Puțină lume cunoaște că uzinele Dacia, de la Pitești, au produs înainte de 1989, un tip de autoturism, pentru care acum se luptă toți colecționarii.
Dacia Maxibreak a fost produsă în doar 12 exemplare, fiind vorba despre un prototip. Regimul comunist vroia să facă un autoturism pentru familiile numeroase, drept pentru care inginerii au creat acest model care avea cinci metri lungime, fiind echipat cu trei banchete și o capacitate de opt locuri.
Motorul folosit de Dacia Maxibreak era același care a fost în dotarea modelului devenit celebru, Dacia 1400, care avea 1376 centimetri cubi.
Proiectată în 1982
Ideea de a face un autoturism cu destinații multiple a apărut pentru prima oară, în anul 1982.
Atunci, inginerul Nicolae Cosmescu și echipa pe care o conducea a proiectat noul model de Dacia Maxibreak, care avea la bază caroseria Autoturismului Dacia 1400 Break.
Inițial s-a dorit ca noul model de Dacia să intra în dotarea stațiilor de ambulanță dar și a întreprinderilor care trebuiau să deplaseze echipe mari de oameni dintr-un loc în altul, scriu cei de la ziare.com.
S-a dorit a fi ambulanța perfectă
La momentul respectiv cei care au creat modelul au vrut ca acesta să fie folosit de stațiile de ambulanță.
Inginerul Cosmescu spunea, în 2018, că s-a produs doar un singur model cu această destinație.
”Varianta autosanitară s-a vrut a fi o ambulanţă cu un spaţiu interior mai generos. Supraînălţarea era din răşină armată cu fibră de sticlă. Avea şi avantajul că elimina marile probleme puse de alinierea pavilioanelor. Autosanitara se dorea a fi un fel de gamă în gamă. Nu s-a realizat decât un singur exemplar. Capul final al seriei“, spunea, la momentul respectiv Nicolae Cosmescu, citat de Adevărul.
Spre deosebire de Dacia 1400, Dacia Maxibreak nu a prins deloc și s-a renunțat rapid la idee. În total au fost produse 12 autoturisme, care aveau o caroserie ranforsată, și pentru a nu fi trimise la fier vechi au fost folosite pentru transportul echipei de volei, patronată atunci de Uzinele Dacia Pitești.
Primul model a fost vopsit în portocaliu, și poate din acest motiv nu a prins nici la public, și nici nu a fost comandat de întreprinderile socialiste de stat.
Un model s-a vândut cu 15.000 de euro
După 1989, cele câteva modele aflate prin curtea Uzinelor Dacia sau la unele ateliere de proiectare auto, cum a fost de la Ștefănești, Argeș, au ajuns în posesia unor români, colecționari de autoturisme.
Pe un site de specialitate a apărut un anunț prin care un astfel de model Dacia Maxibreak a fost scos la vânzare pentru suma de 15.000 de euro.
Mașina a fost refăcută de la zero, toate capitolele, caroseria, motorizare și partea electrică. În plus, interiorul a fost refăcut ca să arată ca la momentul la care autoturismul a fost produs.