Coridorul feroviar Vălcineț-Căinari va fi reparat. 12 milioane de euro, oferite de UE
- Ana Munteanu
- 15 decembrie 2024, 19:00
Republica Moldova. Coridorul feroviar Vălcineț-Căinari va fi reparat cu contribuția financiară a Uniunii Europene. Țara va beneficia de finanțare nerambursabilă în valoare de 12 milioane de euro. Banii vor fi oferiți pentru reparația coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.
Parlamentul a ratificat acordul de grant investițional dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții „Moldova Solidarity Lanes”.
Impactul proiectului
Potrivit autorităților, investiția de 12 milioane de euro în infrastructura feroviară națională va avea un impact pozitiv atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra cetățenilor.
Acest lucru va avea drept rezultat creșterea volumului de mărfuri transportate pe cale ferată, întrucât vor fi eliminate restricțiile de masă pe aceste sectoare. La fel, va crește și numărul de pasageri. Acest lucru datorită faptului că trenurile vor circula cu viteză mai înaltă și se va reduce durata călătoriilor. În rezultat, se va asigura degajarea traseelor rutiere naționale și a trecerilor de frontieră. Aceasta după ce mai multe mărfuri vor fi transportate cu trenul și se va renunța la autocamioane.
Acordul de grant investițional dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții „Moldova Solidarity Lanes” a fost semnat la Chișinău, la 17 septembrie 2024.
Rețeaua feroviară a Republicii Moldova
Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” este compania națională de transport feroviar a Republicii Moldova. Aceasta administrează infrastructura, transportul de călători și marfă pe calea ferată națională.
Lungimea totală a rețelei de cale ferată este de 1 232 de kilometri. Pe rețeaua feroviară a țării există 80 de stații și puncte separate. Astfel, 57 de stații sunt pentru operațiuni comerciale de marfă, iar 41 de staţii - pentru operațiuni de călători.
Potrivit Căii Ferate din Moldova, volumul total al investițiilor necesare pentru modernizarea infrastructurii și a materialului rulant este de 646,3 mil de euro pentru mai multe componente. Astfel, pentru reabilitarea infrastructurii feroviare sunt necesare 305,9 mil de euro, inclusiv achiziționarea mașinilor de cale în valoare de 9,4 mil de euro.
De asemenea, pentru modernizarea materialului rulant de tracțiune necesită a fi alocată suma de 66,5 mil de euro, inclusiv achiziționarea noilor locomotive magistrale - 45,0 mil de euro și modernizarea locomotivelor de manevră - 21,5 mil euro.
Reînnoirea parcului vagoanelor de marfă va costa 202,9 mil euro, dintre care 31,9 mil euro pentru reparaţia capitală și 171,0 mil euro pentru achiziționarea vagoanelor noi. Pentru reînnoirea parcului de vagoane de călători sunt necesare 71,0 mil de euro, dintre care 30,0 mil de euro pentru achiziționarea vagoanelor noi compartimentate şi 41,0 mil de euro pentru achiziționarea vagoanelor de tip deschis.