Logan, 10.000 de oameni putere

Logan, 10.000 de oameni putere

Doar 20% din procesul de productie a masinii ieftine de la Renault este automatizat.

Spre deosebire de constructorii de masini europeni sau asiatici, la uzina Dacia Renault din Mioveni, oamenii fac in continuare 80% din munca. De la tabla la piulita si apoi la montarea diferitelor piese in cadru, toate componentele si operatiunile poarta amprenta celor mai bine de 10.000 de angajati.

Banda se invarteste ametitor de repede, iar cererea tot mai mare de Loganuri creste implicit si viteza cu care angajatii trebuie sa scoata pe poarta fabricii celebra masina de 6.400 de euro.

In ziua in care EVZ a fost la Dacia, Loganul se transforma dintr-o bucata de tabla intr-un vehicul gata de livrare in numai 23 de ore. 850 de masini au iesit numai in ziua vizitei din productie si urmau sa fie testate pe pista de incercare.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Pentru ca masinile sunt facute „la mana”, toate sunt testate inainte de a pleca spre livrare”, spune Eugen Tirmes, inginerul care cunoaste in detaliu tot ce se intampla pe platforma de la Dacia. Fiecare operatiune - cu exceptia vopsirii - dureaza cel mult un minut si jumatate.

La sectia de motoare, asamblarea se face in proportie de 80a manual si zilnic ies de aici 1.000 de unitati. Pentru ca toate piesele sa fie asezate la locul lor, un Logan are nevoie de nu mai putin de 4.000 de puncte de sudura, realizate manual in sectia de asamblare a caroseriilor.

Sarbatoare pe 14 iulie

Cele 300 de hectare pe care se intinde „colosul alb” de la Mioveni fac parte din oras - aici locuiesc cam jumatate dintre muncitorii de la Dacia si tot aici au ajuns cu timpul sa se stabileasca si francezii veniti sa ofere consultanta sau sa conduca diferite unitati ale celui mai nou membru al grupului Renault.

Orasul continua si dincolo de portile de fier ale fabricii, iar daca te surprinde ceva la Dacia din primul moment in care treci de garzile de securitate, acesta este numarul mare de oameni care lucreaza in uzina.

Cei 30 de francezi care mai muncesc la Mioveni s-au diluat in comunitatea romaneasca. „Isi sarbatoresc insa cu sfintenie ziua nationala si participam si noi la petrecere”, spun angajatii despre colegii francezi de la Renault.

Ritmul Dacia

In fabrica de masini de la Mioveni lucreaza cot la cot barbati si femei. Asta este cea mai mare surpriza a vizitatorilor din afara tarii, spun angajatii. Vopsitoria este sectia unde femeile sunt predominante, desi „sefe” sunt mai putin in productie si mai mult in departamentele conexe - resurse umane, contabilitate sau comunicare interna. Si la departamentele de presaj (unde tabla capata formele viitoarei masini - n.r.) sau caroserie, acolo unde s-ar crede ca munca e facuta doar pentru barbati, lucreaza 33% femei.

Media de varsta a angajatilor e undeva la 35-40 de ani, astfel ca ne-a fost destul de dificil sa reperam „seniorii”. Unul dintre acestia este Nicolae Barboiu (52 de ani), care lucreaza de 34 de ani la Sectia de caroserie. „Am avut ocazia sa ma mut in alta sectie, insa m-am obisnuit aici. Plus ca in sectie doar o persoana este mai veche decat mine”, spune seniorul. Daca s-a schimbat ceva de cand lucreaza aici? Crede ca utilajele sunt mai bune si ca este mai curat. Si ritmul de munca este mai rapid.

De pregatirea parbrizului pentru aplicarea masticului se ocupa Maria Nitu (38 de ani), care lucreaza de 18 ani la Dacia. Cea mai evidenta schimbare in ultimii ani, spune ea, este ritmul de productie. „Muncim mai repede si nu ne permitem sa facem nicio greseala, pentru ca am lungi timpul de productie.”

Un coleg de sectie povesteste cum restructurarea l-a adus, la aproape 45 de ani, de pe un post de sef intr-unul platit mai prost. Este fericit insa ca nu a ales sa plece cu salarii cumpensatorii, pentru ca tot a reusit sa-si cumpere masina care-i place cel mai mult, un Ambiance nou-nout.

