Noi aeronave cum nu s-au mai văzut până acum ar urma să cucerească spațiul aerian, iar oamenii de știință se arată încrezători. Cu toate acestea, drumul este unul lung, reprezentanții NASA mărturisind că pentru moment, acestea rămân la sol.
NASA s-a angajat să construiască o nouă generație de aeronave supersonice mult mai silențioase prin programul Quesst - pentru "Quiet SuperSonic Technology". Acesta este rezultatul a zeci de ani de cercetări și care se concentrează în jurul unei noi aeronave numite X-59.
În prezent, noua aeronavă este supusă unor teste la sol, după care urmează primul zbor spre sfârșitul anului 2022. Potrivit NASA, X-59 va fi mai silențios decât orice alt avion supersonic care există în prezent, fiind extrem de lung și subțire.
Forma avionului X-59 este concepută pentru a împiedica unda de șoc să se unească. În schimb, acestea se împrăștie, cu ajutorul unor suprafețe aerodinamice plasate strategic. De asemenea, singurul motor se află în partea superioară și nu în partea inferioară a avionului, pentru a păstra un profil inferior neted care împiedică undele de șoc să ajungă la sol.
„Această aeronavă ar putea suna ca un tunet îndepărtat la orizont sau ca și cum cineva ar închide ușa unei mașini după colț”
În 2024, reprezentanții NASA au anunțat că vor începe o serie de zboruri deasupra mai multor comunități rezidențiale din Statele Unite, pentru a vedea ce impact are „bubuitura” clasică, recunoscută la avioanele supersonice.
„Aceasta va fi o parte amuzantă a proiectului, pentru că ne vom implica cu publicul și vom genera un pic de știință cetățenească", a declarat șeful programului, Craig Nickol.
Odată ce X-59 va fi zburat deasupra zonelor selectate, NASA se va angaja cu comunitățile de la sol pentru a evalua reacția lor la zgomot. Scopul este de a confirma teoria conform căreia un bubuit de 75 de decibeli va fi acceptabil.
În urma colectării datelor, NASA va trimite informațiile Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI), care se ocupă de reglementările privind zgomotul aeronavelor. Cei care au lucrat la program susțin că dacă avioanele supersonice vor fi acceptate, se va putea zbura pe rute care nu sunt permise în prezent, cum ar fi New York - Los Angeles, și ar reduce timpul de zbor la aproximativ jumătate.
Pentru moment, X-59 este un simplu demonstratot tehnologic și nu se știe cum va arăta forma finală a aeronavelor.
Mai multe companii dezvoltă în prezent avioane supersonice de pasageri și intenționează să le facă să zboare într-un deceniu sau mai puțin, printre care Hermeus, Boom și Spike.
"Unul dintre obiectivele pe termen lung este de a face această formă de călătorie de mare viteză disponibilă ca aplicație pe scară largă și nu există niciun motiv pentru care acest lucru să nu se poată întâmpla”, a concluzionat Craig Nickol, potrivit cnn.com