Liberalii au plătit scump fiecare vot

Liberalii au plătit scump fiecare vot

Liberalii au investit cel mai mult în fiecare vot pe care l-au primit la alegerile parlamentare de anul trecut, preţul plătit pentru ca stampila „votat“ să fie aplicată pe candidatul PNL fiind de 2,2 euro.

Astfel, partidul lui Călin Popescu-Tăriceanu a cheltuit în campanie aproape şase milioane de euro şi a obţinut, în total pentru Camera Deputaţilor şi Senat, puţin peste 2,6 milioane de voturi.

Cei mai eficienţi în privinţa raportului cost-beneficiu s-au dovedit cei de la UDMR, cu o valoare a fiecărui vot de 0,9 euro, în vreme ce PDL şi PSD+PC, pentru care şi-au exprimat opţiunea aproape două treimi dintre cei care au mers la urne, au scos din vistierie câte 1,3 euro, respectiv 1,6 euro. Cu o „investiţie“ totală de peste 20,5 milioane de euro, partidele parlamentare au înregistrat la primele alegeri uninominale şi un record: cea mai scumpă campanie electorală din ’90 încoace. PSD a băgat 7,6 milioane de euro în uninominal

  • Alianţa PSD+PC se află în topul cheltuielilor de campanie, cu 7,6 milioane de euro, potrivit evidenţelor trimise de partide Autorităţii Electorale Permanente (AEP). Astfel, social-democraţii au investit în campania uninominală de 5 ori mai mult decât în 2004, când au cheltuit 1,5 milioane de euro pentru parlamentare şi prezidenţiale. Veniturile înregistrate nu au fost pe măsură, social-democraţii rămânând cu datorii de 1,6 milioane de euro. Cu toate acestea, numărul voturilor pentru PSD+PC a scăzut de la 7,5 milioane, în 2004, la 4,6 milioane, în 2008.

  • Pe locul al doilea în topul cheltuielilor se situează PDL, cu 6 milioane de euro, dar cu un deficit de 1,3 milioane, de vreme ce veniturile totale declarate AEP au fost de doar 4,7 milioane de euro. Banii scoşi din buzunar le-au adus însă în final democrat-liberalilor peste 4,5 milioane de voturi.

  • PDL este urmat îndeaproape de PNL, care a cheltuit în total aproape 6 milioane de euro pentru a-şi promova candidaţii. Liberalii sunt singurii care au obţinut venituri pentru campanie mai mari decât ceea ce au investit peste 6,1 milioane de euro obţinuţi.

  • Totodată, UDMR şi-a promovat candidaţii cu sume de trei ori mai mari faţă de parlamentarele anterioare, adică 834.000 de euro faţă de 222.000 de euro în urmă cu patru ani. Pe de altă parte, numărul votanţilor Uniunii a scăzut însă de la 1,2 milioane - acum patru ani - la 865.000, anul trecut. Uninominalul de anul trecut n-a ars la buzunare decât partidele. Şi de la bugetul de stat s-au dat cei mai mulţi bani faţă de celelalte alegeri doar pentru organizarea scrutinului.

Dacă în 1990, când campania electorală a fost suportată de stat, cheltuielile din buget au fost de 6,6 milioane de dolari, în 2008 numai pentru organizare suma a fost de zece ori mai mare, adică 65,2 milioane de dolari (raportare la dolar, moneda de referinţă în 1990 - n.r.). Astfel, pentru fiecare român dintre cei 6,8 milioane care au mers la vot statul a cheltuit 9,4 dolari.

Suma este cu mult mai mare chiar şi faţă de 2004, când de la buget s-au dat 25,8 milioane de dolari, iar costul pentru fiecare elector prezent a fost de 2,3 dolari. În condiţiile în care în 2000 situaţia a fost similară, cele mai mici sume alocate alegerilor au fost la scrutinele parlamentare în perioada 1990-1996, când banii alocaţi unui votant au variat cu 0,45 şi 0,76 dolari.

PARLAMENTARE

Situaţia financiară a partidelor la alegeri

Ne puteți urmări și pe Google News