OPCOM, la fel şi aprovizionarea şi distribuţia de energie pentru întregul sistem feroviar. Ministerul Transporturilor s-a angajat să le achite furnizorilor de energie datoria de 1,2 miliarde de lei până la finalul acestui an. În schimb, companiile de electricitate renunță la penalitățile de întârziere la plată în valoare de 900 de milioane de lei.

Bani din fier vechi

Atât CFR Marfă, cât și CFR Călători trebuie caseze un număr impresionat de vagoane, 3.000, respectiv 250 de unități. Până la finalul lunii aprilie se va realiza o analiză privind punctele tari şi punctele slabe ale posibilei fuziuni a companiilor de întreţinere de la Marfă şi Călători (Societatea Comercială Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje ‘C.F.R. IRLU’-S.A şi Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive C.F.R. SCRL Braşov S.A.), pentru a fi direct deţinute de Ministerul Transporturilor.

CFR Marfă va trebui, de asemenea, să desemneze consultantul pentru privatizarea majoritară către un investitor strategic până la mijlocul lunii februarie. Până la mijlocul lunii iunie va trebui publicat anunţul de vânzare de acţiuni. Se păstrează ca termen limită luna octombrie pentru finalizarea privatizării, deși un astfel de proces este unul îndelungat.

De asemenea, până la sfârşitul lunii martie se vor negocia cu Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Economiei posibilităţi de scheme de anulare a arieratelor (centrale electrice de termoficare şi Oltchim-Electrica).

Și pentru CFR Călători se analizează o schemă de reducere de arierate posibil în valoare de pînă la 300 milioane lei, până la sfârşitul lunii iunie.

În cazul CFR Călători este prevăzută numirea echipei de management privat şi a membrilor Consiliului de Administraţie în cursul acestui an, dacă experienţa cu managementul privat se dovedeşte pozitivă în cazul celorlalte companii.