Misterul apariției unei capodopere: a furat cineva un Picasso de la autorii Jafului Secolului?

Misterul apariției unei capodopere: a furat cineva un Picasso de la autorii Jafului Secolului?

„Cap de arlechin”, semnat de pictorul spaniol, a fost furat în 2012 din Rotterdam și s-a crezut că a fost ars împreună cu alte șase opere. Acum a fost găsit de doi scriitori olandezi.

O întâmplare mai mult decât bizară a readus în actualitate o poveste care părea uitată: furtul a 7 tablouri de mare valoare dintr-o galerie olandeză de către trei români și, mai ales, arderea acestor comori culturale într-o sobă dintr-o localitate din Deltă. Mira Feticu, scriitoare de origine română stabilită în Olanda, spune că a găsit un tablou evaluat de asiguratori la 800.000 de euro la rădăcina unui copac din Greci, Tulcea. Tabloul face parte din „lotul” furat acum 6 ani și despre care se credea că e de mult cenușă.

 

Taschaa, „muza” descoperirii

Ne puteți urmări și pe Google News

Mira Feticu are legătură cu evenimentul numit de presa olandeză „Jaful Secolului” în sensul că, în 2015, când lucrurile păreau de mult clarificate, ea a fost impresionată de povestea unei tinere, Natașa Timoftei, care, la data furtului, octombrie 2012, se prostitua în Rotterdam, „protecția” fiindu-i asigurată de iubitul său, Radu Dogaru.

Feticu a scris o carte, „Tascha”, apărută anul trecut și în limba română, la „Pleiade”, inspirată de Jaful din 2012. Acum, scriitoarea susține că, în urmă cu aproximativ 14 zile, a primit o scrisoare în limba română în care i se indica locul din comuna Greci, județul Tulcea, unde ar fi îngropat unul dintre tablourile sustrase. Scrisoarea înseamnă, de fapt, opt rânduri scrise, „un fel de poezie de sinucigaș” în care autorul/autoarea spune că nu mai poate păzi tabloul. Femeia l-a contactat pe un detectiv olandez care o mai ajutase și în trecut, dar neprimind niciun răspuns, a decis să vină pe cont propriu în România.

În scrisoare se spunea, potrivit Mirei, că e vorba de un desen semnat de Pablo Picasso.

„Cap de arlechin”

E important, pentru firul poveștii care, deși părea încheiată, pare să aibă încă multe episoade, că în scrisoare e vorba de desenul „Cap de arlechin”, al lui Picasso.

Pentru asta trebuie să ne întoarcem la informații mai vechi despre jaf. În noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, doi români, Radu Dogaru și Adrian Procop, au forțat cu un patent ușa de la Galeria Kunsthal și au furat șapte tablouri semnate de Pablo Picasso, Henri Matisse, Claude Monet, Jacob Meyer de Haan, Paul Gaugain și Lucian Freud. Habar nu aveau de valoarea lor (18 milioane de euro, conform polițelor de asigurare) financiară sau culturală. Ei căutaseră muzee cu GPS-ul, pentru că activitatea de prostituție practicată de iubitele lor nu le aducea destui bani și aflaseră că se vând bine „obiectele de colecție”.

Tablourile sunt aduse în țară, în zona de unde provin toți protagoniștii, localitățile Carcaliu, Măcin și Greci, din județul Tulcea. După ce au stat în saci de rafie, în fețe de pernă, ele sunt depozitate într-un geamantan acasă la sora Olgăi Dogaru, mama lui Radu și „soacra” Natașei.

Vom reveni aici, dar trebuie spus că, în primăvara lui 2013, încep arestări în Olanda, România și Anglia, apoi un proces destul de scurt, la sfârșitul căruia membrii bandei, care ajunsese să numere 6 persoane, sunt condamnați la pedepse nu mai mari de 7 ani de închisoare, dar au de plătit despăgubiri de 18 milioane de euro companiei de asigurări.

Cuișoare, vopsele și alte ingrediente

La o lună după jaf, doi din bandă fac greșeala care avea să ducă la prinderea lor. În încercarea de a vinde tablourile ei contactează un colecționar care cheamă la întâlnire și un muzeograf. Acesta recunoaște operele care țineau prima pagină a presei europene și anunță DIICOT.

Cei doi hoți pornesc prin Europa în căutarea unui alt cumpărător, mai puțin scrupulos, și, înainte de a pleca, lasă tablourile la mătușa lui Dogaru. Ele nu aveau să rămână aici. Olga le-a luat, după ce fiul său a fost ridicat de poliție și, ajutată de Natașa, le-a îngropat în curtea unei case părăsite de vis a vis de locuința fetei. Apoi, după o percheziție amănunțită din februarie 2013, le-a mutat în cimitir. În fine, potrivit declarațiilor ei, le-a luat în casă și le-a ars în soba de la baie.

Mai târziu, în proces, avea să spună că a mințit când a spus că a ars tablourile, dar expertiza cenușii din soba boilerului a găsit cuișoare pentru prins pânza de pictură, grund de prelucrare și pigmenți minerali.

Dar au fost arse toate tablourile furate? Amatorii teoriilor conspirației cred că a fost ars doar un tablou, singurul care avea cuișoare pe pânză, dar nu există niciun argument în favoarea acestei teorii.

Mai degrabă pare că cineva a sustras un tablou din geamantan, înainte ca Olga Dogaru să-i ardă conținutul și acum, văzând că nu-i folosește la nimic, a anunțat autoritățile în acest mod inedit.

 

Un set de fotografii

În 2012, când Radu și un complice umblau după un cum părător, el i-a cerut mamei sale să-i trimită pe telefon fotografii ale tablourilor ascunse la mătușă. Procurorii au observat că din acel set de fotografii lipsea tocmai „Capul de arlechin”! Acest element din rechizitoriu este important acum. Olga nu stătea atunci să compare tablourile din geamantan cu pozele din ziarele olandeze, nici nu credem că a stat să le numere, așa cum nu credem nici că a avut o tresărire privindu-le că nu e niciun Picasso printre ele. Nici când le-a ars nu a stat să le controleze.

Acum tabloul sustras din geamantan a apărut. Mira Feticu, pentru că ne întoarcem la eroina zilei, era acum o săptămână, pe 11 noiembrie, la un târg de carte. Îi lua un interviu scriitorului, jurnalistului și aventurierului Frank Westerman.

Acestuia nu îi e străină România. În decembrie 1989, chiar cu o săptămână înainte de căderea lui Nicolae Ceaușescu, era la București, exersând practic cele învățate la un curs de fotojurnalism. Apoi a mai lucrat la Belgrad, Moscova.

Probabil că povestea Mirei despre scrisoare și tablou l-a atras și amândoi au ajuns, sâmbătă 17 noiembrie, în pădurea de la Greci, la copacul indicat. Erau înarmați cu o sapă. Sub o piatră, învelit în plastic, era desenul spaniolului cubist.

Desenul a fost predat Ambasadei Olandei de la București și criminaliștii români au demarat o anchetă.