România. Legea Pensiilor obligă pensionarii stabiliți peste hotare să transmită certificatul de viață de două ori pe an. În caz contrar riscă să rămână fără pensie.
Legea Pensiilor, modificări pentru pensionarii care locuiesc în străinătate
Legea Pensiilor conține un amendament care îi obligă pe seniorii stabiliți peste hotare să trimită certificatele de viață de două ori pe an. Măsura vine în contextul în care autoritățile urmăresc monitorizarea și efectuarea corectă a plăților.
Anterior acestei modificări documentele respectiv erau livrate anual. Prin urmare, potrivit noilor schimbări din Legea Pensiilor, seniorii vor transmite certificatele de viață până la finalul lunilor martie respectiv septembrie.
Astfel, pentru a beneficia de drepturile care aferente serviciului public de pensii, seniorii vor trimite certificatele de viață până la termenul stabilit în Legea Pensiilor, 31 martie respectiv 30 septembrie. Modelul certificatului de viață este disponibil pe portalul online al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).
Greșeala care te lasă fără pensie
Tot acolo sunt publicate și informațiile superioare privind modalitatea de transmitere a certificatelor de viață. Cu mențiunea că documentul respectiv trebuie completat și semnat în fața unui organism autorizat din țara de reședință sau din statul de domiciliu.
Organismul autorizat poate fi instituția deasigurări sociale/pensii, administrații locale sau cabinetele notarilor publici din statul adoptiv sau cel de reședință. Pensionarilor din străinătate care nu vor transmite certificatul de viață în termenul stabilit de lege li se vor suspenda plățile pensiei din luna imediat următoare.
De asemenea, trebuie adăugat faptul că reluarea plății pensiilor se va relua de la data suspendării numai în cazurile în care beneficiarii vor face dovada transmiterii certificatului de viață. În altă ordine de idei, ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu a atras atenția asupra faptului că sunt mii de dosare de pensii pentru persoanele cu dizabilități conțin nereguli.
Legea Pensiilor intră în vigoare de la 1 septembrie 2024
Din 1.1713 de dosare verificate aproximativ 1.400 au nereguli, dintre care 200 au documente false. Minsitrul Muncii a precizat că procurorii au deschis o anchetă în acest sens.