Lovitură dură pentru şoferi! Anunţul care prevesteşte o nouă criză în România. Scumpirile sunt uriaşe

Lovitură dură pentru şoferi! Anunţul care prevesteşte o nouă criză în România. Scumpirile sunt uriaşe Sursa: arhiva EVZ

România a înregistrat cea mai mare creștere de preț la motorină dintre statele membre UE. Astfel, combustibilul costă cu 59% mai mult decât în 2021 și asta în condițiile în care țara noastră produce o treime din necesarul de petrol. Mai mult autoritățile nu au luat încă măsuri pentru stopa majorările de preț.

Potrivit statisticilor europene, un litru de motorină costa la finele lunii aprilie în România cu 59% mai mult decât cu un an în urmă. Este cea mai mare scumpire a UE. O majorare similară se mai înregistrează doar în Cehia.

Și prețurile la bezină au crescut cu 39% în ultimul an, România fiind depășită în clasamentul scumpirilor doar de Bulgaria, Cehia și Austria. Cel mai mic preț la benzina standard este acum de 7,6 lei/litru, iar la motorină de 8,55 lei /litru.

Dacă media barilului de petrol pentru primul trimestru al anului trecut era de 60 de dolari, anul acesta, în primele trei luni, media a ajuns la peste 90 de dolari pe baril. Un eventual embargo asupra inporturilor rusești care ar putea fi anunțat, marți, 3 mai, de Comisia Europeană, ar putea duce la noi scumpiri.

Ne puteți urmări și pe Google News

România nu a luat măsuri

Dacă unele țări din UE au luat deja măsuri pentru a stopa cumpirile sau sunt pe punctul de a o face, în România nu s-a întâmplat nimic pentru sprijinirea oamenilor.

„Există câteva ţări care au implementat sau sunt în faza avansată de implementare a unor mecanisme de control al preţurilor, de exemplu Ungaria a ales să plafoneze preţul la pompă, în Germania s-a introdus o reducere temporară a taxei pe carburanţi, în timp ce în Portugalia există un program de acordare de vouchere în valoare de până la 20 euro/ beneficiar.

România va deconta 50 de bani din preţul de la pompă pentru combustibilii utilizaţi de transportatori“, spune Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger România, potrivit Ziarul Financiar.

Se caută noi furnizori

Europa depinde de importurile de petrol. iar România are o dependență de 68%, aproape cea mai mică din țările UE. Doar Danemarca, care este al doilea producător de petrol la nivelul UE, are o dependenţă mai redusă de importuri, de 51%, arată statisticile Comisiei Europene. Deși România își poate asigura o treime din necesarul de petrol, sucmpirile sunt cele mai mari din UE la motorină.

Potrivit datelor internaționale Kazahstanul este cel mai important partener al României pentru importurile de petrol, 51% din cantităţile importate provenind din această țară. Rusia furnizează 32% din petrolul necesar țării noatre, iar 7% vine din Irak. La nivelul UE, dependenţa de importurile de petrol este de circa 96%.  În condițiile în care vor fi impuse noi sancțiuni Rusiei, Europa trebuie să caute alți furnizări.

„Aprovizionarea UE va necesita importuri mai mari din alte ţări producătoare, însă rămâne de văzut care este disponibilitatea acestor ţări şi capacitatea lor reală de a mari extracţia de ţiţei sau de a pune pe piaţă volume din rezervele naţionale. În plus, împotriva unor ţări cu resurse şi capacităţi de producţie importante, precum Venezuela sau Iran există sancţiuni internaţionale deja instituite. Într-un astfel de context, sunt multiple scenarii care prevăd creşteri semnificative ale preţului ţiţeiului și au fost vehiculate şi valori de până la 200 USD/ baril acest nivel reprezentând un potenţial record absolut“, avertizează reprezentantul Roland Berger.