Lamborghini, un brand auto de lux care a început cu producția de tractoare

Lamborghini, un brand auto de lux care a început cu producția de tractoare Sursa foto Wikipedia

Lamborghini este astăzi, alături de Ferrari, unul dintre cele mai cunoscute branduri auto de lux din întreaga lume. În urmă cu aproape 80 de ani, când Ferruccio Lamborghini a intrat în afaceri nu se gândea că va ajunge la un asemenea statut. Și asta deoarece, timp de mai mulți ani, Lamborghini a fost unul dintre principali producători de tractoare din Italia.

Ferruccio Lamborghini s-a născut în Renazzo, în provincia Ferrara, Italia, în 1916. A crescut la ferma familiei sale, unde tatăl său a încercat să-i transmită pasiunea pentru muncile agricole și agricultură. Dar nu prea i-a reușit.

După școala primară, Ferruccio a urmat cursurile unui institut de formare profesională. Apoi a făcut un stagiu de pregătire în atelierul unui mecanic local, care i-a împărtășit secretele prelucrării fierului și ale sudurii. Asta în ciuda opoziției tatălui său, care dorea să îi lase lui în administrare ferma.

Ferruccio era însă încăpățânat și perseverent. După ce a terminat ucenicia, s-a angajat la cel mai important atelier din Bologna, care era responsabil cu întreținerea vehiculelor armatei italiene.

Ne puteți urmări și pe Google News

Începuturile afacerii

Dar nici aici nu a stat prea mult. La 18 ani, și-a deschis un atelier în Renazzo. Însă nu a apucat să îl dezvolte pentru că a venit războiul. Caporalul Ferruccio Lamborghini s-a descurcat însă și a ajuns șeful departamentului auto al comandamentului italian de pe Insula Rodos.

În 1946, la un an după încheierea războiului, a fost liber să se întoarcă în Italia. Unde a descoperit că zona Cento, unde s-a stabilit, a ieșit din conflict într-o stare mai bună decât multe alte regiuni, dar agricultura era în criză.

Așa că, la sfârșitul anului 1947, Ferruccio a decis să producă un tractor economic, pentru țăranii cu ferme mici. A achiziționat tot felul de echipamente de război ieftine, a îmbunătățit motorul și sistemul de alimentare și astfel s-a născut, un an mai târziu, tractorul „Carioca”.

Succesul a fost instant. Ca urmare, tată său i-a venit în ajutor - a ipotecat ferma la bancă. Cu împrumutul obținut, Lamborghini a achiziționat o mie de motoare Morris, cu o capacitate de 3.500 cc, pe benzină. A angajat mai mulți muncitori și în 1950 a ajuns la o producție anuală de 200 de tractoare.

Un an mai târziu s-a extins din nou. A cumpărat un teren de zece mii de metri pătrați și a apărut „Trattori Lamborghini”.

Trecerea la automobile

Fabrica s-a extins aproape continuu. Și asta pentru că Lamborghini avea o abilitate neobișnuită de a înțelege ce își doreau oamenii cu un minut înaintea competiției. De exemplu, trecuse deja la producția de tractoare cu motor Diesel.

În 1952, guvernul italian a început să acorde împrumuturi fermierilor pentru achiziționarea de mașini agricole. Dar cu condiția ca acestea să fie produse pe plan intern. Odată cu această lege și abilitatea de negociator a lui Ferruccio, producția a crescut.

În anii '60, Lamborghini Trattori a devenit lider pe piața. Însă pentru Ferruccio nu a fost de ajuns. Așa că la sfârșitul anului 1962 a convocat tot personalul fabricii și l-a anunțat că vrea să înceapă să construiască mașini.

La acel moment, Lamborghini știa deja ce își dorea: un motor V12, cu patru arbori cu came în chiulasă, două supape pe cilindru, șase carburatoare duble și lubrifiere cu carter uscat. Așa că lucrurile au demarat în viteză. Tehnicienii au început să lucreze într-un atelier provizoriu. Între timp se construia fabrica care urma să devină „Lamborghini Automobili”. Ca logo pentru noua companie, a ales Taurul, care era și semnul său zodiacal.

Ferruccio Lamborghini

Ferruccio Lamborghini, un antreprenor vizionar. Sursa foto Wikipedia

Lamborghini Miura, o operă de artă

Lamborghini Automobili a fost deschisă în toamna lui 1963, iar mașina a fost prezentată mai întâi Salonul Auto de la Torino din același ani, apoi la Geneva. Dar a fost primită cu scepticism.

Acest lucru nu l-a descurajat însă pe Ferruccio. A început producția de serie, iar mașina a fost un suces. Este adevărat că, pentru aceasta, Lamborghini a angajat cei mai buni specialiști de pe piață. De exemplu, designul primului automobil a fost realizat de Giampaolo Dallara, care lucrase pentru Ferrari și Maserati.

Curând, compania a devenit unul dintre primii producători italieni de automobile Gran Turismo. Calitatea mașinilor sale era recunoscută în întreaga lume. Dar adevărata confirmare a venit 1966, când modelul P400 Miura a fost expus la „Salone dell’Auto” din Torino.

Mașina era cu mulți ani înaintea vehiculelor concurenților. Zeci de Miura au fost comandate, staruri de cinema și muzică. Iar Lamborghini a devenit un brand asociat cu luxul și eleganța. De altfel, Miura este considerată o operă de artă. Este expusă la Muzeul de artă modernă (MoMA) din New York din 1968.

Retragerea din afaceri

În anii '70, business-ul cu tractoare a început să scadă. Așa că Ferruccio nu a stat mult pe gânduri și a decis să vândă în 1973 Trattori Lambrogini. Cu un an înainte a luat o altă decizie drastică: a vândut 51% din acțiunile Lamborghini Automobili.

După diverse tranzacții, Lamborghini a fost achiziționată de Chrysler Corporation în 1987. Apoi a ajuns la gurupurile de investiții Mycom Setdco și V'Power Corporation în 1994.

După ce a decis să se despartă de companiile sale, Ferruccio a a achiziționat un teren lângă Lacul Trasimeno (La Fiorita) și în 1974 s-a mutat acolo. Inițial, Lamborghini s-a mutat la „La Fiorita” pentru a se relaxa și a merge la vânătoare. Dar, instinctul antreprenorial l-a făcut să transforme terenul într-o fermă renumită, cu terenuri de tenis, piscine și terenuri de golf.

Acolo, Ferruccio și-a trăit ultimii ani. A murit în 1993, înconjurat de prieteni. Nu a mai apucat să prindă achiziționarea companiei înființate de el de către Volkswagen, în 1998. Acum, Lamborghini face parte din clasa brandurilor de lux ale grupului german, alături de Bentley și Bugatti.

Revista presei