La sfarsitul saptamanii trecute s-a incheiat la Tokio un eveniment muzical pe cat de neasteptat, pe atat de interesant si de special.
Acolo, peste mari si tari, a fost organizat un concurs unic in lume. Se numeste Concursul de interpretare muzicala „Romania”, si a reusit sa atraga zeci de tineri muzicieni prin ideea sa unica, aceea de a canaliza interesul catre muzica romaneasca.
Ba mai mult, in context a fost derulata o binevenita si generoasa o campanie de promovare a civilizatiei si culturii romanesti, cu trimiteri la istorie, la geografie, la turism, in asa fel incat japonezii au putut sa afle cateva date despre ce reprezinta numele acela inscris in ghilimele in titulatura concursului.
Concursul s-a derulat pe parcursul a 3 etape: o preselectie, o etapa eliminatorie si finala. Au participat circa 70 de concurenti, veniti sa se infrunte pentru Marele Premiu: o excursie in Romania si un recital la Bucuresti!
Am ascultat cativa tineri foarte bine pregatiti, in special in ceea ce priveste tehnica instrumentala, aproape ireprosabila. Dar abia cand si daca se manifesta talentul si orizontul cultural individual, incepe sa se completeze si latura emotionala indispensabila comunicarii mesajului muzicii.
Cunoscand seriozitatea si responsabilitatea japonezilor aproape ca nu m-a surprins ca in cele din urma juriul, alcatuit din profesori japonezi si straini, a fost extrem de exigent, hotarand sa nu acorde Marele Premiu, din dorinta ca, din admiratie pentru prestigiul si valoarea muzicienilor romani, sa nu trimita la Bucuresti pe cineva care nu ar putea reprezenta Japonia intr-o maniera cu adevarat convingatoare!
Un exemplu de profesionalism si de respect, si un semnal care a creat premisele ca la anul viitor nivelul concurentilor sa devina si mai inalt, cunoscuta fiind ambitia japonezilor de a ajunge la cel mai bun palier calitativ. Deja a fost anuntata editia a patra a Concursului „Romania”, pentru octombrie 2008, o editie care va beneficia si de o binevenita colaborare cu forurile muzicale romanesti.