Furnizorii au umflat prețurile la lumină. Semnalul de alarmă de pe facturile tuturor românilor
- Sabina Popescu
- 21 august 2021, 08:47
InfoCons, Asociația Națională de Protecția Consumatorilor, subliniază că în facturile emise de către furnizorii de energie electrică sunt inserate, de cele mai multe ori, și consumuri estimate, care sunt cu mult peste consumul real al unui consumator. Semnalul de alarmă vine în contextul în care prețurile la facturile de energie electrică au înregistrat creșteri semnificative.
InfoCons atrage atenția asupra contractelor încheiate de români cu furnizorii de energie electrică. Prețul energiei și al gazelor naturale îl plătim atât acasă, cât și în ponderea produselor și serviciilor achiziționate, spun reprezentanții asociației.
Statele membre ale Uniunii Europene - prin urmare și România - sunt obligate să pună în aplicare contorizarea privind piața energiei în cel de-al treilea pachet energetic. Astfel, țările s-au angajat să lanseze aproximativ 200 de milioane de contoare inteligente pentru electricitate și 45 de milioane pentru gazele naturale până în anul 2020, pentru care s-a investit 45 de miliarde de euro, arată o analiză a Infocons.
Doar 12% dintre consumatorii casnici și-au montat, însă, un contor inteligent până la sfârșitul anului 2019, în timp ce, pentru anul 2020, estimările arătau că aproape 72% dintre consumatorii europeni vor implementa un contor inteligent pentru electricitate.
Cum profită companiile de energie electrică de banii românilor
În acest sens, InfoCons atrage atenția că românii sunt obligați să plătească facturi în care sunt inserate și consumuri estimate ce depășesc consumul real ca și istoric al unui consumator. Astfel, până la regularizare, banii sunt utilizați ilegal de către companiile furnizoare.
Poziția asociației vine în contextul în care românii s-au plâns de facturile de energie electrică și prețurile mari pe care trebuie să le plătească pentru a beneficia de servicii.
Și premierul Florin Cîțu s-a arătat îngrijorat din această cauză. „Am chemat Consiliul Concurenței pentru că este o diferență foarte mare de la liberalizare, deci piață liberă, la piață concurențială și vreau să mă asigur că în România îndeplinim și condițiile unei piețe concurențiale. Pentru că până la urmă piață liberă înseamnă un lucru, dar doar dacă ai piață concurențială prețurile pot să și scadă”, a declarat premierul.
La finalul întâlnirii cu Consiliul Concurenței, Florin Cîțu a comunicat: „Am discutat astăzi cu ministrul Energiei și reprezentanții ANRE, OPCOM, Transelectrica și Consiliul Concurenței pentru a înțelege mai bine situația creșterii prețurilor la energie și gaze. Voi identifica rapid cele mai bune soluții pentru a trece cu bine peste iarna care urmează și, pentru că nu avem timp de pierdut, voi relua discuțiile pe acest subiect săptămâna viitoare”.
InfoCons atrage atenția: „ Știm ce citim și de ce plătim cât plătim?”
„Consumatorii care au încheiat un contract de furnizare a energiei electrice și/sau gaze naturale, oare au citit contractul? Înțeles? Primim facturi, dar le înțelegem ? Știm ce citim și de ce plătim cât plătim? Ne cunoaștem obligațiile și drepturile de consumatori de energie electrică? Știm că există pe piață mai multe companii diferite de la care putem cumpăra energie electrică? Că există concurență? Exact ca și la telefonia mobilă și fixă!
În 1990 era un singur furnizor de telefonie, astăzi este o concurență acerbă, multe companii care ne oferă astfel de servicii și la fel este și în domeniul energiei electrice. Anul 2016 este primul an în care pe piața de publicitate au apărut anunțuri, clipuri video, la TV, radio, panotaj, ofertele companiilor de energie electrică. Deci, nu uita:
1) poți să-ți schimbi compania cu care ai contract!
2) citește contractual!
3) ai grijă ce cumperi și la ce preț!
4) ai drepturi !
5) ai si obligații !
6) fii informat!”, a transmis președintele InfoCons, Sorin Mierlea, în cadrul unui comunicat.