Navele militare rusești, construite cu piese din UE. Anchetă BBC

Navele militare rusești, construite cu piese din UE. Anchetă BBC Sursă foto: Arhiva EvZ

Deși supusă sub sancțuinile Occidentului, Federeația Rusă folosește în continuarea piese manufacturate în Europa pentru navele de război trimise în Ucraina. O anchetă a jurnaliștilor britanici dezvăluie modul în care șantierele navale rusești fentează sistemul de sancțiuni și construiesc navele de război cu echipament și piese de schimb produse în UE.

Sancțiuni doar pe hârtie

Producătorii de echipamente deseori nu cunosc cine sunt destinatarii finali ai produselor și nici nu au la îndemână instrumentele necesare pentru a urmări dacă destinatarul final este inclus pe lista companiilor sancționate.

Ancheta jurnaliștilor face referire la Șnatierul Naval Gorky Zelendolsk din Tatarstan și Severnaya Verf din Sankt Petersburg, ambele aflate sub sancțiuni. Cu toate acestea întreprinderile primesc componente din țările europene, iar companiile din Croația, Italia și Letonia ajuntă Moscova în acest sens.

„BBC a găsit în datele vamale o referință la compania croată Adria Winch, care furnizează echipamente de punte pentru nave civile și nave de război. Milivoj Peruzovic, fostul șef al Adria Winch, a declarat jurnaliștilor că firma lucrează în Rusia de peste 20 de ani. „Inițial a cooperat doar cu Severnaya Verf, iar apoi și-a extins legăturile la întreaga țară. În același timp, cooperarea Adria Winch cu companiile rusești nu s-a oprit după primele sancțiuni din 2014”, a spus Peruzovic.

Ne puteți urmări și pe Google News
Sancțiuni Rusia

Sursă foto: Arhiva EvZ

Șantierele navale rusești aprovizionate de companii din Europa

La doi ani de la cucerirea Crimeei, în 2016 uzina Zelendolsk și Adria Winch din Croația au pus bazele unei companii mixte, Adria Winch Zelenodolsk, ca parte a unui "program de înlocuire a importurilor” și care livrează în mod regulat piese de proveniență europeană.

51% din această companie este deținută de Ak Bars Holding, care include uzina Zelenodolsk, iar Adria Winch deține restul de 49%. Pe lângă filiala din Zelenodolsk, compania croată deține Adria Winch în Moscova, un alt furnizor al uzinei.

În majoritatea datelor vamale pe care jurnaliștii le-au examinat, Adria Winch face livrări pentru uzină prin intermediul "filialelor" sale rusești. Peruzovic a confirmat pentru BBC că Adria Winch a încetat să mai practice livrările directe către șantierele navale după invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina.

nave Rusia

Sursă foto: Wikimedia

„Adria Winch Zelenodolsk obișnuia să vândă echipamente în principal către șantierul naval Zelenodolsk, dar nu numai. Adria Winch Zelenodolsk a vândut echipamente în principal șantierului naval Zelenodolsk, dar nu numai. Din câte știu, au vândut echipamente și șantierelor navale ale Amiralității.

După sancțiuni, am încetat să mai practicăm livrările directe către șantierele navale, iar vânzările au trecut prin Adria Winch Zelenodolsk. Dar nu am știut cine a fost destinatarul final al echipamentelor", a declarat Peruzovic pentru BBC.

Sancțiuni eludate și echipamente în valoare de peste 700 de mii

Potrivit lui Peruzovic, compania croată a făcut, de asemenea, livrări către Rusia pentru a ocoli sancțiunile prin intermediari din țări terțe, inclusiv Turcia și China. „Aceasta a fost decizia noastră. Să continuăm să lucrăm cu parteneri din Rusia. Pentru că sancțiunile sunt sancțiuni, dar afacerile sunt ca de obicei. Și așa a continuat până când am vândut compania", a explicat el.

Piesele de schimb cu proveniență europeană erau livrate Mariniei ruse și a altor agenții ale Moscovei. În luna mai 2022, o firmă croată a trimis piese de schimb de producție finlandeză și germană pentru o navă rusă care a participat la luptele din Insula Șerpilor.

Potrivit rapoartelor Adria Winch pentru anul 2022, Rusia a devenit unul dintre principalii cumpărători de echipamente ale companiei. În total, compania croată a furnizat în Rusia echipamente în valoare de peste 700 de mii de euro în cursul acestui an, ceea ce reprezintă 21% din volumul total al operațiunilor Adria Winch. La sfârșitul anului 2023, compania a fost cumpărată de o altă firmă croată, Global Offshore Engineering.

sancțiuni Rusia

Sursa: Roman Romaniuk | Dreamstime.com

Noua conducere a refuzat să mai trimită piese Rusiei din cauza riscurilor, însă și-a menținut obligațiile față de filiala Adria Winch Zelenodolsk. În perioada februarie 2022-iulie 2023, entitățile private asociate cu Adria Wich și filialele din Rusia au aprovizionat șantierele navale rusești cu piese de schimb în valoare de 1,2 milion de dolari.

Sancțiuni călcate în picioare de companiile europene

Melcal este o altă companie care completează lista entităților europene private care furnizează piese de schimb pentru ambarcațiunile militare rusești. BBC a aflat că Melcal a trimis macarele și piese de  schimb prin proiectul 20360M al marinei militare.

Nave Rusia

Sursă foto: Arhiva EvZ

Acestea sunt concepute pentru a transporta și încărca muniție pe nave și submarine în largul mării. Rusia construiește în prezent două astfel de nave - Gennady Dmitriev pentru Flota Mării Negre și Vladimir Pyalov pentru Flota Baltică.

Latvian Marine Systems, al treilea furnizor eurpean care trimite piese de schimb în Rusia

Potrivit BBC, principalul client pentru piesele destinate acestor nave este Asociația comercială și industrială Kronstadt. Companie care importă în mod activ piese din străinătate. În plus, firmele turcești, chinezești și din Hong Kong au furnizat echipamente Melcal companiilor intermediare rusești, inclusiv piese pentru navele cu propulsie nucleară Fyodor Ushakov și Evgeny Primakov. În total, între octombrie 2022 și iulie 2023, companiile rusești au cheltuit 255.000 de dolari pe echipamente Melcal.

Jurnaliștii britanici au amintit și de Latvian Marine Systems, al treilea furnizor eurpean care trimite piese de schimb în Rusia. Publicațiile europene au scris despre schimbul comercial între Rusia și Latvian Marine în 2022. Nemții au scris atunci că proprietarul companiei ar fi fost Igor Smolin.

Firma se ocupă cu achiziția de echipamente navale fabricate în Germania, Japonia și SUA. În 2023, Marine Systems a înregistrat un profit record de 11 milioane de ruble, față de un milion în 2022. Compania letonă Marine Systems a continuat în 2023 livrările către Rusia, dar în declarații a indicat că piesele de schimb erau destinate navelor civile, potrivit meduza.io.