Uniunea Europeană a declanșat o grabă către granițe pentru mii de șoferi când a anunțat la începutul acestei luni că va interzice camioanelor rusești și belaruse să lucreze ca răspuns la războiul din Ucraina.
Pe 16 aprilie, linia de camioane rusești și belaruse care speră să părăsească UE înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor s-a întins pe 80 de kilometri la granița Poloniei și Belarusului, la un punct de trecere a frontierei din orașul polonez Koroszczyn.
Din 16 aprilie, operatorilor ruși de transport de marfă din Rusia și Belarus le este interzis să lucreze în UE, cu excepția celor care transportă produse esențiale precum alimente, corespondență, medicamente și energie. Liderul belarus Aleksander Lukașenko, un aliat al Rusiei, a sprijinit războiul lui Vladimir Putin găzduind trupe rusești în lunile dinaintea invaziei și permițându-le să treacă în Ucraina.
Cu toate acestea, până la 400 de vehicule mai așteptau la punctele de trecere a frontierei, când termenul limită de la miezul nopții a trecut, unele fiind blocate la graniță timp de până la 33 de ore, iar alte mii se crede că se află în UE. Cozi lungi au fost semnalate și în orașul polonez Bobrowniki.
Războiul din Ucraina a exacerbat deficitul de șoferi de camion deja existent, deoarece camioanele ucrainene au început să părăsească locurile de muncă din Europa de Vest pentru a se întoarce acasă și a lupta. Asociația Federală de Transport de Mărfuri, Logistică și Eliminare a estimat în martie că peste 100.000 de șoferi de camion ucraineni - dintre care mulți lucrează pentru companii de transport poloneze și lituaniene - ar putea fi recrutați în serviciul militar. Interdicția europeană a vehiculelor rusești și belaruse poate perturba și mai mult sectorul, deși președintele european al logisticii XPO a declarat pentru Financial Times că este puțin probabil să fie la fel de perturbator ca pierderea șoferilor ucraineni. Alte mii de vehicule rusești și belaruse sunt probabil prinse în UE, relatează BBC, deși nu este clar ce se va întâmpla cu ele acum, când termenul limită a trecut.
Încheierea parteneriatului comercial
În cazul în care Europa confiscă camioanele sancționate, Rusia ar putea riposta împotriva camioanelor poloneze care trec prin țară în drum spre sau dinspre țări precum Mongolia, Kazahstan și Uzbekistan, a declarat șeful organismului comercial pentru grupurile de transport poloneze pentru Financial Times.
Sancțiunile împotriva Rusiei și acumularea de camioane la granița poloneză arată cât de ample sancțiuni occidentale remodelează granițele economice și forțează țările să se întoarcă spre interior, reducându-le dependența de unii parteneri comerciali internaționali. UE a fost un partener comercial de top al Rusiei înainte de război, importând bunuri în valoare de peste 158 de miliarde de euro din bloc în 2021. Dar interzicerea transportului cu camioane va paraliza și mai mult comerțul, chiar dacă Europa încearcă să păstreze accesul la mărfuri esențiale, cum ar fi energia și îngrășămintele.
Europa nu numai că întrerupe comerțul cu Rusia pe cale terestră, dar dă și măsuri represive împotriva navelor rusești care intră în porturile sale și încearcă să renunțe la importurile de energie din țară. În SUA, producătorii de automobile se grăbesc să-și asigure propriile aprovizionări cu materii prime folosite la fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice, iar guvernul apelează la propria sa aprovizionare strategică cu petrol pentru a încerca să compenseze pierderea de petrol rusesc.
Deși vor dura luni de zile până când Rusia va suporta toată greutatea sancțiunilor, liniile lumii globalizate sunt redesenate pe măsură ce războiul lui Putin în Ucraina continuă și este puțin probabil să se întoarcă la felul în care erau, potrivit Quartz.