Litigiile cu asiguratorii RCA pot fi rezolvate în afara instanței, gratuit. Ce procedură trebuie să urmeze șoferii

Litigiile cu asiguratorii RCA pot fi rezolvate în afara instanței, gratuit. Ce procedură trebuie să urmeze șoferii

Litigiile apărute între cetățeni și entitățile care funcționează pe piața asigurărilor, printre care se numără cele care emit polițe RCA sau CASCO, pot fi soluționate și fără adresarea instanțelor de judecată. Persoanele fizice pot lua legătura cu Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), o structură creată în cadrul ASF cu scopul de a permite consumatorilor să apeleze gratuit la un mecanism de soluționare alternativă a litigiilor – conciliere.

Autorității de Supraveghere Financiară, ASF, a anunțat că cea mai mare sumă obținută anul acesta de un consumator ce a apelat la SAL-Fin este de peste 220.000 de lei.

Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) a finalizat, în cursul anului 2021, un număr de aproximativ 1.300 de cereri transmise din partea consumatorilor, raportat la totalul de 807 cereri transmise în anul precedent. În prima jumătate a anului 2022, SAL-Fin a soluționat un număr de 288 cereri, din cele 630 înregistrate.

Astfel, din dosarele de conciliere instrumentate până în prezent, cea mai mare sumă obținută de un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 226.513 lei. Suma reprezintă diferența de despăgubire și penalitățile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dosare instrumentate de SAL-Fin

Mai mult decât atât, și în alte dosare instrumentate de SAL-Fin s-au primit sume importante. Printre acestea, se numără: 92.460 lei pentru achitarea reparațiilor unui autoturism avariat și pentru lipsa de folosință a acestuia, precum și 85.618 lei achitați de un asigurător în baza unei polițe CASCO.

SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, pe domeniile în care A.S.F. are competență. Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este realizată de către conciliatori independenți și imparțiali înscriși în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire și cu experiență profesională, atât în domeniul piețelor financiare non-bancare, cât și al soluționării litigiilor pe căi alternative.

Soluționarea alternativă a litigiilor este gratuită

Soluționarea alternativă a litigiilor, Procedura SAL, este gratuită pentru consumator. Excepție fac cazurile în care sunt solicitate expertize, traduceri de documente sau alte probe suplimentare. Aici, cheltuielile vor fi suportate de către partea care le solicită.

Alternativa la sistemul judiciar de soluționare a litigiilor pusă la dispoziție de SAL-Fin este, prin natura sa, mai rapidă și mai ușor de accesat de către consumatori, informează Alba24.

Accesarea procedurilor SAL-Fin poate fi realizată atât prin intermediul paginii de internet, cât și utilizând metodele clasice, pe suport hârtie sau pe alt suport durabil. Consumatorii se pot adresa Secretariatului tehnic al SAL-Fin care asigură informarea părților și acordă suport consumatorilor pentru completarea cererilor de soluționare a litigiilor.

Consumatorii pot alege dintre două tipuri de proceduri de soluționare alternativă a litigiilor:

  • propunerea unei soluții (conciliere);
  • impunerea unei soluții (conciliere).

Când pot accesa cetățenii procedurile SAL-Fin

Consumatorii pot accesa procedurile SAL doar dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluționeze litigiul direct cu comerciantul în cauză. Prin această condiție, se asigură existența bunei-intenții în rezolvarea amiabilă a disputei dintre cele două părți.

Solicitarea de soluționare a litigiului poate fi respinsă de către Secretariatul tehnic în cazul în care consumatorul nu a prezentat reclamația către SAL-Fin. Termenul limită este de un an de la data la care acesta, după caz, a prezentat reclamația comerciantului. Termenul poate fi dus și până la momentul săvârșirii faptei care a dat naștere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora.

În cazul în care litigiul nu este de competența SAL-Fin, consumatorul se poate adresa unei alte entități de soluționare alternativă a litigiilor.

Procedura de soluționare prin propunerea unei soluții

Reprezintă soluționarea unui litigiu sub supravegherea și îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin. În urma propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și concesiilor părților, se poate ajunge la un rezultat unanim acceptat.

Înainte de a accepta soluția propusă, părțile sunt informate cu privire la: posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluția propusă, faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară. De asemenea, și că soluția propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanță care aplică dispozițiile legale în vigoare.

Procedura de soluționare prin impunere a unei soluții

Înainte de a alege această posibilitate de soluționare a litigiului, părțile sunt informate cu privire la condițiile speciale ale unei astfel de alegeri, și anume: caracterul obligatoriu al soluției întrucât părțile nu au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluția. Mai mult, niciuna dintre părți nu se poate retrage din procedură și implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară separată.

Soluția propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanță care aplică dispozițiile legale în vigoare.