Din cauza creșterii volumului de muncă, în urma concedierilor, mecanicii de locomotivă au ajuns să lucreze de aproape două ori mai mult și conduc obosiți garniturile de tren. Chiar dacă au plecat mii de oameni și s-au făcut economii importante, compania are șanse slabe de a deveni rentabilă în 2014, așa cum și-a propus ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care încearcă să reparare „reformele” implementate de predecesorul Dan Șova.

360 de ore lunar

În mod normal, potrivit contractului colectiv de muncă, un mecanic de locomotivă ar trebui să muncească 8 ore pe zi, la care se pot adăuga maximum 8 ore suplimentare pe săptămână, norma fiind stabilită așa încât mecanicii să nu ajungă să conducă surmenați garniturile, prevenindu- se accidentele. După ce peste 2.400 de salariați au plecat în august, iar compania a rămas fără numărul necesar de mecanici, volumul de muncă s-a dublat, în anumite cazuri. „Potrivit contractului colectiv de muncă, nu trebuie depășite 160 de ore de condus, lunar. Acum avem mecanici care lucrează și 360 de ore pe lună. În plus, deși au realizat multe ore suplimentare, sunt peste 100.000 de ore care nu au fost plătite!”, a declarat pentru EVZ Iulian Măntescu, lider sindical în cadrul CFR. Potrivit lui Măntescu, compania nu va putea funcționa anul viitor dacă nu se angajează mecanici de locomotivă.

Liderii sindicali s-au întâlnit în mai multe rânduri cu ministrul Ioan Rus, pentru a-l determina să păstreze în companie cel puțin cazurile sociale. „După mai multe analize, am găsit circa 100 de persoane care erau fie între ținători de familii cu 5-6 copii, fie într-o altă situație disperată, și am încercat să păstrăm aceste posturi”, a mai spus Măntescu. Ministerul a solicitat ca la următoarea rectificare, bugetul pentru CFR Marfă să fie suplimentat cu 100 de milioane de lei, pentru a menține acești angajați în posturi și pentru a acoperi alte cheltuieli neplanificate.

Șanse mici de profit

Numărul de disponibilizați a fost stabilit în timpul mandatelor anterioare la Transporturi, ministrul Dan Șova preluând calculele făcute în perioada când instituția era condusă de Relu Fenechiu. Pentru că numărul de angajați era supradimensionat raportat la performanțele companiei, Fondul Monetar a fost de acord cu restructurarea. Miza reducerii de personal era aducerea companiei pe profit, iar Ioan Rus și-a propus atingerea obiectivului în acest an, cu un profit de 23,6 milioane de lei.

„Nu va fi posibil, pentru că lucrăm pe contracte și de două ori mai ieftine decât anul trecut, ca să nu ni le fure concurența. Vă dau un sigur exemplu, pentru un contract de transport de cărbune, anul trecut ni s-au plătit 450 de milioane de lei, iar în 2014 doar 250 de milioane de lei”, spune Măntescu. Potrivit liderului sindical, dacă cerea mai mulți bani pentru contracte, CFR Marfă risca să le piardă în fața concurenței, care practică prețuri de dumping pentru a se asigura că obține contractele respective.

Te-ar putea interesa și: