„Legiunea străină“, o comedie neagră despre gripa aviară şi tranziţie în cea mai săracă regiune a ţării, ajunge azi la cinema.
După ce a stat un an şi jumătate în „seif“, „Legiunea străină“ a lui Mircea Daneliuc vine astăzi pe ecranele româneşti. Acum aproape doi ani, când se plănuia lansarea, filmul s-ar fi suprapus perfect peste realitatea pe care încerca să o exprime: într-o ţară bulversată de tranziţie, gripa aviară nu face decât să amplifice isteria. Subiectul e extras, pe bucăţi, din poveşti diferite apărute la ştiri.
Într-un sat din Moldova bântuit de gripa aviară şi populat de agenţi sanitari în alb care golesc curţile de găini, se fură cablu, se fură fier, se trăieşte de azi pe mâine. Pe fondul acestei isterii, trei tineri caută să scape înrolându-se în Legiunea străină. Le promite scăparea, pentru 200 de euro de căciulă, dom’ Maricel (Rică Răducanu), afaceristul satului, care împarte pui congelaţi „din afară“. Între timp, sătenii se antrenează pentru culesul căpşunilor, adunând, contracronometru şi la semnul fluierului, clopoţei de pe straturi improvizate.
În vânzoleala aceea nesfârşită îşi face loc tragicul, iar finalul e unul dintre cele mai tăioase (şi poate cele mai inspirate) găsite la peliculele din ultimii ani. „Filmul nu e chiar afectat de întârziere, dar e puţin istoric. Gripa aviară nu mai există, poliţiştii nu mai umblă pe biciclete şi suntem deja în Uniunea Europeană“, susţine regizorul Mircea Daneliuc. Isterie cu „accent“
În mare, „Legiunea străină“ e un asalt neplăcut de replici strigate într-o moldovenească accentuată şi pe alocuri forţată. În isteria generală, o frază înţeleasă e o mică victorie pentru spectatori. “Mi s-a părut mai în spiritul filmului accentul moldovenesc. E un film care încearcă să exprime realitatea românească aşa cum e ea“, argumentează Daneliuc.
Senzaţia permanentă de insalubru, de boală, e accentuată de imaginea saturată cu galben. Prestaţia unora dintre actori, în mare parte debutanţi, merită însă toată atenţia. Debutantul Rică Răducanu se simte cel mai bine în pielea personajului său - un „şmenar“ al tranziţiei cu apetit pentru banii „fraierilor“ -, iar Cătălin Paraschiv (Aurel) îşi face rolul foarte credibil.
„A fost cam greu până am învăţat rolul, dar am reuşit. Cred că a ieşit foarte bine“, a declarat fostul fotbalist. Distribuţia „moldovenească“ e completată de Oana Piecniţă, Radu Iacoban, Radu Ciobănaşu, Nicodim Ungureanu sau Mihaela Ailincăi. În 2005, filmul produs de Castel Film a primit 900.000 de lei de la Centrul Naţional al Cinematografiei. Deşi a fost terminat în vara lui 2006, n-a putut fi lansat din cauza unor neînţelegeri cu producătorii. „Succesul de public nu există“
„Nu mi-am ales bine oamenii cu care să lucrez“, explică cineastul, neîncreză tor în vreun succes al tragicomediei sale. „N-am planuri speciale cu acest film. Am îmbătrânit cu înţelepciunea că nici un premiu nu îţi face filmul mai bun decât este. Iar succesul de public nu există în România, pentru că nu sunt cinematografe“. Pelicula are premiera astăzi, la Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema Scala şi Glendale Studio din Capitală, în Iaşi la Cinema Victoria şi Glendale, iar în Constanţa la Cityplex. DUBLĂ LANSARE Vine şi „Marilena“ Mircea Daneliuc (64 de ani), regizorul unor filme de referinţă ca „Proba de microfon“ sau „Glissando“, vine pe ecranele româneşti, anul acesta, cu două producţii. În toamnă, cineastul îşi va lansa şi pelicula „Marilena“, o adaptare a romanului propriu, „Marilena şi câteva voluptăţi“. În 2004, filmul a fost finanţat de CNC, alături de alte nouă filme, inclusiv „Moartea domnului Lăzărescu“.