LAZEA: " Românii trebuie să înţeleagă că, dacă vor să trăiască precum nemţii, trebuie să muncească la fel"
- Andrei Niculae
- 24 februarie 2015, 14:47
Adoptarea monedei unice europene trebuie stabilită în urma unei analize cost - beneficiu şi nu pentru că este la modă, iar românii trebuie să înţeleagă că, dacă vor să trăiască precum nemţii, trebuie să muncească la fel ca ei, susţine economistul şef al Băncii Naţionale a României, Valentin Lazea, scrie Agerpres.
"Dacă numai prin politici monetare şi fiscale relaxate s-ar obţine creştere economică, atunci Zimbabwe ar trebui sa aibă cea mai mare creştere economică pentru că ei au cea mai relaxată politică monetară. Problema este că înţelepciunea, secole întregi de management economic arată că nu prin politici fiscale şi monetare laxe se obţine creştere economică. Ceea ce agravează problematica în momentul de faţă este că în lume există un trend general care spune că asta e calea cea bună.
Acesta a menţionat că situaţia statelor este diferită, iar România nu se poate compara cu ţările puternice, care au deţinut imperii, precum Marea Britanie sau China, acestea având posibilitatea să-şi acopere datoriile interne prin active deţinute în străinătate. "Dacă însă tu eşti debitor net şi n-ai imperii, despre ce vorbim?", a întrebat retoric Lazea, referindu-se la proiectul de Cod Fiscal aflat în dezbatere publică, care conţine numeroase măsuri de relaxare fiscală.
Referitor la adoptarea monedei unice europene, Valentin Lazea a precizat că decizia ar trebui luată în urma unei analize cost-beneficiu, nu pentru că este la modă, iar procesul este strâns legat de creşterea economică şi reformele structurale.
În opinia sa, România are nevoie de o perioadă de minim şase ani cu creştere economică de două puncte procentuale peste media din zona euro pentru a atinge nivelul PIB/locuitor ajustat la paritatea puterii de cumpărare din statele cele mai sărace care au aderat la zona euro, respectiv 60% din media UE, la finele anului trecut indicatorul situându-se la 54% din media UE.
Sursa: Agerpres