EXCLUSIV. MĂRTURIA unui român de pe nava Concordia: „Am stat cinci ore pe carcasa vaporului”

EXCLUSIV. MĂRTURIA unui român de pe nava Concordia: „Am stat cinci ore pe carcasa vaporului”

Rareş Căliman a ajuns azi-noapte în ţară. Antrenorul de fitness era pe punte când vasul s-a înclinat brusc, căţărându-se pe balustrade ca să nu cadă în apă. Chiar dacă a văzut moartea cu ochii, clujeanul are un singur gând: să se întoarcă pe un vas de agrement al aceleiaşi companii

Clujeanul care a supraviețuit naufragiului navei Costa Concordia, aproape de țărmul italian a povestit pentru evz.ro că a trecut prin clipe incredibile și că pentru a se putea salva a fost nevoit să petreacă cinci ore pe vaporul răsturnat la 90 de grade. Rareș Călimac era instructor de fitness la centrul de SPA de pe nava Costa Concordia. Acum se află într-o perioadă de recuperare după care este decis să se întoarcă pe o altă navă care este administrată de compania care deținea și vaporul naufragiat. Rareș Călimac a petrecut două luni pe nava de croazieră. PISCINA S-A GOLIT EVZ: Cum a început calvarul? Rareş Căliman: - Era în jurul orei 21.40 și eram la o ședință cu ceilalți antrenori de fitness pentru finalul de curs. Dintr-o dată, nava s-a înclinat. Nu a fost o mișcare bruscă dar s-a simțit că nu mai puteai sta în picioare. Am văzut că apa din piscină a ieșit afară. Atunci mi-am dat seama că ceva s-a întâmplat grav.   Ce a urmat?La câteva minute, s-a auzit prin difuzoare un mesaj că ar fi ceva probleme la generatoarele navei și că toată lumea să stea liniștită. Dar, în paralel cu aceste mesaje, au fost alte apeluri criptate destinate membrilor echipajului. Au fost mesaje care indicau că nava lua apă. Centru de SPA unde era?Întreg centrul era situat la etajul zece. După primele mesaje a mai trecut o oră, iar în tot acest timp nava se înclina ușor dar, cu toate acestea, nu s-a dat ordin de evacuare a pasagerilor. CĂPITANUL A ÎNTÂRZIAT CÂTEVA ORE ORDINUL DE EVACUARE

De ce nu s-a dat acest ordin de evacuare?Din câte am auzit după tragedie, căpitanul a încercat să salveze pasagerii. În momentul în care nava s-a lovit de stâncă, era undeva mai în larg. De la acel moment și până la evacuare vaporul a fost adus aproape de țărm. Era în jurul ore 23 când s-a dat anunțul de urgență generală. Acest anunț presupune faptul că toți pasagerii trebuie să se prezinte în anumite locuri special amenajate pentru a fi urcați în bărci și pentru a fi evacuați în siguranță de la bordul navei. Era agitație mare, isterie în aceste locuri de salvare?Procedura spune că oamenii trebuie să se alinieze și să aștepte în liniște evacuarea. Dar acolo nu era nici liniște și nici calm. Lumea era agitată, isteria era mare, toată lumea urla. Erau oameni cu copii mici în brațe care așteptau la poarta 19, unde eram eu, pentru a fi urcați în barca de salvare, în care încap 180 de persoane. De ce a durat atât de mult până la emiterea ordinului de evacuare?Din câte am aflat chiar pe navă, membrii de la echipa tehnică au coborât la locul impactului și au văzut cât de gravă e situația. Această informație a ajuns repede la căpitan dar el nu a făcut nimic pentru câteva ore bune. Dacă acest ordin de evacuare venea mai repede, toată lumea se putea salva în siguranță și fără probleme. NAVA S-A ÎNCLINAT BRUSC, CU UN HURUIT ÎNGROZITOR, CA ÎN FILME

Dv. cum ați reușit să vă salvați?Rolul meu într-un caz de salvare era să asigur liniștea și să calmez oamenii. Dar pasagerii erau agitați și totul era foarte greu. Procedura spune că primele persoane evacuate sunt mamele și copiii. Am reușit să lansăm la apă barca de salvare după care am plecat spre locul de evacuare al echipajului care se află în fața vaporului. Bărcile de salvare ale echipajului sunt ca și cele din filme, de tip gonflabil. Dar aceste bărci nu puteau fi lansate la apă. Aveau ceva probleme tehnice. Asta era deja pe la ora 24.00. Tot atunci nava s-a înclinat brusc cu un huruit îngrozitor ca și cel care se aude în filme și a ajuns în poziția în care este și azi. A fost înfricoșător totul. Ne-am cățărat cu greu pe chila vaporului răsturnat și am așteptat acolo să fim salvați. Cum s-a organizat salvarea?Autoritățile italiene au fost la înălțime. Au trimis bărci de salvare și elicoptere. Unde eram erau vreo 40 de persoane, membri ai echipajului și turiști. A venit un elicopter de câteva ori și a salvat turiștii, dar pe noi ne-au trimis spre coada vaporului unde se aflau bărci de salvare. Am stat pe carcasa vaporului vreme de cinci ore. Apoi am plecat spre locul indicat și am coborât pe o scară marinărească pe o barcă de salvare și așa am ajuns la țărm. CĂPITANUL ERA UN OM GLUMEŢ

Ne puteți urmări și pe Google News

Evacuarea vaporului s-a făcut organizat sau a fost haos?A fost haos. Spun că a fost haos pentru că mulți turiști nu au fost instruiți pentru situații de urgență. Aceste nave umblă prin porturi de unde iau turiști. În fiecare port se urcă alți pasageri. Spaniolii se îmbarcă la Barcelona, nemții se îmbarcă la Roma și tot așa. Ei bine, o parte din acești pasageri nu au fost instruiți în caz de salvare. Ceea ce se spune despre căpitan, că s-a salvat primul este adevărat?Nu știu. Am aflat din presa italiană. Vă pot spune că a fost un om liniștit și venea la centrul Spa de multe ori. Era un om glumeț dar nu știu ce să spun. Autoritățile române din Italia cum s-au comportat?Consulul român din Bologna a fost la înălțime. Ne-a ajutat tot timpul, pe mine și pe cei 26 de români membri ai echipajului. CITIȚI ȘI:

  • Presa italiană: Comandantul era cu o moldoveancă în momentul tragediei de pe Concordia
  • Naufragiul navei Concordia. Căpitanul, în timpul anchetei: "Nu am vrut să fug. Am căzut în barca de salvare"