Uzina de la Mioveni

Eficienta in cifre

Durata de fabricare a unei Dacii a evoluat in ultimii sapte ani, ajungand aproape la jumatate:

1999 - 2000 ..................................42 de ore 2005-2006 ....................................28 de ore 2007  .............................................23 de ore tinta 2009 .....................................18 ore Sursa: compania

In continuare, uzina din judetul Arges are cel mai mare numar de angajati, comparativ cu principalele doua fabrici ale grupului Renault: Dacia Mioveni (produce modelul Logan): 10.400 Renault Palencia (produce modelul Megane II): 3.000 Renault Douai (produce Megane II family si coupe, Scenic II cu cinci si sapte usi): 6.100

500.000 de masini Logan circula in prezent pe strazile din cele 12 tari in care se exporta modelul

387 de milioane de euro valoreaza doar marca Dacia care, potrivit unui studiu al Brandiend si Business Week, este cel mai recunoscut brand romanesc

Ucenicia

Scolile de la Mioveni

Inainte de a intra in productie, toti angajatii de la Dacia sunt scoliti. In fiecare sectie exista locuri special amenajate pentru ca „invataceii” sa exerseze cateva zile „la liber” munca pe care o vor face mai tarziu. Dexteritatea se capata la Departamentul de presaj in aproximativ patru zile, iar pentru inca o saptamana angajatul nou lucreaza cu seful pentru „a prinde” secretele lucrului in echipa.

La motoare devii bun de lucru in cam doua saptamani, asa cum se intampla si la caroserii. Inginerii vin din scoala tehnica de la Pitesti sau din Bucuresti si trec, timp de cateva saptamani, prin mai multe puncte de lucru din sectia pe care o vor conduce ulterior.

Cand povestesc despre locul lor de munca, angajatii nu omit avantajele. Pe locul intai ca preferinta, invariabil, reducerea de 5% la achizitionarea oricarui model Dacia. In plus, pe langa pauza de masa de 20 de minute, angajatii mai au inca doua pauze de cate zece minute in cele opt ore de lucru. Pranzul este gratuit, iar in ziua in care EVZ a vizitat fabrica din Mioveni la cantina se serveau branza cu mamaliga, pui cu cartofi si o prajitura foietaj.

„Artistii” uzinei

Departamentul de inginerie si proiectare lucreaza pentru intreg grupul Renault. Angajatii de aici stiu ca, in scurt timp, sectia s-ar putea muta pe platforma de la Titu, din judetul Dambovita. In acest departament lucreaza oamenii de la Dacia care afla primii care vor fi cele mai noi modele ce vor ajunge pe piata. Sectia este condusa de un francez, Alain Dubos, asistat de „arhitectul” Claudiu Nitu.

Departamentul numara acum doar 20 de arhitecti auto, dar pentru ca francezii se vor baza pe fabrica din Romania pentru dezvoltarea de noi proiecte, nu mai putin de 100 de astfel de „artisti” vor lucra in curand in sectie.

La Departamentul de testare, dotat cu cea mai buna pista de coliziune din aceasta parte a Europei, 18 camere sunt pregatite sa surprinda cea mai mica greseala a modelului Logan.

Mecanica

Florin Alexandru (49 de ani). Sef la Sectia motoare, se mandreste ca, zilnic, din mainile celor 124 de angajati din subordinea sa ies 1.000 de motoare. Spune ca, in trecut, accidentele de munca erau frecvente, insa investitiile recente in instruirea muncitorilor il determina sa creada ca nu va mai avea astfel de probleme.

Control

Vasilica Mihaila (51 de ani). Zilnic, 90 de masini ies de pe poarta fabricii sub semnatura ei. Lucreaza din tinerete la Dacia, insa pe postul de controlor de calitate a venit doar de doi ani. Ne-ar da mai multe detalii despre munca pe care o face, dar o preseaza timpul: in cel mult un minut si jumatate trebuie sa examineze fiecare masina.

Comunicare

Tatiana Tipa (29 de ani). Basarabeanca ambitioasa, a venit la Dacia odata cu francezii, pe post de traducator. A invatat repede denumirile, aparent imposibile in franceza, ale materialelor, iar acum este indispensabila in Departamentul de comunicare. Raspunde in detaliu la intrebarile vizitatorilor si tine intalnirile cu potentialii clienti.