Machiajul, faţa ştiută a vedetelor de pe sticlă

Machiajul, faţa ştiută a vedetelor de pe sticlă

Make-up artistul Mirela Vescan povesteşte ce înseamnă machiajul de televiziune şi rolul pe care îl joacă în acest domeniu.

Despre o vedetă văzută la te levizor, de cele mai multe ori, se poate spune că are un ten perfect, însă atunci când iese de sub lumina reflectoarelor, faţa nu mai are aceeaşi strălucire. Prima regulă de care Mirela Vescan, unul dintre cei mai renumiţi make-up artişti din România, ţine cont pentru un machiaj de televiziune ideal sunt fardurile.

"Între machiajul de zi cu zi şi cel de televiziune, di fe renţa este, în primul rând, la texturi. Fardurile de cosmetică decorative care se găsesc în ma gazine nu sunt profesionale. Sunt farduri care au putere medie de acoperire, trebuie să ofere naturaţele şi cu totul alte funcţiuni. Machiajul tehnic de televiziune presupune farduri profesionale, care pot fi găsite doar în magazine specializate. Este mult mai simplu acest timp de machiaj, dar este dificil de abordat. Şi asta pentru că fardurile profesionale au alt tip de aderenţă şi de culoare, până la urmă. Foarte importantă este baza de machiaj, dacă pui un fond de ten profesional pe jumătate de faţă şi rămâne cealaltă jumătate de faţă nefardată, vei vedea o diferenţă extraordinară", explică make-up artistul.

Practic, machiajul de televiziune trebuie realizat cu nuanţe de maro şi oliv, astfel încât umbrele să pară naturale, precizează Vescan.

Reguli stricte

"Texturile sunt mate şi trebuie ţinut cont de corecţii. Se umbresc lateralele nasului întotdeauna, trebuie accentuaţi pomeţii, cu pudre puţin mai închise la culoare, cam cu două tonuri în raport cu pudra folosită pe toată faţa. De asemenea, conturul feţei trebuie umbrit. Pe urmă, trebuie să apelăm la lumini care se aplică pe centrul frunţii şi podul nasului, astfel încât un nas perfect, micuţ, fin, parizian poate să apară ca o mărgică la televizor dacă nu este corectat. A corecta nu înseamnă a corecta un defect, ci a corecta spectral luminile feţei, ca să se evidenţieze trăsăturile. Aceeaşi lumină se aplică pe linia de sub ochi, pe liniile care unesc nările de colţurile gurii şi sub buza inferioară. Odată ce s-a realizat această modelare a feţei pentru lumină, se poate continua cu machiajul propriu-zis, asta în funcţie de trăsăturile particulare ale fiecărei feţe, până la nevoile emisiunii", a completat aceasta.

Fără creion Pentru acest machiaj de televiziune trebuie respectate şi câteva reguli stricte. "În televiziune nu trebuie conturate buzele foarte mult, pentru că orice linie se vede, deci creioanele trebuie eliminate. Tot conturul trebuie să se facă din pensulă. Pe mine m-a învăţat asta Ion Toma sau, cum îi spuneam noi, nea Tomiţă, care a fost un mare make-up artist şi a lucrat în televiziune. Pe mine nu mă interesează ca machiajul din televiziune să ţină 24 de ore", precizează Mirela Vescan.

Diferenţa între tipurile de machiaj de televiziune apare atunci când se schimbă şi formatul emisiunii. "Într-un fel se fardează o vedetă care prezintă ştiri şi în alt fel se fardează o vedetă care prezintă o emisiune de divertisment. În divertisment poţi să brodezi un pic, să intervii cu multă culoare, cu texturi strălucitoare, gene false şi glitere. Raluca Lăzăruţ are voie să-şi facă smokey eyes, să-şi pună gene negre, poate folosi nuanţe de violet, de mov. Îşi poate contura buzele cu roşu. Imaginea ei de departe cât şi la prim-plan dă foarte bine. Pentru ştiri, se adoptă ceva mai clasic, care să arate seriozitate şi maturitate", explică artistul în machiaj.

