Nivelul de poluare al avioanelor private s-a dublat în toată Europa

sursa: Twitter

Potrivit unui raport întocmit de Greenpeace, în Europa a crescut nivelul emisiilor provenite de la avioanele private. Potrivit organizației de mediu, în ultimii trei ani, avioanele private au emis un total de 5,3 milioane de tone de CO2, din cauza numărului mare de zboruri, care de la aproape 119.000 în 2020, au ajuns la 573.000, în 2022.

Potrivit unui raport întocmit de Greenpeace, în Europa a crescut nivelul emisiilor provenite de la avioanele private. Potrivit organizației de mediu, în ultimii trei ani, avioanele private au emis un total de 5,3 milioane de tone de CO2, din cauza numărului mare de zboruri, care de la aproape 119.000 în 2020, au ajuns la 573.000, în 2022, anunță Euronews.

Cantitatea de dioxid de carbon emisă este mai mare decât cea produsă într-un an de Uganda - o țară cu o populaţia de aproximativ 46 de milioane de oameni.

Aceste date evidențiază impactul climatic devastator al elitelor globale.

''Este extrem de nedrept ca bogații să poate strica în acest fel clima'', a declarat Thomas Gelin, militant pentru transportul UE la Greenpeace. Potrivit lui Gelin, persoanele vulnerabile ajung să sărăcească din cauza creșterii prețurilor la combustibil, chiar dacă ''au făcut extrem de puţin pentru a provoca aceste crize''.

Cercetătorii au descoperit că anul trecut în Europa, numărul zborurilor jeturilor private a crescut cu 64%, iar cantitatea de emisii de CO2 s-a dublat .

Majoritatea zborurilor private au fost efectuate către Franța, Marea Britanie și Germania - cele mai mari și mai bogate națiuni din Europa - și pe distanțe de mai puțin de 750 km.

Cât de dăunătoare sunt avioanele private pentru mediu?

Avioanele private au emisii semnificativ mai mari decât alte mijloace de transport.

O călătorie pe o distanţă medie produce o cantitate de CO2 echivalentă cu cea a unei mașini pe benzină care parcurge de 16 ori traseul Paris, Roma.

Greenpeace solicită guvernelor și Uniunii Europene să interzică avioanele private și zborurile pe distanțe scurte acolo unde există deja o legătură feroviară rezonabilă.

''Poluarea rezultată din bunurile de lux trebuie să fie prima care să dispară, motiv pentru care trebuie să interzicem avioanele private'', consideră Gelin.

În noiembrie, Oxfam a descoperit că miliardarii sunt de un milion de ori mai responsabili pentru emisiile de gaze cu efect de seră  decât o persoană obișnuită.

Ar trebui interzise avioanele private?

Potrivit raportului întocmit de Greenpeace, anul trecut, cea mai aglomerată rută pentru jeturile private din Europa a fost Paris-Londra, cu o medie de nouă zboruri pe zi. Cu toate acestea, această rută are o conexiune feroviară directă și regulată, care conectează cele două capitale în mai puțin de două ore.

Guvernul francez face presiuni ca Uniunea Europeană să înăsprească regulile privind avioanele private, zborurile pe distanțe scurte și zborurile foarte ieftine.

În decembrie, la o reuniune a miniștrilor transporturilor din UE, Belgia, Țările de Jos, Luxemburg și Portugalia au împărtășit apelul Franței.

Reducerea emisiilor generate de sectorul aviației face parte din abordarea schimbărilor climatice, chiar dacă e nevoie de măsuri drastice și în multe alte domenii. (Articol de Joshua Askew; Traducerea Cătălina Păunel, RADOR)