Marin Anton, fost deputat PNL, condamnat la cinci ani de închisoare cu executare. Este acuzat că a primit o mită de 5 milioane de euro
- Mihnea Talau
- 15 septembrie 2021, 14:06
Tribunalul Bucureşti l-a condamnat, miercuri, pe fost deputat PNL, Marin Anton, la cinci ani închisoare cu executare. Acesta e acuzat că a primit în anul 2009, pe când era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, o mită de 5,3 milioane euro de la reprezentantul unei companii italiene pentru acordarea unui contract de realizare a noului terminal de la Aeroportul Otopeni.
De asemenea, instanţa a dispus ca lui Marin Anton să-i fie confiscată suma de 22.760.654 lei.
În acelaşi dosar, Mihai Adrian Ionescu, fost director general adjunct al Direcţiei de Coordonare şi Monitorizare Autostrăzi din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România SA şi fost consilier al ministrului Transporturilor, a primit o pedeapsă de 3 ani închisoare cu suspendare, pentru complicitate la luare de mită.
Fostul director este obligat să presteze muncă neremunerată în folosul comunităţii, la ADP - Sector 2 Bucureşti sau la ADP - Sector 6, pe o perioadă de 100 de zile.
Acuzațiile aduse de procurori
„În anul 2009, se află în derulare un contract modernizare a Aeroportului Internațional Henri Coandă, în cadrul căruia, în executarea actului adițional nr. 9/07.12.2007, începuse proiectarea unui nou terminal. Statutul țării noastre de membru al UE, precum și perspectiva aderării la spațiul Schengen impunea o reactualizare a obiectivului de investiții, concomitent cu aprobarea, la nivelul ministerului transporturilor și infrastructurii a unor indicatori tehnico-economici actualizați.
Compania internațională care avea de executat lucrările la noul terminal predase proiectul și întreagă documentație către beneficiar - Compania Națională Aeroporturi București (C.N.A.I.B.) la finalul anului 2008 și urmă că această din urmă să se ocupe de obținerea avizelor și aprobărilor necesare demarării lucrărilor.
Cu toate că C.N.A.I.B. a înaintat solicitarea de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici încă de la începutul lunii februarie 2009, până în luna iunie 2009, la nivelul Ministerului transporturilor și infrastructurii nu se luase încă vreo decizie, iar din cauza lipsei de finanțare, lucrările pe șantierul Otopeni stagnau.
În aceste împrejurări, în perioada iunie - noiembrie 2009, inculpatul Anton Marin, în calitatea menționată mai sus, a acceptat promisiunea și ulterior, a primit, de la reprezentantul filialei din România a companiei internaționale care avea în executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni (martor în cauza), suma totală de 22.760.654 lei (aproximativ 5,3 milioane euro la cursul de schimb din acea perioada), ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urmă să se suplimenteze contractul de execuție a lucrărilor.
Banii respectivi au fost primiți de inculpat pentru a aviza, în perioada 15 iunie - 17 iulie 2009, documentația privind obiectivul de investiții 'Dezvoltare și Modernizare Aeroport Internațional București - Otopeni (...)', notă de fundamentare și proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizati ai obiectivului de investiții menționat mai sus, precum și aprobarea continuării lucrărilor și a finanțării obiectivului respectiv.
Că urmare a acestor demersuri, proiectul de hotărâre de guvern a fost adoptat, fiind emisă Hotărârea de Guvern nr. 852/2009, act administrativ necesar pentru încheierea actului adițional nr. 10 din dată de 21.08.2009 la contractul din dată de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea și Modernizarea Aeroportului Internațional București - Otopeni, având că părți Compania Națională Aeroportul Internațional Henri Coandă - București și societatea omului de afaceri.
Banii au fost primiți de inculpatul Anton Marin prin intermediul unei societăți comerciale unde acesta avea calitatea de asociat.
Inculpatul Anton Marin a beneficiat de ajutorul inculpatului Ionescu Adrian Mihai care, în luna iunie 2009, cu ocazia unei întâlniri pe care acesta din urmă a avut-o cu reprezentantul companiei internaționale, i-a specificat acestuia 'pretențiile' primului inculpat precum și modalitatea de remitere a banilor. Astfel, între compania internațională și societatea controlată de inculpatul Anton Marin a fost încheiat un contract de subantrepriză, suma de 22.760.654 lei fiind achitată prin transfer bancar, în perioada 23 iulie - 20 noiembrie 2009, și reprezenta contravaloarea unor lucrări de organizare șantier care nu au fost executate în realitate.
Suma de bani obținută în modalitatea de mai sus a fost folosită în interesul firmei unde inculpatul Anton Marin era asociat. "
Decizia nu este definitivă şi poate fi atacată cu apel.