Magazinele de amenajări interioare se schimbă la față

Magazinele de amenajări interioare se schimbă la față

După achiționarea Praktiker, de către un om de afaceri turc, și vânzarea Bricostore, către grupul britanic Kingfisher, și austriecii de la Baumax și-au anunțat ieșirea de pe piață.

Baumax, retailerul austriac de bricolaj, vinde francezilor de la Leroy Merlin cele 15 puncte de vânzare din România. Într-un singur an, trei mari grupuri, care dețineau în total peste 45 de puncte de vânzare în România, s-au retras, lăsând locul altor concepte. Un model axat pe prețuri mici și care, încet, încet, începe să se adreseze unor gusturi tot mai sofisticate, ar putea fi strategia câștigătoare, spun unii specialiști.

Business la indigo

Copierea aceluiași model de business, nu foarte adaptat pieței, a fost până acum o carte prost jucată. „Exista o suprasaturare. Praktiker a pătruns primul pe piață și a fost suficient să apară Bricostore, cu o abordare similară, ca Praktiker să înceapă să gâfâie”, a comentat pentru EVZ Mihai Pop, manager al departamentului de asistenţă în tranzacţii, EY România.

Ne puteți urmări și pe Google News

Praktiker a vândut busi­ness-ul după cinci ani de pierderi, în timp ce pentru Bricostore, ultimul an de profit a fost 2010. La problemele de pe piața locală se adaugă cele pe care cele două companii le aveau la nivel de grup.

„În ceea ce privește Obi, aceștia au încercat să vândă, dar nu au reușit. Pur și simplu, atunci când vor încheia contractele de închiriere, eliberează spațiile pentru Jumbo”.

Model românesc

Până acum, a rezistat destul de bine Dedeman, cu „un model de business adaptat pieței locale, nu împrumutat din Vest”, mai spune Mihai Pop. Un alt magazin care a reușit să reziste pe piață a fost Hornbach.

„Când vorbim de Hornbach și Dedeman, avem, două modele diferite și deosebite de ale concurenței. Primul este dedicat specialiștilor, cumpărătorilor cât de cât avizați. Dedeman este mai degrabă adresat nespecialiștilor, un loc cu de toate, cu puțină servisare, la un preț convenabil, și tarife relativ competitive”. În timp, retailerul ar trebui să treacă la un concept mai sofisticat, spune Pop.

Ce promit noii veniți

Magazinele preluate de Kingfisher de la Bricostore vor avea un nou concept, Brico Depot, axat mai puțin pe zone de expoziție, și mai ales pe zone de depozitare, cu prețuri competitive. Leroy Merlin nu și-a dezvăluit intenția cu noua achiziție, în timp ce magazinele Praktiker vor opera sub același brand.

Perspectivele sunt destul de bune, nu neapărat datorită strategiei de business alese de noii jucători, cât tendinței de creștere din piață, mai spune Pop: „A început să crească piața imobiliară mare. Pe măsură ce românii se mută în noile blocuri, se va dezvolta și piața amenajărilor”.