Cei peste 11.000 de români care câştigă anual mai mult de un milion de euro fiecare au la dispoziţie o piaţă a mărcilor de lux de peste 150 de milioane de euro.
În România îşi duc traiul peste 100 de oameni ale căror venituri anuale depăşesc 100 de milioane de euro şi peste 500 ale căror venituri trec în fiecare an peste pragul de 10 milioane de euro, conform unui studiu realizat de firma de consultanţă specializată în industria de lux, CPP Management Consultants Ltd. Potrivit revistei financiare „Capital“, averea însumată a primilor 300 cei mai bogaţi români depăşeşte 21 de miliarde de euro.
Tot pe plaiurile „mioritice“, există peste 11.000 de oameni ale căror venituri anuale depăşesc un milion de euro. Toate acestea fac din România cea de-a doua piaţă de desfacere din Europa de Est pentru produsele de lux, după Polonia.
Mai mult, revista financiară britanică „The Economist“ scrie că România conduce în regiune în topul celor mai mari creşteri salariale operate în 2007. Pentru 2008, publicaţia este mai mult decât optimistă şi estimează un salariu mediu net de 550 de euro.
Dacă tot există atâta bogăţie, atunci există şi produse sau servicii care să li se adreseze celor cu buzunarele pline. Piaţa industriei de lux autohtone este estimată la circa 150 de milioane de euro şi include segmente precum modă, accesorii, bijuterii, ceasuri, autoturisme şi decoraţiuni interioare sau mobilier.
Bunăstarea unei anumite pă- turi a populaţiei României este ilustrată şi de prezenţa pe piaţa autohtonă a 11 bănci internaţ ionale, care oferă servicii bancare private, destinate celor cu o anumită situaţie financiară. Acestea au peste 9.000 de clienţi care au în cont fiecare cel puţin 100.000 de euro.
Condiţii atractive pentru mărcile de lux
România are cinci oraşe cu o populaţie de peste 300.000 de locuitori. Fiecare oraş din această categorie are un aeroport interna- ţional, ceea ce le face foarte atractive pentru investitorii străini, susţin cei de la CPP Management Consultants. În plus, România se clasează pe locul doi în regiune, în funcţie de creşterea produsului intern brut (PIB).
În 2007, România a avut o creştere economică de 6%, iar pentru acest an estimarea este de 6,2%. Construcţiile şi afacerile imobiliare, alături de industrie şi comerţ, au fost motoarele creşterii în 2007, se arată în studiu. De asemenea, explozia creditelor bancare contractate de români a contribuit la obţinerea unor profituri foarte mari de către retaileri cu notorietate prezenţi în România: Carrefour, Metro, Cora, Rewe sau Ikea.
Şi spaţiile de recreere s-au dezvoltat accelerat în ultimii ani. În prezent există trei malluri în Bucureşti, urmând ca anul acesta să se mai deschidă două, iar în 2009 încă şapte. Fiecare dintre cele cinci oraşe cu peste 300.000 de locuitori are un mall.
Tot în 2007 au înflorit şi transporturile aeriene. Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ (Otopeni) a înregistrat peste 5 milioane de pasageri în 2007, cu 36% mai mulţi decât în 2006.
„POTENŢĂ“ FINANCIARĂ
Bucureşti, capitala luxului
Urbea întemeiată de ciobanul Bucur a ajuns astăzi locul în care trăiesc cei mai bogaţi români. Printre ei şi Gigi Becali, patronul echipei Steaua Bucureş ti, dar şi foştii „combinatori“ de după Revoluţie, deveniţ i miliardari în capitalismul românesc. Mai mult de jumă- tate din cei prezenţi în topul celor mai bogaţi 300 de români întocmit de revista „Capital“ locuiesc în Bucureşti. Marea lor majoritate este concentrată în partea de nord a oraşului, în zone precum Pipera sau Băneasa, devenite adevărate „Bel Air“ dâmboviţene. Zonele centrale preferate de bogătaşi sunt Primăverii, Herăstrău, Floreasca, Dacia sau Dorobanţi.
