Marile branduri care s-au retras din Rusia la începutul războiul din Ucraina, continuă să-și vândă produsele în țară la fel de ușor

Marile branduri care s-au retras din Rusia la începutul războiul din Ucraina, continuă să-și vândă produsele în țară la fel de ușorSituație economică dificilă în Italia. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Marile branduri din lume anunțau anul trecut că se retrag din Rusia, pe fondul izbucnirii războiului din Ucraina. Cu toate acestea, ele continuă să-și vândă produse la fel ca înainte, dar sub alte modalități.

Impactul asupra consumatorilor ruși a fost, prin urmare, unul destul de nesemnificativ. Deși a crescut timpul de așteptare pentru aprovizionare, iar unele produse s-au scumpit considerabil, ele sunt în continuare ușor de găsit în toate magazinele, atât fizice, cât și online. Cumpărătorii ruși trebuie să știe doar unde să caute.

Mărcile de top continuă să-și vândă produsele în Rusia

Un exemplu în acest sens este Zara, care şi-a închis cele 502 de magazine din Rusia după invadarea Ucrainei şi ulterior le-a vândut către firma Daher Group din Emiratele Arabe Unite. Acum, ele sunt ținute în funcțiune de comercianții care vând hainele online.

Albina, o rusoaică de 32 de ani a povestit cum reușesc totuși rușii să cumpere produsele marilor branduri. „Sunt pagini pe Instagram sau Telegram, sunt fete pe care le ştiu care trăiesc în Europa sau la Istanbul sau Dubai. Ele strâng comenzile, de exemplu în Istanbul, şi adaugă un comision de 15%-30%, apoi le livrează aici şi tu plăteşti pentru livrare”, a spus aceasta.

Evoluţiile cursului de schimb reprezintă unul dintre factorii responsabili pentru majorarea de şapte ori a livrărilor din Turcia către CDEK Forward, un serviciu de livrări de pe site-urile de e-commerce din străinătate, spune directorul de marketing Dinara Ismailova.

Numai că, livrările mici către clienții privați au făcut ca cifra de afaceri a CDEK Forward să se dubleze anul trecut, iar 80% a provenit din livrarea de haine.

Mai mult, ceea ce a contat a fost că Rusia a legalizat aşa numitele importuri paralele, permiţând retailerilor să cumpere produse din străinătate fără permisiunea deţinătorului mărcii înregistrate.

Clienții sunt cei care au cel mai mult de suferit

Astfel, mai multe site-uri de e-commerce au început să vândă produsele marilor branduri, iar comercianți au devenit cunoscuți prin faptul că le vindeau. De exemplu, liderul pieţei Wildberries vinde produse marca Inditex şi are aproximativ 17.000 de articole Zara în catalogul său. Potrivit surselor, ar fi vorba de stocuri de produse care erau deja în Rusia în momentul în care grupul şi-a suspendat activitatea.

La fel este situația și în ceea ce privește Coca-Cola. Ceea ce s-a schimbat însă este prețul. În mai multe magazine acesta este diferit, în funcție de țara din care este importat.

Directorul de la un mare retailer a explicat că în aceste situații, companiile se adaptează imediat, iar clienții sunt cei care au de suferit cel mai mult.

„Au fost stabilite rapid contacte şi semnate noi contracte cu noii parteneri, au fost lansate noi fluxuri comerciale şi lanţuri de aprovizionare cu companii din Turcia, Polonia şi Kazahstan. Aşa cum se întâmplă de obicei, cumpărătorul este cel care plăteşte mai mult pentru noile incoveniente”, a spus acesta pentru Reuters.