Lovitură teribilă pentru unguri! Decizia care îi pune pe butuci. Fermierii riscă falimentul

Lovitură teribilă pentru unguri! Decizia care îi pune pe butuci. Fermierii riscă falimentul Sursă: Sjankauskas | Dreamstime.com

Prețurile mici la carburanți au făcut ca șoferii din țările învecinate, dar și firmele care operează autovehicule să ia cu asalt benzinăriile. Sunt deja probleme mari în lanțurile de aprovizionare, iar fermierii locali spun că sunt obligați să cumpere motorină mai scumpă. Asta dacă reușesc să o găsească.

Plafonarea preţurilor la carburanţi în Ungaria a dus la vânzări record, însă foarte mulți dintre clienți vin din alte țări să profite de prețurile mici. Fermierii locali se plâng că nu se pot aproviziona și au sistat lucrările agricole. Și companiile de transport de pasageri şi de marfă avertizează că întreg lanţul de aprovizionare este pus în pericol.

Guvernul însă, dă asigurări că Ungaria are benzină şi motorină suficiente pentru toată lumea. Declarațiile oficialilor de la Budapesta sunt contrazise însă de reprezentanții companiei MOL care spun că sunt probleme de logistică, scrie Ziarul Financiar.

Preţul scăzut este atractiv pentru şoferii şi transportatorii străini, iar vânzările din benzinăriile de pe autostrăzi au crescut exponențial. Companiile care aprovizionează benzinăriile nu pot fac față cererii extrem de mare, astfel că au fost și cazuri în care unele benzinării au pus lacătul pe ușă, timp de câteva zile, după ce și-au epuizat stocurile, scrie Portfolio.hu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Fermierii, la un pas de faliment

Asociaţia Naţională a Cooperativelor şi a Pro­du­cătorilor Agricoli avertizează că unele lucrări la culturile de primăvară au fost oprite la multe ferme din Ungaria dim cauza lipsei de conbustibil. În plus, fermierii spun că sunt nevoiți să plătească un preț mai mare decât restul populației.

Potrivit sursei citate, repre­zentaţii fer­mierilor şi producă­torilor spun că ei sunt cele mai mari victime ale aprovizionării cu combustibil: în timp ce preţul motorinei la benzinării este de 480 de forinţi (1,08 euro) pe litru, fermierii care achiziţionează mo­torină de la un furnizor direct trebuie să plătească un preţ zilnic de 600 - 700 forinţi (1,62 - 1,88 euro) pe litru.

MOL nu livrează către aceşti clienţi din cauza problemelor logistice. Dacă situația nu se rezolvă rapid, culturile vor fi grav afectate, iar Ungaria s-ar putea trezi cu o penurie de cereale și ar trebui să apeleze și mai mult la importuri.

La un pas de o criză majoră

Problema carburanților a apărut peste tot în presa maghiară. Eszter Bujdos, directorul general al Holtankoljak.hu, un site independent de comparare a preţurilor carburanţilor spune că, din cauza plafonării preţurilor, se așteaptă o criză a carburanților. Potrivit sursei citate, rezervele de motorină s-au epuizat în benzinăriile de pe autostrăzi, în special în cele de pe M1.

Benzinăriile se tem că nu se vor mai putea aproviziona. De la sfârşitul lunii februarie, plafonul de preţ de 480 de forinţi se aplică şi companiilor care vând carburant vrac, drept urmare majoritatea restricţionează cantităţile vândute, iar unele au încetat deja să vândă.

La staţiile de alimentare ale Shell din Ungaria, şoferii pot cumpăra combustibil de până la 25.000 forinţi, adică puţin peste 67 de euro. MOL a transmis săptămâna trecută că 30% din importurile de combustibil au dispărut, după ce multe companii au refuzat să vândă la prețuri mici.