Majoritatea părinților doresc revenirea copiilor la școală. Dar nu în orice condiții

Un sondaj IRES arată care sunt cele mai mari temeri ale părinților în perspectiva întoarcerii copiilor, fizic, la grădiniță sau școală. Și, mai ales, în ce condiții doresc să se petreacă revenirea la școală.

Majoritatea părinților doresc revenirea copiilor la școală. Dar nu în orice condiții. 70% dintre părinți declară că vor ca școala să înceapă în format clasic, cu toți copiii în clase. Însă 1 din 5 ar prefera să existe în continuare sistemul hibrid. În timp ce 4% vor sistemul online, potrivit acestui sondaj.

Trei sferturi dintre părinții de copii de grădiniță și elevi din preuniversitar ar dori ca școala să înceapă cât mai repede

2 din 10 ar dori ca acest lucru să se întâmple după ce rata de infectare scade sub 3 la mie. 6% consideră că școala sau grădinița, în format fizic, să înceapă după ce 70% din populație a fost deja imunizată.

Mai mult de jumătate dintre părinții elevilor din preuniversitar se declară mulțumiți de școala online, potrivit sondajului IRES.

Părinții din urban sunt cei mai mulțumiți de școala online. La fel și părinții cu studii superioare, la fel și părinții copiilor din ciclul primar.

La polul opus se situează părinții elevilor de liceu, dar și părinții cu studii elementare. Aceste două categorii au cele mai mari dificultăți în a-și ajuta copiii cu materia școlară.

Majoritatea părinților doresc revenirea copiilor la școală. Dar nu în orice condiții. Riscul COVID-19

Un sfert dintre părinții cu copii de vârstă pre-școlară și școlară sunt foarte îngrijorați cu privire la riscul îmbolnăvirii cu COVID-19 a membrilor familiilor lor, după reluarea cursurilor în format fizic.

Iar un procent similar sunt foarte îngrijorați cu privire la riscul infectării copiilor lor.

Părinții copiilor de liceu își doresc în mai mică măsură începerea școlii fizice. Cu toate că ei sunt și cei mai nemulțumiți de școala online. La polul opus sunt părinții copiilor de grădiniță. Ei care cred în proporțiile cele mai crescute că activitatea didactică din februarie ar trebui să se desfășoare față în față.

Peste 50% dintre părinți spun că ar dori ca personalul școlilor/grădinițelor unde se află copiii lor să fie vaccinat.

7 din 10 părinți spun că și-ar trimite copilul la școală/grădiniță chiar dacă ar ști că va profesori/educatori nevaccinați.

Ce spun părinții despre reînceperea școlilor și grădinițelor

În ciuda pandemiei, două treimi dintre părinții din România cred că școlile și grădinițele ar trebui deschise cât mai curând. Sau ar fi trebuit să fie deschise deja.

O cincime dintre părinți sunt mai precauți. Considerând că școlile/grădinițele ar trebui deschise doar după ce rata de infectare scade sub 3 la mia de locuitori.

Principalele măsuri care trebuie luate pentru redeschidere țin de implementarea măsurilor stricte de distanțare. De măsurarea temperaturii, purtarea măștilor etc. (56%)

Alții menționează testarea periodică, utilizând teste rapide, a personalului didactic (39%).

Dar și vaccinarea personalului didactic și nedidactic (27%) sau testarea periodică a copiilor (26%).

56% consideră că redeschiderea depinde în foarte mare sau mare măsură de vaccinarea anti COVID-19 a cadrelor didactice. Dar și  a personalului auxiliar prezent în unitățile de învățământ.

Aproape patru din zece părinți sigur se vor vaccina sau s-au vaccinat deja anti COVID-19

Peste jumătate dintre participanții la cercetare și-ar dori ca profesorii/educatorii copiilor lor să fie vaccinați anti-COVID-19. Aproape patru din zece părinți sigur se vor vaccina sau s-au vaccinat deja anti COVID-19.

Trei din zece nu sunt hotărâți și alți trei din zece spun că sigur nu se vor vaccina. Aproape trei sferturi dintre părinți consideră că un profesor care nu se vaccinează își protejează dreptul la sănătate și imunitate.

Și aproape șase din zece – că evită riscurile unui vaccin produs cu o tehnologie nouă. Aproximativ patru din zece cred că un profesor/educator care nu se vaccinează nu pune pe nimeni în pericol.

Dar și că același profesor/educator reprezintă un risc pentru copiii cu care lucrează și familiile lor.

Mai îngrijorați de infectarea lor, decât a copiilor

Intervievații sunt mai curând îngrijorați de riscul îmbolnăvirii cu COVID-19 a unor membri din familia lor (45%), decât a copiilor (42%). Sau a lor, personal (37%). Mai îngrijorați cu privire la posibila îmbolnăvire cu COVID-19 a copiilor sunt femeile.

86% dintre părinții respondenți au auzit anunțul președintelui Klaus Iohannis cu privire la redeschiderea școlilor și grădinițelor. Începând cu semestrul al doilea al anului școlar în curs.

Aproape nouă din zece au o părere bună sau foarte bună despre acest aspect.

Șapte din zece părinți și-ar dori ca activitatea didactică să se desfășoare în sistem clasic, cu toți copiii la clase. Însă 1 din 5 ar prefera sistemul hibrid, cu jumătate de elevi în clase și jumătate online.

Aproape trei sferturi dintre respondenți cred că distanța fizică între elevi, care ar trebui respectată, ar trebui să fie de 1,5 m sau mai mica. 5% consideră că nu este necesară distanțarea elevilor.

Avantajele școlii online: obișnuința cu tehnologia

Principalele avantaje percepute ale școlii online, comparativ cu cea față în față sunt obișnuirea cu tehnologia. Și timpul mai mult petrecut cu părinții. Aproximativ o cincime dintre intervievați consideră că școala online nu are avantaje.

Cele mai importante dezavantaje percepute de părinți ale școlii online sunt lipsa interacțiunii cu copiii de aceeași vârstă (64%).

Și petrecerea timpului îndelungat în fața ecranelor (56%), dar sunt menționate și dezavantaje precum lipsa de motivație/atenție a elevilor (32%). Lipsa adaptării conținutului educațional la predarea online (30%), dependența de echipamente și dispozitive (29%). Și cheltuielile suplimentare pentru achiziția celor din urmă (28%), precum și alte motive.

Majoritatea covârșitoare a părinților de școlari au discutat cu aceștia despre reîntoarcerea fizică la școală.

Și, din câte știu ei, copii doresc să revină pe băncile școlilor (94%). Sentimentul este împărtășit și de părinți, în proporție mare (96%).

Interacțiunile directe cu colegii și profesorii reprezintă principalul lucru care le-a lipsit elevilor în perioada derulării cursurilor online