Deputatul Radu Marian a anunțat că, în Republica Moldova, automobilele cu volanul amplasat pe partea dreaptă vor putea să circule pe drumurile publice ale țării și seara. Un amendament în acest sens a fost adoptat de Parlament, în cooperare cu Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Șoferii din Republica Moldova care dețin automobile cu volanul pe dreapta vor putea circula și seara. În Republica Moldova este interzisă deplasarea pe drumurile publice, pe timp de noapte, a autovehiculelor care au volanul amplasat pe partea dreaptă a axei longitudinale, cu excepţia celor aflate în traficul internaţional în tranzit. Cei care încalcă această regulă primesc o amendă 60 de lei.
Ce modificări trebuie să facă șoferii
Cel care a depus amendamentul legat de mașinile cu volan pe dreapta este deputatul Radu Marian. „În acest context, vom prelua practica altor țări europene precum Germania, Cehia, Croația sau Spania, care permit circulația unor astfel de autovehicule cu condiția că proprietarul va executa acele modificări tehnice pentru garantarea siguranței celorlalți participanți la traficul rutier (adaptarea asimetrică a farurilor sau folosirea unor abțibilduri speciale care se vor aplica direct pe farurile automobilului).
Prin stabilirea cadrului normativ național în corespundere cu cadrul de reglementare european, vom asigura dreptul cetățenilor de a circula liber și de a veni mai des acasă la cei dragi”, a a anunțat deputatul Radu Marian.
Radu Marian, care este și inițiatorul amendamentului depus la sârșitul lunii noiembrie, a precizat că a primit multe solicitări de la cetățenii din Republica Moldova care lucrează în Marea Britanie și Irlanda. Ministerul Afacerilor Interne are la dispoziție o lună pentru a adopta regulamentul și cerințele tehnice.
Accidentele în care sunt implicate mașinile cu volan pe dreapta
Încercările de până acum de a introduce restricţii pentru conducerea maşinilor cu volan pe dreapta pe şoselele din Republica Moldova au fost sortite eşecului.
Şi polonezii au vrut să ia măsuri, dar Marea Britanie a invocat procedura de infrigement, aşa cum a procedat în cazul Poloniei. Brexit-ul poate schimba însă situaţia. Cei care au deja o astfel de maşină au la îndemână soluţia conversiei, dar este costisitoare.
Statisticile Poliţiei arată că, în 90% dintre accidentele în care sunt implicate maşini cu volan pe dreapta, şoferii acestora sunt vinovaţi de producerea lor.