Trei prorectori ai universităţii râvnesc la funcţia supremă. Unul vrea să reintroducă examenul de admitere, altul să modifice programele, cel de-al treilea să sporească prestigiul internaţional.
În 24 februarie, Academia de Ştiinţe Economice din Capitală îşi alege noul rector, după ce, timp de opt ani, a fost condusă de Gheorghe Roşca. În cursă s-au înscris prorectorii Dumitru Miron, Nicolae Istudor şi Pavel Năstase. "Preluăm universitatea de la un nivel înalt, ea fiind încadrată în categoria universităţilor de tip A, de cercetare avansată. Cel mai important atu al meu este forţa tinereţii, dublat de experienţa dobândită în peste zece ani în care am ocupat funcţii înalte în instituţii publice ", spune Nicolae Istudor, cel mai tânăr dintre candidaţi (44 de ani). Istudor este prorector ASE, a fost expert evaluator în cadrul ARACIS şi secretar de stat în Ministerul Agriculturii. Experienţa şi dezvolarea unor programe unice pentru ASE sunt atuurile pe care crede că le are Pavel Năstase, în vârstă de 60 de ani. "Am fost prodecan, decan şi rector. Am acreditat Facultatea de Contabilitate. Ca prorector am dezvoltat un program informatic unic şi doresc să-l îmbunătăţesc cu ajutorul fondurilor structurale, am aplicat pentru un proiect de trei milioane de euro", precizează el. "Rectorul nu mai trebuie să fie de tip feudal" Dumitru Miron mizează pe faptul că are ce mai bogată experienţă în managementul universitar, dată de funcţiile de prodecat şi prorector pe care le-a ocupat, pe faptul că poate comunica în engleză, franceză şi rusă , "ceea ce e important pentru rectorul unei universităţi deschise spre internaţionalizare" şi pe faptul că, la 54 de ani, nu e "nici prea crud, nici la final de carieră". E de părere că în noul peisaj academic "rectorul nu mai trebuie să fie de tip feudal. Dumitru Miron a fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei din partea PC. "Preluăm universitatea de la un nivel înalt. Avem de apărat un blazon.“ NICOLAE ISTUDOR, prorector şi aspirant la funcţia de rector NICOLAE ISTUDOR "E nevoie să selectăm calitatea" Una dintre primele măsuri pe care le va introduce Nicolae Istudor, dacă va deveni rector, va fi admiterea pe bază de examen. "Cel puţin pentru locurile de la buget, este nevoie să selectăm calitatea". Echipa lui de management va fi alcătuită din două persoane cu experienţă îndelungată, mai în vârstă, şi patru tineri. Îşi doreşte ca universitatea să furnizeze soluţii la problemele economice ale ţării, să facă parteneriate public-privat care să sporească veniturile. "Voi introduce o funcţie de cancelar al studenţilor, care să se ocupe de problemele lor sociale şi care să ajute rectorul în activităţile care îi vizează pe studenţi". PAVEL NĂSTASE "Să ne păstrăm studenţii în ţară" Creşterea prestigiului internaţional al facultăţii este principalul obiectiv al profesorului Pavel Năstase. “Trebuie să ducem universitatea la un nivel european, să facem totul ca această universitate să se dezvolte. De acum, centrele universitare vor fi clasificate. Va fi ca la fotbal, cu prima liga şi a doua ligă. Echipele din a doua ligă se vor antrena şi mai bine ca să intre în prima ligă, aşa că dacă trebuie şi noi să ne pregătim mai bine", a explicat Pavel Năstase. Ţinta lui este atragerea tinerilor inteligenţi spre ASE. “Mulţi pleacă afară, cred că trebuie să învăţăm să ne păstrăm studenţii în ţară pentru că odată cu ei creşte şi prestigiul universităţii", arată profesorul. DUMITRU MIRON "Militanţi în viaţa cetăţii" "Configurarea unei arhitecturi curriculare şi a unor metode de predare care să încurajeze lucrul în echipă" este planul prorectorului Dumitru Miron. Ar vrea chiar să compartimenteze o parte din bibliotecă în aşa fel încît să existe încăperi mici, pentru 4-6 persoane. Şi-a propus ca inclusiv lucrările de licenţă şi cele de masterat ale studenţilor ASE să poată fi lucrate în echipă. Un alt obiectiv este creşterea activităţilor extracurriculare, prin implicarea tinerilor în diverse activităţi de voluntariat, în aşa fel încet absolvenţii de ASE să nu devină cetăţeni pasivi, ci "militanţi în viaţa cetăţii". Un alt demers este modernizarea programelor şi a metodelor de predare.