Interesele şi privatizările haotice au făcut ca multe hoteluri să rămână în paragină.
Criza economică şi politica greşită a statului în materie de privatizări în turism au făcut ca investitorii, români sau străini, să fugă de litoralul nostru. Aşa că, astăzi, avem prea puţine hoteluri de patru şi cinci stele modernizate şi multe altele lăsate în paragină, fie de către stat, acolo unde statul mai este proprietar, fie de către cei care le-au cumpărat de multe ori pe nimic, apoi le-au ipotecat pe bani mulţi la bănci şi le-au lăsat să se degradeze.
Cele mai multe astfel de situaţii le întâlnim în Sudul litoralului, unde fraţii Micula au luat 12 hoteluri, în perioada 2002-2003, având în total peste 2.000 de camere la malul mării.
Achiziţia a fost încă de la început suspectă din perspectiva datoriilor mari pe care le aveau cei doi fraţi către statul român. De altfel, afacerea nu s-a dovedit foarte rentabilă, în anul 2010 cei doi fiind obligaţi să închidă hotelurile din Neptun şi Olimp (nouă la număr). Numai datoriile către statul român ale tuturor hotelurilor deţinute de fraţii Micula însumau în 2010 peste 3 milioane de euro. Privatizarea după metoda Agathon
O formă mai dubioasă de înstrăinare a activelor hoteliere ale statului au fost asocierile în participaţiune. Astfel, în vremea ministrului Agathon, societatea Neptun-Olimp s-a asociat cu o firmă a lui Bartolomeu Finiş, acesta deţinând practic controlul activelor. Asta în timp ce statul român plăteşte anual pierderile produse de această asociere, neavând niciun rol în luarea deciziilor, având doar 49% din participaţiune.
Şi Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu a încercat să vândă ce mai rămăsese în mâna statului. În 2007, premierul liberal anunţa vânzarea hotelurilor aflate în administrarea RA-APPS "care se aflau într-un stadiu avansat de degradare". Exemplul oferit era Complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Neptun-Olimp. După puţin timp, Călin Popescu Tăriceanu reuşea să-şi ducă parţial la îndeplinire angajamentul, reuşind să înstrăineze hotelul Neptun, din staţiunea Neptun, către Puiu Popoviciu, hotelul nemaifiind deschis niciodată până în prezent. De altfel, liberalii au încercat să vândă şi activele societăţii Mamaia, dar nu au reuşit, deşi era o perioadă de înflorire a economiei şi de creştere a volumului de invesţii.
Metoda folosită de Călin Popescu Tăriceanu, vânzarea de acţiuni pe bursa secundară, a părut suspectă fostului ministru al Turismului, Elena Udrea, care a blocat şi ea o vreme vânzările.
Până s-au reluat, criza economică lovise puternic România, turismul a căzut dramatic, iar investiţiile au dispărut, la fel ca şi cei dornici să dezvolte afaceri pe litoral.
Cine stă în vilele lui Ceauşescu
Pe litoral mai sunt de vândut imobilele care aparţin RAPPS, de care astăzi profită doar reprezentanţii puterii, fiind cu circuit inchis. Vânzarea acestora ar putea să constituie o modalitate de a extinde durata sezonului în statiunile din Sud, pentru că proprietarii ar veni şi în extrasezon. După întâlnirea pe care fostul ministru al Turismului, Elena Udrea, a avut-o cu primul ministru Silvio Berlusconi în timpul vizitei oficiale a acestuia la Bucureşti, în 2011, Udrea a declarat că acesta îşi exprimase dorinţa de a cumpăra o astfel de proprietate în Neptun, situaţie extrem de favorabilă României, măcar prin notorietatea pe care ar fi creat-o litoralului romănesc. Nimeni nu a mai spus nimic de atunci, iar fostele vile ale lui Ceauşescu rămân la dispoziţia mai marilor zilei şi astăzi. Iar turiştii noştri pot alege, la o adică, să facă plajă oriunde în altă parte. Hotelul Neptun este închis de ani buni Hotelul Mamaia, vândut cu 2,5 milioane €
Ultimul hotel de cinci stele din portofoliul statului a intrat în posesia lui Gheorghe Stelian. Omul de afaceri spune că regretă investiţia făcută
La sfârşitul anului trecut, complexul hotelier de cinci stele de pe litoral, Mamaia, a fost vândut omului de afaceri Silviu Iordache pentru două milioane de euro plus TVA, adică 2.480.000 de euro. Iordache a mai achiziţionat şi prelungirea hotelului Mamaia de la SC. Litoral SA, activ turistic ce a avut un preţ de pornire la licitaţie de 480.000 de euro şi care, într-un final, a fost adjudecat pentru suma de 1.430.000 de euro cu tva inclus.
