Celebrul scriitor francez Pascal Bruckner a venit in Romania in calitate de coordonator al colectiei Eroscop a Editurii Trei.
Pentru francezi, Pascal Bruckner e "filosoful actualitatii", pentru romani, autorul unor carti cu o incarcatura erotica incofundabila. In Franta e intrebat de problema imigratiei, a largirii Europei si a fenomenelor sociale, in Romania e invitat sa coordoneze una dintre cele mai consistente colectii de literatura erotica, Eroscop.
Impreuna cu Magda Marculescu, directorul editorial al Editurii Trei, Pascal Bruckner va pune umarul "simbolic", dar activ, la imaginea colectiei. Colaborarea s-a oficializat pe 1 martie, intr-un club din Bucuresti. Ieri, la Institutul Francez, scriitorul si-a lansat si ultima carte, "Tirania penitentei.
Eseu despre masochismul occidental". Vizita lui in tara coincide cu deznodamantul cazului "Tanacu" - despre care a publicat un reportaj in "Le Monde", in 2005 - pe care-l gaseste cam dur.
EVZ: Colectia Eroscop e prima pe care o coordonati intr-o alta tara decat Franta?
Pascal Bruckner: Da, e prima si probabil si ultima, pentru ca nu ma simt in stare sa coordonez alte editii, in alte tari.
Implicarea dumneavoastra va fi mai mult simbolica? E foarte greu sa recunosti asa ceva cand de fata e si un reprezentant al editurii! (rade). Am fost ales pentru ca stiu sa selectez titluri bune, deci participarea mea "simbolica" va fi mai degraba activa.
A scrie literatura erotica astazi e, in mare masura, si o strategie de marketing?
Literatura erotica nu se mai vinde atat de bine astazi, deja e prea multa. Nu cred ca opera mea poate fi definita ca erotica, e mai degraba o literatura a dominatiei unui personaj de catre un altul prin sexualitate, in care apar si scene erotice.
In Franta e o adevarata inflatie de literatura erotica, iar lumea s-a intors catre povestile sentimentale. In Romania, ca in toate tarile comuniste, abia se coaguleaza o piata. E doar o perioada peste care se va trece in cativa ani, la fel cum s-a intamplat si la noi.
"Pornografia e erotismul celorlalti"
Unde se termina erotismul si unde incepe pornografia in literatura?
Pornografia e erotismul celorlalti. Frontiera e foarte instabila si depinde foarte mult de sensibilitatile fiecaruia. Insa adevarata separare se poate face intre talent si vulgaritate. Daca e scrisa cu talent, o scena erotica poate deveni o capodopera literara, daca insa ii lipseste acest ingredient, se transforma intr-o descriere vulgara, ce poate fi asociata cu pornografia.
Ce se ascunde, de fapt, in spatele acestei sexualitati exagerate, afisata ostentativ?
Nimic. Cenzura a cazut, de aceea omul instinctual se expune. Ne-am obisnuit sa ne prezentam viata ca pe o explozie sexuala, dar adevarul e mult mai banal: viata nu ne e nici pe departe o orgie continua.
Ce autori cunoasteti din literatura romana?
Nu prea multi, in afara de Ionesco sau Eliade. Am citit destule carti, dar nu mai tin minte numele autorilor. Literatura romana ramane o taina pentru Occident. Grosul literaturii vine din Statele Unite si foarte putin din Est.
Intr-un interviu pentru o publicatie franceza ati sustinut inasprirea legilor elvetiene contra imigratiei. Ati afirmat atunci ca "Elvetia arata Europei calea" in aceasta problema. Ii atinge afirmatia si pe romani? Am spus doar ca Elvetia arata calea spre inasprirea legilor impotriva imigratiei in toata Europa, si ca ar trebui sa se gestioneze mai serios aceasta problema. Asta ii priveste si pe romani, dar ei sunt acum in Uniune si e mai simplu.
Legile se indreapta in special spre imigrantii din Africa, ce debarca cu sutele pe continent. Nu era un elogiu adus "inchiderii" granitelor Frantei, pentru ca procesul de deschidere e ireversibil. In fapt, suntem o tara de imigranti.
"Calugarul Daniel a platit si pentru Romania"
Ce inseamna "masochismul occidental" despre care scrieti in ultima carte?
E remuscarea pe care o simte Europa de Vest. Din cauza crimelor pe care le-a comis, in special in secolul trecut, prefera sa taca acum in fata tuturor pericolelor care o ameninta, in loc sa le infrunte. Isi asuma o postura a penitentei, in locul rezistentei, atitudine pe care o gasesc periculoasa. Mi se pare ca Bruxelles-ul, Parisul si alte locuri de decizie sunt multe prea ingaduitoare cu fenomenele totalitare, inclusiv cu islamismul.
Ati scris in 2005 un reportaj despre Tanacu. Cum vi se pare deznodamantul? E dur. Cred ca Daniel, calugarul, a platit si pentru Romania, care a tinut sa-si spele imaginea de tara in care se mai pot intampla astfel de acte barbare. Insa te costa scump sa vorbesti in numele lui Dumnezeu: 14 ani de inchisoare....
Calugarul e un personaj romanesc, dostoievskian, interesant de studiat. Intra in categoria tuturor figurilor de acest gen, posedati sau sfinti, de care literatura occidentala e plina.
Ce v-a intrigat cel mai mult in povestea de la Tanacu? Solidaritatea satenilor cu cei de la manastire. Acolo s-au ciocnit lumea noua cu vechile credinte, rationalul cu irationalul, legea statului cu cea a lui Dumnezeu. Iar solidaritatea taranilor a fost uimitoare, ca si cum Dumnezeu ar avea dreptate in fata a orice altceva.
ESEIST
Laureat Medicis Pascal Bruckner, in varsta de 59 de ani, este specializat in litere si filosofie. Preda la Universitatea de Stat din San Diego si la Institutul de Studii Politice din Paris.
A devenit cunoscut gratie volumelor "Noua dezordine amoroasa" (1977), "Luni de fiere" (1981), "Tentatia inocentei", o carte de eseuri care i-a adus un premiu Medicis, in 1995, sau "Hotii de frumusete" (1997). Eseist, Bruckner publica articole pe teme actuale in cele mai prestigioase publicatii din Franta.