Marea Neagră, blocată de petroliere. Primele efecte ale embargoului asupra țițeiului rusesc

Marea Neagră, blocată de petroliere. Primele efecte ale embargoului asupra țițeiului rusesc

Mai multe tancuri petroliere sunt blocate în zona Turciei după ce autoritățile au cerut o serie de asigurări suplimentare, odată cu intrarea în vigoare a sancțiunilor UE. De acestea profită firmele din Orientul Mijlociu care cumpără nave pentru a transporta petrol rusesc spre Asia.

Embargoul asupra petrolului rusesc și plafonarea prețului la 60 de dolari per baril a blocat traficul de nave în largul Turciei. Potrivit Financial Times, autoritățile de la Ankara au cerut noi dovezi de asigurare pentru a permite navelor să treacă.

19 tancuri petroliere așteptau luni să traverseze apele tucești. Ele au ancorat lângă strâmtorile Bosfor şi Dardanele, care leagă porturile Rusiei de la Marea Neagră de pieţele internaţionale. Unele nave sunt blocate încă de săptămâna trecută.

Rusia sistează livrările

Cele 27 de state membre ale UE au încheiat un acord ce prevede plafonarea preţului petrolului pe care Rusia îl va livra statelor terţe la 60 de dolari barilul. Această măsură, ce are ca obiectiv să reducă veniturile Rusiei în contextul războiului purtat de aceasta contra Ucrainei, este complementară embargoului european asupra petrolului rusesc importat pe cale maritimă care a intrat luni în vigoare.

Ne puteți urmări și pe Google News

Concret, prin această plafonare UE interzice companiilor europene implicate în livrarea petrolului rusesc pe cale maritimă (companii de transport, de asigurări etc.) să-şi ofere serviciile dacă petrolul livrat depăşeşte pragul de 60 de dolari barilul.

Rusia a anunțat că nu acceptă această plafonarea de preț. „Țările UE își creează propria criză energetică și ajută SUA să se îmbogățească. Cred că, foarte curând, consecințele acestei politici vor avea un efect de bumerang asupra autorităților țărilor occidentale. Ceea ce contează pentru noi este oportunitatea economică, nu constrângerile externe artificiale.

Reprezentanții conducerii au declarat în repetate rânduri că, în cazul adoptării unei astfel de decizii, nu se va livra petrol“, a declarat Leonid Sluțki, președintele Comitetului Dumei de Stat pentru afaceri externe, potrivit RIA Novosti.

O nouă afacere

Decizia UE a avut deja ecouri pe piețele internaționale. Mai multe companii europene și-au vândut petrolierele către firme din Orientul Mijlociu şi Asia. Acestea vor să profite de situația actuală și să transporte petrol rusesc spre India şi China.

Odată cu noii intraţi pe piaţă, din dorinţa de a obţine o parte din afacerile ruseşti, au explodat şi preţurile la tancurile petroliere second-hand, în special pentru cele de tip Aframax, capabile să transporte până la 600.000 de barili de ţiţei.

Preţul unei astfel de nave, cu o vechime de 20 de ani, a crescut cu 86%, de la 11,8 milioane de dolari la 1 ianuarie, până la 22 de milioane de dolari în prezent, potrivit companiei de evaluare VesselsValue.

„Navele care câştigă 80.000 de dolari pe zi în Marea Mediterană, pot câştiga până la 130.000 de dolari pe zi dacă transportă ţiţei rusesc spre Asia", a dezvăluit un broker de nave care a dorit să îşi păstreze anonimatul, potrivit Agerpres.