Noi detalii despre avionul care a survolat ilegal Europa de Est. A fost cumpărat în urmă cu o săptămână: „Am comunicat cu un bărbat în rusă”

Sursa foto. Nova.bg

Noi informații despre avionul care a survolat fără autorizare spațiul aerian al mai multor state din Europa de Est, inclusiv al României sunt de natură să adâncească misterul acestui zbor. „Lebăda Neagră”, așa cum o numea ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, a fost cumpărată în urmă cu doar o săptămână în Lituania. Cumpărătorii au fost trei bărbați din care unul vorbea limba rusă, potrivit pilotului care a vândut avionul. Deși avionul a decolat din Lituania, autoritățile locale nu au nici cea mai mică idee de pe ce aerodrom.

Avionul care a survolat mai multe state est-europene a fost vândut de un cetățean lituanian în urmă cu aproximativ o săptămână. Avionul bimotor se afla pe aeroportul Panevezys, din Lituania. Și este posibil să fi decolat tot de aici, miercuri. Bronius Zaronskis, pilot și director al Nida Air Park a vândut avionul de tip Beechcraft, cu două locuri în urmă cu o săptămână. Potrivit spuselor sale, avionul a fost cumpărat de trei cetățeni străini care au venit să-l inspecteze.

„Au venit la Panevezys săptămâna trecută (cumpărătorii – n. red.) și au inspectat avionul timp de câteva zile, s-au ocupat de documente”, a spus Bronius Zaronskis.

El a precizat că unul dintre cumpărători, cu care a purtat tratativele părea rus. Cu acesta s-a înțeles cu privire la detaliile vânzării. Despre ceilalți nu a putut da detalii. De altfel, a spus că nici nu l-a interesat cine sunt sau de ce naționalitate. Potrivit pilotului, avionul a fost cumpărat de o organizație, însă documentele erau scrise într-o limbă străină, astfel că nu le-a putut descifra.

Nu erau lituanieni

„Nu erau lituanieni. Nu pot spune din ce țară erau, poate ucraineni, poate români sau bulgari. Am comunicat cu un bărbat în rusă. Nu știu numele acelor bărbați. Nu m-a interesat (...) L-am vândut și mi-am luat rămas bun de la acel avion. Încercam să-l vând de mulți ani. Nu aveam unde să-l țin, așa că mă bucur că l-au cumpărat. Nu-mi amintesc ce organizație l-a cumpărat. Documentele erau scrise într-o limbă străină”, a spus Zaronskis după cum relatează postul public de radio-televiziune din Lituania, LRT.

sursa foto: EVZ

Autoritățile lituaniene sunt în ceață

Autoritățile lituaniene nu știu de unde a decolat aparatul de tip Beechcraft care nu avea un plan de zbor aprobat și căruia nu-I funcționau transponderele. Autoritatea lituaniană de monitorizare a zborurilor, Oro Navigacija, a precizat că numărul de înregistrare al aeronavei era LY-LOO, număr deținut de aeronava 1962 PA-23-250 Aztec a producătorului de avioane Piper. Acesta nu mai era valabil.

„Nu am primit planurile de zbor ale aeronavei, iar echipajul nu a stabilit nicio comunicație cu operatorii Oro Navigacija”, a spus Ingrida Daugirde, reprezentantă a instituției.

Aventura avionului misterios

Avionul a fost descoperit miercuri în Ungaria, când a oprit pentru alimentare la un aeroclub de lângă Debrețin. Managerul bazei, István Juhos a spus că aeronava a aterizat fără permisiune, iar două persoane au coborât și au realimentat avionul din canistrele de la bord.

„Poliția a sosit la aeroport și a încercat să-l împiedice să decoleze din nou. Nu a reușit însă, iar după 10-15 minute avionul s-a ridicat din nou în aer”, a spus el.

După 8 minute, aparatul de zbor a fost interceptat de două aeronave militare ale Forțelor Aeriene Ungare, de tip JAS 39 Gripen. Aeronava nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale, iar în jurul orei 17.49, a intrat în spațiul aerian al României. Aici a fost escortat de avioane de vânătoare americane și române, F-16, până când a ieșit din țară și a intrat în spațiul aerian al Bulgariei.

Avionul a fost găsit ieri, pe un aerodrom abandonat de lângă Tărgoviște (Bulgaria), acoperit cu o prelată şi cu motorul cald. În zonă nu se afla nimeni, iar autoritățile bulgare îl caută pe pilotul misterios.