De 17 ani în make-up

Mirela Vescan a intrat în industria machiajului după '90. Cariera ei a început ca profesor la Casa Studenţilor Preoteasa, unde făcea demonstraţii de makeup. A continuat ca machior la Teatrul Odeon, TV Soti şi Tele 7abc.

De-a lungul timpului, a participat la numeroase festivaluri de modă şi a continuat să-şi câştige experienţa din televiziunile Pro TV, TVR, Prima TV, B1 TV şi Naţional TV. A machiat aproximativ toate vedetele cunoscute din România şi a colaborat cu revistele "Unica", "Bolero", "Viva", "Cosmopolitan", "The One", "Maxim", "FHM", "Tabu", "Elle", "Esquire" şi "Playboy".

"În 1990 am văzut în ziar anunţ pentru şcoala de machiaj şi am zis că s-ar putea să-mi placă. Atunci făceam chimie, am lăsat tot şi m-am îndreptat către machiaj. Normal că toată lumea mi-a zis că sunt nebună, mama - ingineră, tata - profesor, şi citez: «N-ai să faci nimic cu machiajul». Am crescut singură, am învăţat din greşelile mele şi mi se spune că am trezit multora dorinţa către această artă", încheie Mirela Vescan.

Andreea Berecleanu

COPILĂROASĂ. Andreea Berecleanu este cea mai frumoasă faţă de pe sticlă, consideră Mirela Vescan. "Dacă avem o sală plină cu 5.000 de femei, şi Andreea e şi ea acolo, sigur o vezi. Nu are o frumuseţe izbitoare standard, are ceva mai mult decât atât. E ceva ce vine şi din interior, o frumuseţe clasică românească: o chi blânzi şi căprui, păr închis la culoare. La ea e nevoie de aceeaşi bază de machiaj, iar pleoapa de sus are nevoie de câteva umbre. Îi conturez buzele, pentru că o buză conturată aduce mai multă maturitate. La ştiri se doreşte mai multă maturitate şi seriozitate, şi ea, cu ajutorul machiajului, este exact ceea ce trebuie." Andreea Esca

NATURALĂ. "Pe Andreea Esca nu am mai avut ocazia să o fardez de pe vremea când eram colege de televiziune. Este prima vedetă de televiziune pe care am fardat-o şi pot spune că nu are nevoie de o reţetă anume pentru machiaj. Poate să arate bine doar cu fond de ten, dar şi cu multe alte tipuri de machiaj. Acum poate că aş schimba linia sprâncenelor", spune Mirela Vescan.

"Are o faţă foarte frumoasă, din orice unghi o priveşti. Este o faţă făcută pentru televiziune, textura pielii este foarte bună şi are un profil frumos. Ea prinde lumina foarte bine. Nu degeaba este la ştiri de 10 ani", completează make-up artistul.

Alina Petrescu

OCCIDENTALĂ. "Alina Petrescu are nevoie de fond de ten, foarte bine aplicat, şi puţin fard pe pleo apa superioară. Umbrele trebuie să fie foarte naturale, insesizabile. Un avantaj este faptul că nuanţa pielii rezonează foarte bine cu tonurile de bej şi de maro.

Alina are o faţă foarte bună pentru televiziune şi se anunţă a fi o faţă foarte bună pentru machiajul tip HD. Este o faţă fardată simplu, de tip occidental", precizează Vescan. "Dacă ea şi-ar schimba stilul şi s-ar farda prea puternic (cu rujuri puternice şi smoky eyes), aproape că nu ai mai recunoaşte-o. Faţa ei este foarte uşor de transformat", consideră make-up artistul.

Alexandra Stoicescu

TEN PERFECT. "Nici Sandrei Stoicescu nu i-aş recomanda un machiaj puternic. Pentru ea, am ales tonuri naturale, de marobrun şi puţin roz mat pastel. Are nişte ochi foarte calzi, cu tentă de oliv şi devin mai strălucitori când pui puţin roz. Pe Sandra o schimbă foarte mult culoarea rujului şi îmi place să o văd cu rujuri luminoase (coral, roz-fuchsia şi roşu), chiar şi la ştiri.

Are un foarte mare avantaj: tenul. După 16 ani de televiziune, şapte zile din şapte pe sticlă, tenul ei arată impecabil după ce se demachiază. La noua ei emisiune nu a schimbat mai nimic în machiaj, ci a ales doar coafuri mai sofisticate", e de părere Mirela Vescan.

