Cumperi un cotidian, și, de pe prima pagină, ești îndemnat ca, după ce îl citești, să îl rupi în bucățele cât mai mici și să îl plantezi undeva, pentru că din el vor răsări câteva flori de o frumusețe rară. Aceasta se petrece în Japonia. În Statele Unite, ecobirotica face furori.
„The Mainichi Shimbunsha” este unul dintre ziarele cele mai citite din arhipelagul nipon. Zilnic sunt distribuite patru milioane de exemplare din această publicație, totul însumând 2 milioane de yeni, echivalentul a 700.000 de dolari. „Mainichi” este cunoscut și pentru campaniile sale privind protecția mediului și acțiunile sale sunt recunoscute ca fiind foarte eficiente. Ca să facă un pas înainte, cotidianul a angajat o agenție de publicitate pe nume Densu care a venit cu o idee revoluționară. Atunci s-a născut „ziarul verde”. Practic, „Mainichi” a devenit un ziar sută la sută eco. Aceasta înseamnă nu numai că este biodegradabil în totalitate, ci și că paginile sale conțin semințe de plante și de flori. Astfel, fiecare cititor, după ce parcurge știrile care îl interesează, poate planta ziarul cu pricina într-un ghiveci din propria casă sau în curte. Și plantarea ziarului într-un parc este la fel de binevenită, ideea centrală fiind ca eforturile făcute de editor să nu rămână fără rezultatul ecologist scontat. Până la această oră, nicio altă publicație din lume nu a preluat ideea celor de la „Mainichi”, deși s-a dovedit că ideea unui ziar sau a unei reviste de acest fel nu este atât de costisitoare pe cât pare la prima vedere. Succesul ziarului nipon a fost atât de mare încât s-au făcut emisiuni de televiziune pe marginea acestui subiect și un alt japonez și-a plantat lucernă pe automobil ca să fie și el mai eco decât ceilalți participanți la trafic.
Cartea-copac, o lecție pentru copii
Ideea japonezilor a prins rădăcini bune tocmai în Argentina. Aici, o editură specializată în carte pentru copii a scos pe piață un album deosebit numit „cartea-copac”. Este vorba despre o poveste destul de tristă despre distrugerea nătângă a pădurilor din Ecuador. După ce parcurg albumul, copii sunt rugați de autor să ude cu grijă cartea și, după ce apar primii vlăstari, să o planteze undeva unde pot urmări miracolul dezvoltării câtorva plante din „cartea-copac”.
Hârtie de împachetat și cutii de parfum magice
În Statele Unite, ideea japonezilor a prins altă formă. Un producător de parfumuri în totalitate biologice s-a gândit să extindă partea bio și la cutia parfumurilor. Linia de parfumuri, pe nume A Perfume Organic, vine cu cutii făcute din carton reciclat, lipite cu gumă naturală și impregnată cu cerneluri obținute numai din plante. Unele din aceste cutii conțin și semințe și pot fi ținute o vreme în casă admirând micile plante care își fac loc din ambalajul unui parfum. Altă companie s-a gândit că este mult mai simplu să încerce același lucru, dar cu hârtie de ambalat. În acest caz, producătorul a mers și mai departe. Lucioasă, sclipitoare, de mare calitate, hârtia conține și semințe, dar numai de un singur fel. Altfel spus, există hârtie ce, odată plantată, scoate la iveală răsaduri de roșii, altă varietate ițește spice de grâu, de orz, de orez. Există și două variante mai exotice care dau lăstari de stuf și bambus. La lansarea acestei ecohârtii de împachetat, producătorii au făcut o campanie prin grădinițe și școli, unde puștii au fost îndemnați să îngrijească plantele până obțin și foloase: o roșie, o mână de grâu sau de orez.
Un creion din care crește busuioc
Un alt ecogadget, inițial gândit pentru copii, este creionul care poate fi plantat. Scrii cât scrii și, la un moment dat, te poți hotărî să înfigi ce a rămas într-un ghiveci, să-l uzi cu grijă și să aștepți cuminte să vezi ce răsare din el. Acest creion vine în 13 variante, printre care unul din care cresc tomate cherry, altul din care iese busuioc sau rozmarin, și unul care va da naștere unei flori a soarelui. Cum scriam și mai sus, ideea creioanelor de plantat era destinată copiilor de școală, dar, culmea, ecocreioanele au prins fantastic la lucrătorii din birouri, la funcționari și corporatiști. La un moment dat, a existat chiar și un concurs cu cele mai frumoase plante răsărite din aceste creioane fără egal.
Gogoși cu plante comestibile
O asemenea avalanșă de idei nu avea cum să nu atingă și zona gastronomică. Un grup de gospodine a început o afacere care merge din ce în ce mai bine. Ele prepară numai gogoși de casă, dar nu orice fel de gogoși. Acestea vin deja... înflorite. Altfel spus, gogoșile conțin un strat delicat de semnițe chiar la suprafață și, atunci când le aduce curierul, vei constata că au deasupra lor o minipajiște din care îți zâmbesc câteva floricele delicate, dar toate aromate și complet comestibile. Ideea celor trei gospodine a prins atât de bine încât în câteva luni și-au deschis o patiserie unde specialitățile sunt numai cu plante aromatice sau flori comestibile. „Este mai mult decât o gustare, este o întoarcere la gustul primordial pe care îl oferă natura”, spune una dintre antreprenoare.