Metrorex nu vrea vagoane cu 20% mai ieftine, deși nu are bani

Metrorex nu vrea vagoane cu 20% mai ieftine, deși nu are bani

Contractul prin care se cumpără încă 51 de trenuri de la spaniolii de la CAF, este cu zeci de milioane mai scump decât cea mai ieftină ofertă.

La licitație au participat cinci companii, între care și Astra Vagoane, care a venit cu cea mai ieftină ofertă, în valoare de 260 de milioane de euro, față de 308 milioane de euro, oferta spaniolilor. Faptul că s-a optat pentru unul dintre contractele mai scumpe suprinde.

Metrorex a avut probleme și cu plata celorlalte 21 de vagoane cumpărate de la CAF, potrivit unor surse consultate de Evz. Ca urmare, acestea sunt furnizate cu țârâita. Surse din Metrorex spun că ar trebui să existe contestații, mai ales că prețul era hotărâtor pentru decizia finală. Opțiunea pentru CAF a ridicat o serie de nemulțumiri, deoarece unele din trenurile deja livrate au pierdut piese pe traseu și unele vagoanele au fost furnizate cu piese lipsă.

36 de ani pe șine

Ne puteți urmări și pe Google News

Cele cinci companii care au participat la licitație sunt, în ordinea celor mai mici oferte, Astra Vagoane (România), CSR (China), CAF (Spania), având ca subcontractant S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A, PESA (Polonia) și Alstom (Franța).

Dintre acestea, Metrorex are deja în dotare trenuri CAF și Astra Vagoane, acestea din urmă fiind primele trenuri care au circulat pe șinele metroului bucureștean. „Erau vagoane produse de români, nu au avut aproape nicio stricăciune. Au intrat pe șine în 1979 și au rezistat atâta timp”, a declarat pentru Evz Florian Crișu, vicepreședinte al Sindicatului Liber de la Metrou. Nu există, desigur, nicio garanție că obiceiul bunei execuții s-a păstrat în timp. Oferta Astra ar fi fost descalificată, deoarece în ultimii 25 de ani compania nu are experiență în construirea vagoanelor de metrou.

Astra ar fi picat astfel testul performanțelor tehnice, care cântăreau 15% din nota finală, scrie economica. net. În schimb, a declarat pentru Evz un specialist în transporturi, nu este un criteriu hotărâtor, „deoarece au existat foarte bune execuții cu lucrări făcute în premieră. Cu atât mai mult cu cât, optând pentru cea mai ieftină ofertă, și aceasta fiind a unei firme românești, intrau în economie peste 300 de milioane de euro”. De asemenea, chinezii de la CSR și polonezii de la PESA ar fi fost descalificați pe baza criteriilor tehnice.

Atribuire „ciudată”

La stabilirea câști gătorului, 60% din ponderea în nota finală o avea prețul. La acest capitol CAF era sigur defavorizată de prezența unor oferte mult mai ieftine din partea românilor de la Astra și chinezilor de la CSR. Interesant este că un alt criteriu, care cântărește 12% în calificativul final, este termenul de livrare/recepție.

Or, chiar și în contractul pe care îl au acum în derulare cu spaniolii de la CAF, au existat întârzieri mari în livrarea vagoanelor, cauzate de lipsa banilor.