Iulia Vântur

ACCENTUAT. "Când am lucrat prima oară cu Iulia, mi-a plăcut tenul ei, are o piele perfectă, curată şi luminoasă. Cel mai mult îmi place de ea naturală, aşa cum am fardat-o eu pentru o copertă", îşi aminteşte make-up-ul Mirela Vescan. "Eu, de cele mai multe ori, o văd fardată foarte puternic, cu ochii conturaţi mult, iar asta nu e bine. Această reţetă o maturizează. Ea se fardează la ştiri exact ca la «Dansez pentru tine». Nu ar trebui să adopte acest stil întotdeauna, la ştiri trebuie ceva mai tehnic, mai natural, pentru a transmite încredere şi seriozitate", concluzionează specialistul în machiaj.

Simona Gherghe

CLASIC. "Faţă de cum era la ştiri, acum este la fel. Ea are un machiaj clasic, foloseşte farduri brun-maro pentru evidenţierea ochilor: zona care delimitează pleoapa mobilă de arcadă, acolo se pun umbre, pentru ca ochiul să se reliefeze frumos. Prin jocul acesta de lumini şi umbre, ochiul se vede la adevărata lui valoare.

Când era la ştiri, punea puţin glos transparent, puţin pigmentat cu bej sau cu roz, iar acum foloseşte şi rujul. Rujul este fardul care te transformă cel mai mult. Dacă vrei să dai o veste bună, poţi aplica un ruj roz, dacă ai chef de ceartă, foloseşti un ruj roşu strălucitor", spune Mirela Vescan.

Malvina Cervenschi

ZÂMBITOARE. "Malvina are o privire unică, un iris care parcă luminează şi este greu să te uiţi în ochii ei. Pe ea am fardat-o în toate modurile posibile, natural pentru fotografie, ciudat pentru prezentare de modă, tehnic pentru fotografie etc; de fiecare dată a ieşit incredibilă. A fost faţa pe care am experimentat multe tipuri de machiaj. Pot spune că are o faţă bună pentru un machior", explică make-up artistul.

"Ce se mai poate observa la Malvina este că ea râde mereu şi cu totul: şi din buze, şi din ochi, şi din gropiţe. Pentru Televiziunea Română, ea este o gură de aer... foarte frumoasă", concluzionează Mirela Vescan.

Andreea Raicu

FOTOGENICĂ. "Andreea este extrem de fotogenică, chiar dacă are doar fond de ten şi mascara. Pe ea o avantajează cel mai mult nuanţele care-i evidenţiază irisul viu colorat, mă refer la farduri de pleoape roz, violet, aubergine. Vreau neapărat să contest ceva ce se tot vehiculează şi anume faptul că Andreea ar avea una sau mai multe intervenţii pentru mărirea buzelor.

O cunosc de pe vremea când avea 16 ani şi avea aceleaşi buze superbe pe care le are şi acum. De-a lungul timpului, Andreea a încercat mai multe coafuri, dar cum e tunsă acum îmi place cel mai mult. Este foarte fresh, nu arată ca o româncă", spune Mirela Vescan.

Simona Pătruleasa

OCHI ACCENTUAŢI. "Pe Simona o fardez cu reţeta smokey eyes, pe nuanţe de fumuriu, maro-roşcat şi bejuri. Aceste culori o avantajează foarte bine. Adeseori, rujul ei este foarte natural sau deloc. La ea este foarte importantă modelarea feţei din lumini şi umbre, după metoda clasică.

Dacă vreodată greşeşte fardul de obraz, imediat se vede. La început, pare să nu fie nicio problemă, dar dacă te uiţi mai atent îţi dai seama că fardul strică totul. Când era la Antena 1, imaginea ei era mult mai bună decât acum. Faptul că a schimbat studioul şi luminile, faţa ei parcă nu mai e la fel de încântătoare", precizează make-up artistul.

Albertina Ionescu

CAMELEON. "Cu Albertina am lucrat foarte mult în ultimii 10 ani, am făcut campanii, şedinţe foto etc. Cel mai bine e avantajată de un machiaj accentuat al ochilor, ea se poate transforma în funcţie de tematica unui editorial de modă. Este un cameleon", e de părere specialista în machiaj.

