Ministrul care a plasat trei medici din Cluj în conflict de interese
- Mihai Soica
- 5 decembrie 2019, 10:12
Noul ministru al Sănătății se implică în luptele interne din spitalele românești și plasează o serie de medici într-o stare de incompatibilitate gravă.
La începutul săptămânii, ministrul Sănătății, liberalul Victor Costache (foto) a decis să schimbe trei membrii din Consiliul de Administrație al Spitalului Clinic Județean Cluj, și să numească în locul lor trei medici, care au contracte cu spitale și clinici medicale private.
Decizia luată de liberalul Costache prevede că cei trei noi membii, sunt profesor doctor Sorin Dudea, şeful Secţiei de Radiologie, George Dindelegan de la Secţia de Chirurgie 1 şi Simona Rednic, de la Reumatologie. Oameni reputați, cu cariere medicale în spate, dar care sunt angajați la spitale private, care se află în concurență medicală cu Spitalul Clinic Județean Cluj.
Astfel, pe profesorul universitar Sorin Dudea îl putem întâlni pe pagina de internet al Spitalului Regina Maria, unde este prezentat ca ”profesor radiologie imagistică medicală”. Pe respectiva pagină de internet se pot vedea și serviciile medicale prestate de profesorul Dudea, precum și prețul acestora.
Pe conferențiarul universitar George Dindelegan, îl regăsim pe pagina de internet al spitalului privat unde este prezentat ca fiind un medic chirurg, unul de elită, de altfel.
Pe profesoara universitară Simona Rednic, motorul de căutare google o plasează la clinica privată Kinetoteam.
”Nu sunt incompatibili”
Reporterul EvZ a stat de vorbă cu profesorul universitar Sorin Dudea și l-a întrebat dacă nu se află în stare de conflict de interese, primind o parte din veniturile sale de la un spital privat, iar pe de altă parte, fiind pus să apere interesele spitalului de stat, în speță Spitalul Clinic Județean Cluj. ”Când mi s-a propus funcția de membru în Consiliul de Administrație la Spitalul Județean mi s-a cerut un cv. Acolo scrie despre toate ocupațiile mele, inclusiv colaborarea cu Spitalul Regina Maria. La Ministerul Sănătății, bănuiesc că sunt specialiști care ar fi putut face observații dacă aș fi în conflict de interese”, a spus profesorul Dudea, care a mai adăugat că relația de colaborare cu Regina Maria nu este una directă, ci printr-o societate privată. ”Este vorba despre o societate care o relație comercială cu Regina Maria, eu fiind desemnat entitatea privată să efectuez anumite servicii medicale”, a spus profesorul Dudea.
Nici conferențiarul Dindelegan nu crede că este în conflict de interese. ”Nu sunt angajat la Spitalul Humanitas. Am o colaborare pe PFA (persoană fizică autorizată - n.n.). Îmi ofer serviciile și ofer servicii medicale la diferite entități medicale, și una dintre firme este Spitalul Humanitas. Eu doresc ca după prima ședință a Consiliului de Administrație de la Spitalul de Stat, să facem o conferință de presă și vom stabili ce vom face acolo. Doresc să fim transparenți pentru opinia publică. Este primul semn de normalitate pentru depolitizarea sistemului medical”, a spus Dindelegan.
Deși apelat de mai multe ori, ministrul Sănătății, Victor Costache a refuzat să răspundă la cele trei întrebări adresate de reporterul EVZ. ”Cele trei persoane au relații de colaborare cu spitale medicale. I-ați plasat pe aceștia în stare de conflict de interese? De ce i-ați numit, dacă ați știut din CV-urile acestora că au relații de colaborare cu spitale private? Credeți că vor apăra cu onoare interesele Spitalului Clinic Județean Cluj?”. Ministrul Costache a refuzat să răspundă în ciuda apelurilor repetate.
Ce este conflictul de interese?
Conflictul de interese apare atunci când funcţionarul public are un interes personal care influenţează sau pare să influenţeze îndeplinirea atribuţiilor sale oficiale cu imparţialitate si obiectivitate. Interesele private ale funcţionarului public pot include un beneficiu pentru sine sau pentru familia sa, pentru rudele sale apropiate, pentru prieteni, pentru persoane sau organizaţii cu care funcţionarul public a avut relaţii politice sau de afaceri. Interesul personal se poate referi si la orice datorii pe care funcţionarul public le are faţă de persoanele enumerate mai sus. Definiția de mai sus este descrisă în recomandarea 10/2000 a Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei, care la articolul 13 se referă la această situație.