Tranzacţia pentru cumpărarea hotelului Mamaia a fost anevoioasă şi s-a parafat abia după şase şedinţe publice de licitaţie cu strigare. După toate aceste etape, preţul iniţial de 3,7 milioane de euro a ajuns la două milioane. Complexul hotelier este format dintrun teren de 2.248 de metri pătraţi, un hotel, un restaurant şi două terase. Vânzarea acestuia către Gheorghe Stelian s-a petrecut la începutul acestui an. Contactat de EVZ, Gheorghe Stelian nu a părut prea încântat de achiziţia lui: "Îmi pare rău că am băgat 4.000.000 de euro în acest hotel. Ca să funcţioneze la standarde de 5 stele, ar trebui să mai investesc încă pe atât. Din păcate, în ultimii ani, litoralul românesc nu mai aduce profit nici unui om de afaceri. Vând hotelul Mamaia oricărui om de afaceri care îmi dă pe el cât am plătit eu".
Udrea a făcut apel pe blogul său pentru privatizarea Mamaia
În vara anului trecut, pe când era ministrul Turismului, Elena Udrea a făcut apel pe blogul său către toţi oamenii de afaceri interesaţi să vină şi să investească pe litoral. Într-o postare cu titlul "Către toţi cei interesaţi de turismul românesc: Acum e momentul să investiţi!", unul dintre activele căruia i-a făcut reclamă fostul ministru Elena Udrea a fost tocmai hotelul "Mamaia" din Mamaia. "După un an, am reuşit să vindem un magazin şi un imobil neamenajat în Mamaia. Nu terenurile, nu vilele, nu hotelul de cinci stele Mamaia".
Fostul ministru al Turismului a dat asigurări, vara trecută, că susţine vânzarea, "în modul cel mai transparent posibil şi corect economic", a activelor pe care statul le mai deţine în turism, cu condiţia ca potenţialii cumpărători să aibă obligativitatea să investească în modernizarea obiectivului şi să facă turism. Elena Udrea atrăgea atenţia asupra faptului că foarte multe hoteluri de stat sunt într-o stare avansată de degradare şi nu pot primi turişti, fiind închise de controalele MDRT şi că adevăraţii investitori în turism au de suferit din această cauză. Investitorii nu s-au arătat interesaţi de cumpărarea hotelului de cinci stele FOTO: CODRIN PRISECARU
"Vând hotelul Mamaia oricărui om de afaceri care îmi dă pe el cât am plătit eu." GHEORGHE STELIAN, om de afaceri
Privatizare greoaie
În aceeaşi postare de pe blogul său, Elena Udrea enumera şi motivele pentru lipsa de apetit pentru investiţiile din turism de pe litoral: criza economică, dificultăţile întampinate de potenţialii investitori în raport cu autorităţile locale şi politica greşită de privatizare a autorităţilor centrale. "Guvernul PSD din 2000-2004 a privatizat fără să ţină cont de nevoile turismului. Zeci de hoteluri au fost luate pe nimic şi folosite drept ipotecă pentru credite de zeci de milioane", afirma Udrea. Citiţi şi:
- Cum să-i întrecem pe bulgari la turism. Studiu de caz