"Întotdeauna m-am gândit cum ar arăta Albertina cu părul mai scurt, deasupra umerilor. Cred că ar încadra-o mai bine, cu toate că acum are un păr superb şi foarte bine îngrijit. Acum, la ştiri mi-ar plăcea să fie machiată mai natural, are ochii mari şi gene dese şi dacă îi aplici puţin bej, imediat se vede", încheie makeup artistul Mirela Vescan.

INTERVIU

"Dacă mâine ar dispărea machiajul, lumea ar fi foarte tristă"

Mirela Vescan vorbeşte despre machiajul la bărbaţi, mitul fondului de ten, nevoia produselor HD şi lipsa specialiştilor în make-up din România.

EVZ: Ce înseamnă machiajul masculin? Mirela Vescan: Acest machiaj presupune fond de ten cu acoperire mare. Mulţi băieţi sunt bruneţi, şi zona facială, unde creşte barba, dă în verde dacă nu o fardăm. Asta se poate observa prin filme, bruneţii fardaţi prost au faţa verde. Atunci când e cazul, cu o nuanţă de pudră cu două tonuri mai închisă decât cea folosită pe toată faţa, se fac corecţiile. Rimelul şi creionul nu se aplică în televiziune, doar sprân cenele trebuie periate şi, dacă genele sunt blonde, atunci e folosit foarte puţin mascara maro deschis.

Fondul de ten îmbătrâneşte faţa? Nu, un fond de ten protejează faţa, o ajută să treacă cu bine peste o zi aglomerată. E drept, un fond de ten care nu este în termen de garanţie sau de calitate poate ataca faţa. Înainte era un tip de fond de ten comun, însă acum pentru fiecare tip de ten în parte există un fond de ten. Deja s-a transformat în creme pigmentate mai degrabă decât în produse de camuflaj.

Ce diferenţe sunt între machiajul de televiziune şi cel de revistă? Dacă o vedetă fardată ca la carte pentru studioul de televiziune este transferată într-un studio foto, machiajul poată să pară de-a dreptul grosier şi să fie numit de ceilalţi "machiaj românesc". Make-up-ul pentru revistă nu necesită pudră, fondul de ten se aplică într-un strat subţire, transparent, şi camera surprinde exact textura satinată şi frumoasă a pielii.

Cât de important este machiajul în industria televiziunii? Este crucial. Nu poţi să iei un om de pe stradă şi să-l bagi într-un studio să apară la televizor nefardat. Dacă mâine ar dispărea machiajul, lumea ar fi foarte tristă. Ar apărea oameni nefardaţi la televizor, iar lumina aia i-ar transforma din frumoşi în urâţi. În câţiva ani se va ajunge, şi la noi, la nevoia de a folosi HD şi produse HD. Aceste produse au texturi foarte fine, au puterea să capteze altfel lumina.

În momentul în care fardezi o faţă cu produse HD nu pare fardată. În România, machiajul încă este perceput ca un produs care să se vadă. Produsele acestea se găsesc şi la noi, însă nu ştiu cât de mult se folosesc în televiziune. Am văzut că sunt folosite de femei pe stradă, pur şi simplu. Este o greşeală. Nu poţi să cumperi un produs doar pentru că a apărut acum şi ştii tu că e în vogă, asta se cheamă snobism.

De ce anume mai are nevoie industria machiajului în România? Dacă privim raportul dintre numărul hair-style-iştilor şi numărul machiorilor, ai să vezi că diferenţa este imensă. Sunt mii de hair-stylişti şi nici o sută de machiori, iar pe make-up artişti îi numeri pe degete. Machiajul este o meserie costisitoare, costă şcoala, costă produsele, în general cam ce scoţi din trusă nu mai pui la loc, în comparaţie cu un hair-stylist care are un feon, un pieptene şi trei agrafe şi le foloseşte pentru mai mulţi clienţi. Machiorul cară între 10 şi 15 kilograme, cam atât cântăreşte o trusă bine pusă la punct.

Ne puteți urmări și pe Google News