Noul Cod al Muncii prevede mai multe zile de concediu pentru toți angajații din România. Angajatorii sunt obligați să le acorde, dar trebuie îndeplinite anumite condiții pentru ca salariații să le poată solicita.
Potrivit noului Cod al Muncii, angajații au dreptul la zile suplimentare de concediu în cazul unor urgențe familiale sau pentru îngrijirea unei rude bolnave. Angajatorii nu pot refuza să acorde aceste zile zile libere și nici nu pot concedia angajații care le solicită.
Cel mult zece zile
Condițiile în care pot fi acordate aceste zile de concediu vor fi stabilite de Ministerul Sănătății și cel al Muncii. „Angajaţii pot beneficia, într-un an, de cinci zile de concediu pentru îngrijirea unei rude care are nevoie de sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave şi zece zile pentru urgenţe familiale cauzate de boală sau de accident, ei neputând fi concediaţi în aceste situaţii. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se vor stabili prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii. Neacordarea concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, se sancționeză cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei", precizează într-un comunicat avocații de la compania D&B David şi Baias.
Aceste noi zile de concediu au fost introduse în Codul Muncii în urma modificărilor din acest an. Zilele de concediu acordate pentru urgențele familiale trebuie însă recuperate. Angajatorul şi salariatul vor stabili de comun acord cum se va realiza acest lucru.
Tot în Codul Muncii au fost introduse noi prevederi și în ceea ce privește concediul paternal. Acesta este acum se zece zile și constituie vechime în muncă.
Informare completă
De asemenea, angajații trebuie să fie informați în scris cu privire la drepturile salariale, condițiile de muncă, orice beneficiu suplimentar la salariu, dar și cu privire la orele suplimentare și modul în care acestea sunt plătite sau compensate. Toate acestea trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă. Noul model-cadru al acestuia va fi adoptat prin ordin al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi va fi publicat pe site-ul instituţiei.
„Persoana selectată în vederea angajării ori salariatului va fi informată şi referitor la: posibilitatea asigurării sau decontării transportului, durata normală a muncii, condiţiile de efectuare şi de compensare sau de plată a orelor suplimentare, precum şi, dacă este cazul, modalităţile de organizare a muncii în schimburi. Angajații trebuie informați și cu privire la durata şi condiţiile perioadei de probă, dacă există; dreptul şi condiţiile privind formarea profesională oferită de angajator; suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuţiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională a salariatului", potrivit sursei citate.
În situaţia în care angajatorul nu informează corect salariatul, acesta va putea sesiza Inspecţia Muncii, dar se va putea adresa și instanței de judecată dacă dorește să solicite despăgubiri, potrivit Agerpres.