Lecţii pentru părinţi de la profesorii copiilor lor
- Andreea Ciulac
- 14 ianuarie 2014, 00:08
În lipsa unei veritabile şcoli a părinţilor, dascăli cu experienţă explică cum trebuie gestionată relaţia cu elevii, indiferent dacă sunt de-o şchioapă sau adolescenţi.
Fiecare etapă şcolară traversată de elevi reprezintă un adevărat extemporal şi pentru părinţi. Copiii aflaţi în clasele primare, spre exemplu, nu ar trebui să aloce temelor mai mult de o oră pe zi, în vreme ce elevii de liceu învaţă mai eficient dacă îşi creează după fiecare capitol liste de cuvinte-cheie. Toate acestea sunt însă trucuri pe care părinţii le-ar putea afla de la dascălii propriilor copii, într-un cadru organizat, aşa numita Şcoală a Părinţilor. Tentativa Ministerul Educaţiei de a implementa, acum câţiva ani, un astfel de proiect, a eşuat din cauza lipsei de fonduri. Temele se fac la aceeaşi oră O lecţie importantă pe care ar trebui să o înveţe părinţii care au copiii în clasele primare este legată de temele pentru acasă. Acestea ar trebui făcute la aceeaşi oră, în fiecare zi, altminteri există pericolul ca cel mic să se simtă supraaglomerat. "Elevii mei ştiu că acasă, între 16.00 şi 17.00, au de făcut teme. Niciodată mai mult de o oră pe zi. Un punct nevralgic al educaţiei de acasă este lipsa unui program zilnic, pe ore, în care să se precizeze sarcinile, momentele de joacă, lecţiile etc", spune Elena Nicolae (foto), învăţătoare la clasa a IV-a, la Şcoala Nr. 88 din Capitală. În lipsa unei şcoli care să-i ghideze, acesta le oferă părinţilor elevilor săi consultaţii telefonice zilnice. Iar "clienţii" săi se împart în două categorii: fie sunt prea duri, fie prea toleranţi: "Îi sfătuiesc să fie consecvenţi. Copiii au nevoie de echilibru, nu de părinţi care ţipă sau îi bruschează, dar nici de alţii care, de exemplu, se simt vinovaţi că ajung târziu acasă şi le dau copiilor prea multă libertate". Cât despre sistemul de recompensare a notelor bune, dascălul Elena Nicolae spune că este binevenit, atâta vreme cât surprizele nu sunt doar de ordin material, precum un telefon mobil sau o tabletă. "Indicat ar fi ca răsplata să fie imediată şi după aşteptările copilului. Veţi fi surprinşi să aflaţi că cei mici se bucură mai mult să facă o plimbare în parc cu mama şi tata sau să li se citească poveşti înainte de culcare, decât să fie duşi la cumpărături", conchide învăţătoarea. Lăsaţi-le libertate liceenilor, nu îi obligaţi să urmeze anumite facultăţi Alta ar trebui să fie abordarea în cazul elevilor de liceu, motivaţi de gustul libertăţii şi nu de reguli. "Părinţii ar trebui să îi încurajeze să aibă o viaţă socială, să îşi facă prieteni, să meargă la film, la teatru, în parc etc. În plus, dacă vor să le câştige încrederea, trebuie să aibă curajul să discute pe larg despre probleme tabu precum alcool, tutun, droguri şi sex", detaliază Corina Dobrescu, profesor de fizică la Colegiul Naţional "Tudor Vianu" din Bucureşti, cu peste 20 de ani vechime. Un bun pretext de a-i ţine departe de tentaţii, spune aceasta, este participarea la competiţiile şcolare: "E bine să îndemne copilul să participe la concursuri sportive sau olimpiade şcolare pentru a fi pregătit să facă faţă examenelor şi, indiferent de rezultat, să tragă concluzii constructive". Nu în ultimul rând, părinţii sunt sfătuiţi să nu-şi oblige copiii să dea la o anumită facultate, doar pentru că "se plăteşte mai bine". "Mai întâi să identifice domeniile în care liceanul are înclinaţii, mai apoi să ia o decizie de comun acord", este de părere dascălul.