Piloții avionului care a survolat ilegal ţări NATO, printre care și România, dați dispăruți. Ce misiune ar fi avut
- Antonia Hendrik
- 10 iunie 2022, 12:38
O aeronavă de mici dimensiuni, tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a decolat miercuri din Ungaria, a trecut prin Serbia și România ca apoi să aterizeze ilegal în Bulgaria. Fără un plan de zbor aprobat, avionul a intrat în spațiul aerian bulgar la 19:09, în condiții hidro-meteorologice complexe, conform cu cele declarate de Ministerul bulgar al Apărării. După aterizarea pe aerodromul abandonat, cele două persoane de la bord au dispărut şi nici până astăzi bulgarii nu au reușit să afle unde s-au ascuns sau cine i-a extras.
Odată intrată în spațiul aerian românesc, aeronava suspectă a fost interceptată de avioane de vânătoare F-16 române și NATO. Cele două persoane care au pilotat avionul care a survolat ilegal România, dar și alte ţări NATO, sunt încă de negăsit, iar autoritățile bulgare au anunțat că se caută informații despre cei doi bărbați care ar fi fost văzuți de mai mulți polițiști.
Aeronava ar fi fost furată
Potrivit surselor Antena 3, cei doi indivizi care au pilotat avionul suspect ce a survolat ilegal România, dar și alte două țări NATO, sunt încă de negăsit. Autoritățile bulgare continuă cercetările după ce mai mulți polițiști i-ar fi văzut pe cei doi bărbați. Aeronava, produsă în urmă cu 60 de ani, ar fi fost furată, potrivit unor surse, și ar fi aterizat în Bulgaria ca să alimenteze.
Din primele informații se pare că în momentul în care polițiștii bulgari au ajuns lângă avion l-au găsit acoperit cu o pânză (foto -Antena 3), cu blocaje puse la roată dar și cu motoarele calde, semn că cei care au pilotat avionul nu puteau să se afle foarte departe.
În acest moment, polițiștii încearcă să afle dacă piloții au plecat pe jos sau dacă aveau pe cineva care le-ar fi putut asigura evacuarea din zonă cât mai rapid.
Procurorii din Sofia au deschis o anchetă după acest eveniment aviatic. Ministrul Apărării bulgar a încercat să liniștească populația și a spus că nu există nici o amenințare la adresa unei ținte civile sau comerciale dar există totuși mai multe întrebări: care a fost scopul zborului, cine sunt cei de la bord și cum au reușit să scape atât de repede.
Poliția din Ungaria nu a reușit să-i oprească la sol pe cei doi
„Avionul a aterizat în zona Hajdúszoboszló pentru realimentare, dar a decolat la scurt timp după aterizare. Două avioane au escortat mica aeronavă până când un avion de luptă american a preluat misiunea în spaţiul aerian românesc. Avioanele de luptă maghiare s-au întors ulterior la baza Kecskemét”, a arătat Ministerul Apărării ungar în comunicat.
Ulterior, din verificările autorităţilor maghiare a rezultat că avionul lituanian a aterizat la baza Aero-Clubului Hajdúszoboszló de lângă Debreţin fără permisiune, iar două persoane au coborât şi cel mai probabil au realimentat aparatul din canistrele pe care le aveau la bord.
„Poliţia a sosit la aeroport şi a încercat să-l împiedice să decoleze din nou. Nu a reuşit însă, iar după 10-15 minute avionul s-a ridicat din nou în aer”, a declarat managerul bazei, István Juhos.
Ce spune Ministerul Apărării din Bulgaria
Ministerul Apărării din Bulgaria a reacţionat, de asemenea, dar misterul s-a adâncit, şi spune: „Pe 8 iunie, în jurul orei 19.09, un avion de mici dimensiuni a intrat în spaţiul aerian al Bulgariei când au şi fost activate Forţele Aeriene. S-a stabilit că avionul a aterizat în ţara noastră şi cu asistenţa Ministerului de Interne a fost localizat locul de aterizare. Cazul este în curs de anchetă”.
Toate cele şase avioane militare ale Magyar Légierő, US Air Force şi ale Forţelor Aeriene Române au respectat procedurile NATO pentru intervenţia în astfel de cazuri. MApN a precizat chiar din primul comunicat că aeronava intrată ilegal pe teritoriul României „nu a manifestat un comportament ostil sau periculos”.
Reacția Ministrului Apărării Naționale din România
„Precizăm că aeronava în discuție, care a evoluat în spațiul aerian al României pe traiectul Oradea – Caransebeș – Drobeta Turnu Severin, nu a manifestat un comportament ostil sau periculos. În niciun moment, pilotul aeronavei nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare interceptoare, potrivit normelor internaționale. Din datele disponibile la acest moment, aeronava a decolat din Ungaria, din zona Debrețin, în jurul orei 17.30, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder”, mai menționa MApN.
Costin Georgescu, fost director al SRI: Parcă suntem de pe altă planetă
Costin Georgescu, fost director al SRI, a declarat că procedurile de intervenţie pentru astfel de cazuri sunt prea laxe şi devin chiar şi periculoase, mai ales în contextul războiului din Ucraina.
„Ar fi de râs dacă nu este de plâns, ca să spun aşa. Parcă suntem de pe altă planetă. Cum să laşi un avion să-şi facă de cap în spaţiul tău aerian? Un avion se poate transforma oricând într-o armă teribilă. Ca să nu mai spun de spionaj. Trebuia somat şi folosit focul de avertisment. Nu cred că în acest caz nu se supunea. E ca şi când prinzi hoţul în curtea ta şi te limitezi să-l întrebi ce face, dar îl laşi să plece liniştit”, a declarat fostul director SRI.