Mulți au fost, au rămas zece. Klaus Iohannis prinde aripi, Dan Barna pierde teren văzând cu ochii

Mulți au fost, au rămas zece. Klaus Iohannis prinde aripi, Dan Barna pierde teren văzând cu ochii

Cursa pentru Cotroceni a intrat în linie dreaptă, cu zece candidați aliniați la start. Au fost 25 de politicieni care au anunțat că intră în lupta pentru cea mai înaltă funcție în stat, însă unii au abandonat sau nu au reușit să strângă cele 200 000 de semnături necesare.

Prezentat ca o revelație a politicii, Dan Barna, candidatul USR PLUS, pare mai degrabă o stea căzătoare. După scorul amețitor la europarlamentare, Alianța pare că și-a pierdut busola

Strângerea de semnături pentru candidați nu a fost doar o acțiune mecanică, ci un prilej de a verifica loialitatea electoratului, dar și un prilej de transmitere a unor mesaje. Sociologul Bruno Ștefan a făcut, pentru Evenimentul zilei, un tablou al candidaților, fiind și el surprins de modul de reacție al românilor. A făcut câteva sondaje, însă, spre deosebire de alte campanii electorale, nici partidele, nici ambasadele nu sunt interesați de percepția pe care o au oamenii față de prezidențiale. Posibil și pentru că rezultatul este previzibil, întreținut de apatia candidaților. Locul doi nu este chiar atât de motivant. De aceea, principalii competitori rămân reprezentanții de la vârf: președintele și premierul.

S-a dezumflat USR

Bruno Ștefan spune că electoratul USR este ciudat. La europarlamentare a rupt secțiile de votare, pentru ca, nici după o lună, să scadă zece procente. Însă, în mod bizar, electoratul USR are o capacitate uriașă de a se mobiliza pe ultima sută de metri. Se vorbește despre folosirea mesajelor subliminale la telefon, dar sociologul crede că „acest lucru, să transmiți mesaje subliminale la telefon, este interzis în întreaga lume”. Bruno Ștefan mai crede că celor care votează USR le este rușine să recunoască și de aici și rezultatele din sondaje și cele de la vot. Oricum, Dan Barna este perceput, chiar de electoratul USR, ca un politician pentru care funcția de președinte este o pălărie prea mare. În afară de asta, merge pe urmele lui Iohannis și atunci alegătorii spun că nu e momentul să încerce cu un epigon din moment ce au originalul.

Ne puteți urmări și pe Google News

Sloganul lui Dan Barna, „Fericiți în România”, a fost exploatat de PSD. S-a vehiculat intens ideea și a și prins: USR este singurul partid de Opoziție care se declară fericit sub guvernarea PSD

Lovitura intelectualului

Potrivit lui Bruno Ștefan, prezidențiabilul USR va primi cea mai mare lovitură din partea lui Toader Paleologu. Acesta crește în sondaje și, din păcate, nu știe să își joace cartea, că ar crește și mai mult.

Sloganul lui Paleologu, „Respect. Educație. Performanță”, prinde la electoratul USR și la cel al lui Iohannis, însă nici un votant al președintelui nu va merge pe mâna lui Paleologu, un trubadur politic în comparație cu Iohannis. Prin urmare, chiar și numai de dragul lui, ca personaj, ezitanții vor pune ștampila pe candidatul PMP. „Din păcate, Paleologu nu știe să sporească și pare că nici nu vrea. Are șanse mici, dar tocmai de aceea ar trebui să lupte ca disperatu”, spune sociologul.

Un eșec răsunător se anunță pentru Mircea Diaconu. Va fi votat de cei care îi apreciază prestația artistică, degeaba vor face sau se vor face că fac mare efort partidele care îl susțin, ALDE și Pro România. Bruno Ștefan spune că asta se vede din măsurători. Tăriceanu era cotat la 17 la sută în perioada lui proastă. Diaconu este mult sub zece la sută și scade mereu.

Marea finală

Există tot mai multe indicii că marea finală va fi între Klaus Iohannis și Viorica Dăncilă.

Premierul copiază rețeta necăștigătoare a lui Hillary Clinton, mizează excesiv pe sex, bate prea multă monedă pe faptul că este femeie. „Americanii au respins acest gen de mesaj. Electoratul spune că nu trimit un politician în cea mai înaltă funcție pe motiv că este femeie, că se agață cu disperare de asta, că își construiește mesajul exclusiv pe asta: Sunt femeie, votați-mă!”, a explicat Bruno Ștefan.

În schimb, talentul liderei PSD este altul și asta îi va asigura accesul în turul doi: a reușit, mult mai bine decât Dragnea, să-și așeze oastea în spatele ei. Știe să fie un liant, dar și un lider autoritar.

Sloganul liderei PSD „Alături de fiecare român” generează încredere. Însă, un altul, „Un președinte muncitor și implicat” asortat cu imaginea premierului care stă cu mîinile în sân, nu a fost tocmai inspirat.

Bruno Ștefan crede că Alexandru Cumpănașu s-ar putea retrage în favoarea Vioricăi Dăncilă. El și-a construit mesajul pe emoție și mizează, la fel ca în cazul Elodia, că va ține. Dacă Elodia l-a trimis în Parlament pe Dan Diaconescu, unchiul Cumpănașu nu are nicio șansă. În primul rând, nu are niciun strop de charismă.

Mobilizarea pentru Iohannis la strângerea de semnături a uimit, mai ales la nivelul organizației București a PNL. O echipă nouă a reușit o performanță incredibilă. În plus, și sociologul a remarcat că în cazul semnăturilor pentru președinte nu a fost necesar să-i alerge voluntarii cu arcanu.

În situația în care toată normalitatea este dată peste cap, sloganul lui Klaus Iohannis„Pentru o Românie normală” dă, cel puțin, speranță.

Rețete de cucerire

Vă prezentăm mai jos restul candidaților și sloganurile lor:

Mircea Diaconu: „Mircea Diaconu cu bună credință”

Kelemen Hunor: „Respekt pentru toți”

Alexandru Cumpănașu: „Lupt cu Mafia”

Ramona Ioana Bruynseels: „E timpul pentru o nouă alegere, un nou viitor și o nouă Românie”

Theodor Paleologu: „Respect. Educație. Performanță”

Cătălin Ivan: „Președinte pentru români”

Viorel Cataramă: „Muncești și câștigi. O Românie dreaptă”