Locuinţele din zona Herăstrău pot ajunge la preţul exorbitant de 10 milioane de euro pentru o vilă de 300 de metri pătraţi. Suma este una uriaşă, dacă ne gândim că în Franţa au fost scoase la vânzare castele întregi la preţuri de 5 milioane de euro. Mai mult, pentru un apartament de mari dimensiuni - circa 200 de metri pătraţi - poziţionat într-o zonă „căutată“ se pot plăti în Bucureşti 3 milioane de euro. Preţurile terenurilor nu mai ţin, de asemenea, cont de nicio logică. Spre exemplu, sunt zone în Pipera unde metrul pătrat de teren costă peste 1.000 de euro.
OMUL ŞI MARCA
Numele mari îşi fac loc în România
MODĂ
Orice femeie cu bani îşi va putea cumpăra genţi Louis Vuitton sau desenate de alte case celebre, precum sunt cele afişate de Elena Udrea (foto). Gigantul mondial al produselor de lux a anunţat că va deschide primul magazin în România în 2007, iar Gucci va face tot aici prima investiţie în 2008. În 2007, prin intermediul magazinelor multibrand, au intrat în România mai multe mărci de lux, precum Christian Dior, Burberry, Yves Saint Laurent, Roberto Cavalli, Missoni, Chloe sau Marc Jacobs.
BIJUTERII
Mărci precum Pollini, Sergio Rossi sau Lancel au intrat în competiţie cu unele nou-venite precum Yves Saint Laurent, Roberto Cavalli, Bruno Magli sau Furla. Liderul pieţei de accesorii în România este magazinul Victoria 46, care comercializează colecţii precum Chloe, Christian Dior, Yves Saint Laurent sau McQueen. Ceasurile de lux precum cele ale primarului Adriean Videanu (foto) sunt şi la îndemâna altor români bogaţi: cele mai vândute sunt Omega, Longines, Rado, Boss, Sector sau Mondaine.
MAŞINI
Aproape toată mărcile de lux internaţionale sunt prezente în România, iar cei care îl invidiază pe Irinel Columbeanu (foto) pot să-şi cumpere modele la fel de scumpe precum cele deţinute de acesta. Este vorba despre branduri precum Rolls Royce, Maybach, Maseratti, Ferrari sau Porsche. Numai anul trecut s-au vândut 29 de modele de Maseratti şi 10 Ferrari. Cel din urmă producător îşi deschide reprezentanţă oficială anul acesta.
RĂSFĂŢURILE BOGAŢILOR
Servicii alese pe sprânceană
SPA. Acest segment este cel mai puţin dezvoltat dintre toate sectoarele industriei de lux autohtone. Singurul SPA „pursânge“ este localizat în Eforie Nord, la Hotel Europa. Asta, deşi există multe saloane de înfrumuseţare din Bucureşti care îşi descriu pompos serviciile drept „SPA“.
Retail selectiv. Când ai buzunarele pline, dă bine să fii văzut în magazinele pe care le frecventează şi semenii tăi la fel de înstăriţi. Sephora şi Marionnaud domină piaţa autohtonă a retailului de lux. Acestea au magazine atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe mari.
Hoteluri. O nuntă în lumea bogaţilor, un eveniment economic important sau o întâlnire cu partenerii de afaceri nu poate avea loc decât în locuri selecte, mai ales în săli luxoase puse la dispoziţie de hoteluri. Bucureştiul este una dintre cele mai dezvoltate pieţe din regiune, pe segmentul hotelurilor de cinci stele. Numele „grele“ sunt JW Marriott, Athénée Palace Hilton, Intercontinental, CrownePlaza, Howard Johnson şi, din primăvara acestui an, Radisson SAS. Cazarea în aceste locuri este un vis frumos pentru mulţi. Tarifele „piperate“ pe noapte la aceste hoteluri plasează Bucureştiul pe locul doi după Moscova în topul celor mai scumpe oraşe din acest punct de vedere, cu 300 de euro în medie pentru o noapte.